3868
Sök

Behöver tips/hjälp med ett skumt kardan problem på en volvo 745GL

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
#1
Jo, som sagt.
Jag skaffade mig en 745a som förra ägaren sa att jag behövde byta stödlager på. Och dom jag frågade trodde sig också tro att det var felet.
Det som var innan jag bytte stödlagret:
Kardanen slog i golvet lite halvt lagomt om jag åkte lugnt, men om jag gasade på slog det i som fan.. Då var det fan inte ens kul att sitta i bilen.

Jag bytte stödlagret idag. Men felet kvarstår. Det är exakt samma sak. (500kr) helt bort kastat!!
Kan det vara knutkorset på den bakre kardanen?? Vi, (jag + flera till) tycker inte det kan göra sån jäkla skillnad om det är slut.
Kardanen har slagit i rejält mycket i kardan tunneln (golvet).. Hela kardanen är uppskavd. Och golvet ser inte så fint ut.

Har ni något tips på vad feler kan vara??
Bilen blir ståendes till felet är fixat... Drygt som fan!

Mvh

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

39 Inlägg
7 april 2009
#2
kan va knutkors men kardanaxlar brukar ju vara ballanserade i ett stycke och om man vrider dom så kommer vikterna fel eller så han du satt en skruv och mutter åt fel håll, de kan vibrera otroligt mycket!

230 Inlägg
7 april 2009
#3
Kolla hardyskivan!


Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
#4
Ollle skrev:
kan va knutkors men kardanaxlar brukar ju vara ballanserade i ett stycke och om man vrider dom så kommer vikterna fel eller så han du satt en skruv och mutter åt fel håll, de kan vibrera otroligt mycket!
Alla bultar samt muttrar sitter rätt.
Behöver fler tips tack

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

blacken
7 april 2009
#5
En dum fråga kanske, men kollade eller bytte du gummihuset som stödlagret sitter i?..

Om du rycker kraftigt i kardanaxeln uppåt och neråt, och dito sidledes kan den då slå i mot karossen någonstans?..
Senast redigerat av blacken (7 april 2009)

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
#6
blacken skrev:
En dum fråga kanske, men kollade eller bytte du gummihuset som stödlagret sitter i?..

Om du rycker kraftigt i kardanaxeln uppåt och neråt, och dito sidledes kan den då slå i mot karossen någonstans?..
Själva gummit som du pratar om följer med när man köper stödlagret. Så det är bytt och fräscht ja.
Kardan känns stum om för hand.
Den slår mot karossen, det är ju säkert. Men hur? Det är frågan, och varför...

Ska kolla Hardyskivan imorrn.. Mer vet jag inte riktigt vad jag kan kolla?!

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

Hundägare,mc-åkare,fartgalning
272 Inlägg
8 april 2009
#7
Är kardanen rak ? så den inte har fått sig en smäll ! Har du kört upp bilen på en smörjbrygga och tittat under så du ser ordentligt med belastning på hjulen ?

Schipperke rules !

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
#8
Schipperke-owner skrev:
Är kardanen rak ? så den inte har fått sig en smäll ! Har du kört upp bilen på en smörjbrygga och tittat under så du ser ordentligt med belastning på hjulen ?
Vet inte. Har bara sett den när den bilen var upphissad. Och uppkörd på ramper. Då verkade den se rak ut. Jag vill helst inte köra med bilen som den är nu. Låter ju förjävla illa. (vet nog ingen som har en smörjbrygga heller)

Mvh

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

Hundägare,mc-åkare,fartgalning
272 Inlägg
8 april 2009
#9
Ok/Q8 brukar ha med lyft så den står på hjul ! Borde vara lättare att se felet när den står på hjulen med kardanen synlig . Sen kan man lyfta i bakaxeln så man kan snurra hjulen och kolla kardan .

Schipperke rules !

1 758 Inlägg
8 april 2009
#10
Hardyskivan låter som ett troligt alternativ. Knutkorsen har jag svårt att tänka mig skulle vara anledningen. Tror inte det kan glappa så mycket där att kardanen börjar dunka i saker.
Ställ upp baken på pallbockar med hjulen fritt i luften så du kan "torrköra" den. Är nog dumt att krypa in under, men om någon kollar undertill när nån annan gasar så borde man kunna se vart problemet är.

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
#11
Vi hittade felet idag när vi låg under och letade fel.
En bult till bakaxeln har lossnat då en stag har vikt sig. Fint.

Skönt att vi hittat felet, Men inge kul jobb väntar

Mvh

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden


Sök