Av de bilar du räknar upp är det bara en som har körglädje.
Men var är då körglädje? Tja enligt mig är det inte att flyga fram när turbon kickar in med spinnande framhjul och försöka hålla bilen kvar på vägen.
Du kan aldrig få ut samma effekt eller samma prestanda i förhållande till kostnaden i en Bmw som i en turbo volvo/saab. Och dessa FWD turbobilar hanterar inte ens orginaleffekten utan massa ryck i ratten, ett chip och +100hp gör saken mycket värre. Men det är körglädje enligt en del, bilen känns jättestark och snabb (vilket den är) pga detta.
Själv håller jag då märken som Bmw högre, där har du äkta stabilitet och körglädje inbyggt så att säga. En kurvig väg är ren lycka och där hänger inte en turbo FWD med oavsett steg 1 eller 4, och även om de skulle hänga med så skulle de inte uppleva samma kommunikation med bilen och samma precision/balans som Bmw-föraren gör.
Det är i alla fall min definition av Körglädje; balans, precision, rwd, kommunikation mellan bil och förare.
Vid rödljuset hamnar du efter, i alla fall till slut men starten kommer du vinna pga bättre grepp.
Många skrythästar under huven eller en bil som hanterar det den har, valet är ditt.
(Och dyrt? Bmw har lika dyra/billigare delar, mer nöjda ägare vid undersökningar, lägre förbrukning, håller bättre enligt undersökningar men dyrare försäkring)
Intresserad av Bmw? Kolla in autopower.se, där finns mkt nyttigt att läsa. Gillar du inte Bmw finns Alfa Romeo, även den nya 156 är körglad enligt definitionen ovan trots FWD.