3164
Sök

Någon som vet vart den här slangen ska? Volvo 740 turbo -87

602 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
#1
Hej, har skruvat massa me bilen, bytt motor och så. men i all hast så fick jag se, en slang som blivit över? vet vart den ska gå ifrån, men sen vet i fan. kolla bilden.
Mvh




https://www1.garaget.org/gallery/archive/60451/616359_00hy76.jpg
Och den ska vart? hittar ingen tom slang.

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

1 196 Inlägg
9 april 2009
#2
om det är en turbo motor tror jag den ska sitta på slangen som går till turbon

602 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
#3
Spiike skrev:
om det är en turbo motor tror jag den ska sitta på slangen som går till turbon

aa nja har inget ställe det ska vara på där heller..

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

402 Inlägg
9 april 2009
#4
Ser ut som en vacuumhistoria, eftersom den sitter på insuget. De kan inte vara till nåt
vacuumstyrt värmepaket/ac? Har du ac,eller var de ac i bile som den satt i innan?
Funkar allt som de ska, så bara plugga igen den, så den inte drar tjuvluft. mvh-Micke.


www.avgassystemet.se
936 Inlägg
9 april 2009
#5
Nyman_ skrev:
Spiike skrev:
om det är en turbo motor tror jag den ska sitta på slangen som går till turbon

aa nja har inget ställe det ska vara på där heller..

som spiike sa så är det het korrekt.
ska sitta på slangen som går mellan LMM och turbo.
det är en vevhusventilations slang.

EIDT: kollade på tok för hastigt tongue är inte den som går från vevhus venten tongue den som går från vevhusventen går ner under insuget.
Senast redigerat av husmus (9 april 2009)

-den satt som en fläskläpp-

602 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
#6
husmus skrev:
Nyman_ skrev:
Spiike skrev:
om det är en turbo motor tror jag den ska sitta på slangen som går till turbon

aa nja har inget ställe det ska vara på där heller..

som spiike sa så är det het korrekt.
ska sitta på slangen som går mellan LMM och turbo.
det är en vevhusventilations slang.

nepp är inte den, dom är lika men vevhusventilations slangen har jag redan kopplat i. men som Pinnenpabacken skrev så kan det ju ha med ACn att göra, för den tog jag bort:P men kan inte komma ihåg att de gick någon sån slang till det, får kolla upp de

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

593 Inlägg
9 april 2009
#7
ska gå till tomgångsmotorn.. för där hardu ingen slang nu va?

602 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
#8
epapower skrev:
ska gå till tomgångsmotorn.. för där hardu ingen slang nu va?

jo fan, ehm hur ser nu tomgångsmotorn ut? hmm

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

602 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
#9
Nyman_ skrev:
epapower skrev:
ska gå till tomgångsmotorn.. för där hardu ingen slang nu va?

jo fan, ehm hur ser nu tomgångsmotorn ut? hmm

aa nu kom jag på, den har jag en slang ifrån insuget på, och sen går det då en slang från den till IC röret? men jo den har jag slangar till. så de är troligen något med acn..

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

593 Inlägg
9 april 2009
#10
nej inget med ac, mellan insuget och tryckrör ska tomgångsmotorn sitta.. Det finns inte så grova slangar till ac överhuvudtaget, så de kan du utesluta..

tomgångmotorn är en cylinderformad sak med ett kontaktstycket o två slanganslutningar..
mvh

602 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
#11
epapower skrev:
nej inget med ac, mellan insuget och tryckrör ska tomgångsmotorn sitta.. Det finns inte så grova slangar till ac överhuvudtaget, så de kan du utesluta..

tomgångmotorn är en cylinderformad sak med ett kontaktstycket o två slanganslutningar..
mvh

okej ja men den sitter där med dom slangarna ikopplade..

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
10 april 2009
#12
Ja funderar på om inte den där slangen ska sitta ihop med kolkanisterfiltret?

Isåfall är ju problemet löst, eftersom din bil hade b230et innan (som jag tror saknar kolkanisterfilter)?


402 Inlägg
10 april 2009
#13
Jag hade en 740tic med ac tidigare, har för mej att hela värmesystemet med spjäll
och hela köret drevs av vacuum. Det ser ut som en backventil som sitter på slangen
som ser till att man inte får tryck i systemet när turbon laddar, isåfall ska slangen gå
in i en sorts vacuumbehållare som ser ut som några hopsatta plastbollar, och sitter
nånstans på torpedväggens överkant i motorrummet. (har jag för mig, de är nåra år sen)
mvh- Micke.


602 Inlägg
11 april 2009
Trådstartare
#14
hm okej, asså har ingen tom slang så vet ifan va ja ska göra. och vart är kolkanisterfilter då?

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

Forummoderator
26 339 Inlägg
11 april 2009
#15
...nu blir jag väl mobbad men det är inte en pluggad slang som gått till någon dumpventil
sedan tidigare då..? Tänkte mest på att det ser ut som en Vakuumslang..äsch..vad vet jag tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Personbils tekniker
238 Inlägg
11 april 2009
#16
vacum till bromscyl??

Eller kolla typ bredvid bromscyl, fall det är nå vacum till värmepaketer, brukar sitta en vklocka vid ingående slangar till värmepaketet.
Senast redigerat av Purrre (11 april 2009)


Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
11 april 2009
#17
Den måste ha gått till nåt som har med ACn att göra, vart annars på en volvo 740/940 sitter det en sådan slang men den där genomföringen/tätningen på slangen och T-förgreningen och skavskyddet på slangen... det är ju dessutom en rätt så grov slang och ingen liten tunn vanlig vakuum slang.

//Per-Arne

406 Inlägg
12 april 2009
#18
Hum om du inte vet vart den ska till 100% och flera personer har sagt olika saker så skulle jag nog gå till skroten och kolla på en liknande motor och se vart den ska, eller ta med mig bilden till volvo dom borde ju veta vart den ska:P

MvH Glenn Wiberg

906 Inlägg
12 april 2009
#19
Nu vet jag inte hur jag ska förklara vad det heter, men på min motor gick den slangen till en jävla "luftbox" som satt i fronten, har absolut ingen aning varför den satt där osv men dit gick den iaf. Dock är min en gammal FT motor och har ingen aning om iaf det är så på alla turbo modellerna.

Edit: dock förstår jag inte t korset, det hade jag inget.
Senast redigerat av 740Fors (12 april 2009)

=)

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
12 april 2009
#20
Plugga den där vakuum utgången om den inte har nånstans att gå, går bilen bra annars så är det bara å gasa på.

//Per-Arne


Sök