2883
Sök

Köpråd: Saab 900 2.0T

10 Inlägg
10 april 2009
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har läst att den "nya" generationens Saab 900 har lite barnsjukdomar innan 1997, men hur allvarligt är det? Ska jag hålla mig borta från 900 innan 97 eller?


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
10 april 2009
#2
birger89 skrev:
Hej!
Jag har läst att den "nya" generationens Saab 900 har lite barnsjukdomar innan 1997, men hur allvarligt är det? Ska jag hålla mig borta från 900 innan 97 eller?

även jag är lite nyfiken.. få se vad saab mästarna får fram

2slow

R1 driver!
5 128 Inlägg
10 april 2009
#3
Är det inte mest -94 som har det? Är vad jag fått veta iaf. Får hoppas att det är så, då jag själv kör en 96a


2 021 Inlägg
10 april 2009
#4
har haft min 94a i drygt ett halvår nu, köpte den obesiktad o avställd för 10 papp o besikta den me blankt papper dagen efter inköp, har fortfarande inte fått förklarat för mig vad som gör just 94orna till så dåliga bilar för min har aldrig krånglat, gått 20k mil, helt felfri i motor o låda, nästintill rostfri osv, instrument belysningen dampa loss ett tag men en timme med lödpennan fixade det, sen att väghållning och bromsar inte riktigt motsvarar motorstyrkan är väll en sak men det är knappast nån skillnad på de nyare heller.


10 Inlägg
14 april 2009
Trådstartare
#5
tack rille! det är väl kanske antagligen så att det kan vara lite småfel som de där med instrumentbelysning o sånt då, sen är väl ac:n värdelös på alla vad jag fattat om man ser på hur länge de håller


1 270 Inlägg
14 april 2009
#6
På min -94 så funkar fortfarande ac:n smile


52 Inlägg
15 april 2009
#7
Jag har en -94... har haft en del problem men inte många allvarliga problem....

Ac fungerar ej
Rost
Rost
Rost

Växellådan synkar inte mot tredje växeln när den är kall ( troligtvis bara dålig olja )


Har haft bilen nu i 7 månader.

De viktigaste när du köper en 900NG är att kolla i service boken att den är rätt i fylld. En sak som jag har läst i en av otroligt många köpråd sidor på intranäääätet är att kolla så att listerna är bytta ( Garanti jobb under mitten av -90 talet )  anledning varför, skulle vara att de va dom som orsakade rosten i dörr kanter och bagage lucka.

EDIT: Mätarställning ca 22 700
Senast redigerat av ango (15 april 2009)

34 Inlägg
16 april 2009
#8
Jag hade en 900 -96 i lite mer än ett halvår. Trots att rosten började titta fram vid hundbenen, dörrkanter och speciellt bakluckan så är jag helt nöjd. Blev aldrig ståendes mitt ute på vägen utan har alltid tagit mig hem. De felen jag snubblade över med saaben var ac problem, rost, pixelfel i siden, extremt understyrda, svampig väghållning (räcker dock med att man byter dämpare och fjädrar till ett par hårdare) i övrigt fungerade bilen bra tycker jag. Skulle dock själv rekomendera en 97 på grund av att bromsarna är större, framvagnen är kass fram till 96 årsmodellen (dock kunde man lämna in om man ville för uppgradering till nya framvagnen men är inte alla som gjorde det) Och sen kom 98 årsmodellen med hydralisk koppling osv (har dock hört att vissa 97or talladega hade hydralisk koppling). Hoppas det hjälpte lite på traven.

mvh marre


2 271 Inlägg
16 april 2009
#9
Lillebror min har en -97 Talladega och han är nöjd än så länge, dock har hans endast gått 8k så den
känns som ny.
Även om framvagnen är uppgraderad  måste jag säga att den är lite småläskig
att blåsa ur, tycker den ålar lika mycket som de äldre vid gaspådrag.


430 Inlägg
16 april 2009
#10
under -95 uppdaterades framvagnen första gången. Men årsmodell -96 å fram har samma bromsar som 9-3og och är lättare att uppgradera till aero-bromsar.
Annars gör det vilket som. För att slippa det svampiga, understyrning osv får man byta bussningar, sätta stag och sånt. Har inte mycket med årsmodell att göra.

Min är från -95, fullt fungerande klimatanläggning, inga pixelbekymmer och snart 28kmil. Men! rost i underkant på bagagelucka, 3 dörrar och en prick i ett hjulhus. Plus att backen är lite egen.


Syna backen, den är kass på dom flesta. Annars så kör på. Men köp inte en trimmad bil som ser ovårdad ut i allmänt. Kvitton på regelbundna, ofta oljebyten är också bra, på alla bilar.
Du kommer nog inte ångra dig. Är en toppenbil för pengarna tycker jag.


34 Inlägg
16 april 2009
#11
Det där med trimmade bilar är fel. De flesta trimmade bilarna är oftast mer skötta än otrimmade, d.v.s tätare oljebyten o.s.v. Dessutom ska man inte ta för givet att 96orna har uppdaterade bromsar, jag hade en sen 96 och den hade fortfarande de stora naven.

mvh marre



Sök