2235
Sök

Varför har bilarna på elmia ingen finish?

950 Inlägg
13 april 2009
Börjar med att säga att jag inte var på Elmia i år eller håller på att styla bilar, men jag uppskattar bra hantvärk.
Här på Garaget är där bilar som blir raderade, för att de inte är tillräckligt intressanta. Det är kanske ett sådant "filter" som behövs på Elmia, för att säkre en bättre standard, så gästerna inte känner sig lurade.
Senast redigerat av Dansken- (13 april 2009)

neckwomen_88
13 april 2009
oavsett som så finns det ju alltid några bilar som håller högre klass, och några bilar som kanske ligger lite neråt i listan, men så blir det, även på SEMA är det så.

Tyckte att det ganerellt sett var högre klass och mindre synligt spackel i år än förra året, but hey - that´s just me.

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 april 2009
Säga vad man vill om hur en bil ser ut, alltså färgval eller former, det är trots allt personligt. Byggaren gillar det och det är det som räknas.  Sen kan man ju alltid diskutera passform, byggteknik osv. Ställer man ut på mässa och tävlar i styling så tyvcker jag man har rätt att kritisera passform eller annan kvalitet. Generellt så var lackjobben på specialbilarna inget vidare. Rinningar, dammkorn och andra missar.

Även de "välbyggda" bilarna har sina brister. Alex stentuffa lambo-gråa Evo som alla tycker är den mest seriöst byggda bilen hade dammkorn på lite för många ställen i lacken. Ellemarks Audi som hypats för sin lackering hade lackriningar osv. 

Tydligen svårare än man tror att bygga en bil som håller hög standard rakt igenom.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 april 2009
Dansken- skrev:
Här på Garaget är där bilar som blir raderade, för att de inte är tillräckligt intressanta. Det är kanske ett sådant "filter" som behövs på Elmia, för att säkre en bättre standard, så gästerna inte känner sig lurade.

Många blev ju nekade i år som hade balla bilar. Jag trodde således att de fyllt på med bara bilar som var detdär lilla extra. Men så var det inte. Dem hade helt enkelt ställt bilarna glesare kändes det som :p

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

8 883 Inlägg
13 april 2009
Jill skrev:
Måste bara säga att det är TRAGISKT att höra er alla gnälla o klaga när ni själva inte har något att komma med! roll

Tål man inte kritik utan att den som ger kritiken måsta ha ett eget "bygge" så kan ju klubben för inbördes beundran ha slutna möten....
Sama eviga tjat varje år dessa plastraketer blir granskade, att ni inte tröttnar..

Fotograf på tierpidag.se

635 Inlägg
13 april 2009
terazzi skrev:
ToBe skrev:
Fatstuff skrev:
Var det ingen som kollade på den knallrosa hondan, tror jag det var, som stod i någon stereomonter i A-hallen? (Dom som sålde Alpine och Mtx bla...)http://www1.garaget.org/gallery/archive/87724/617693_r3spgg.jpg
Man ser inte så mycket av bilen, men den jag menar iaf.
Den var det sämsta jag sett! Funderade på om byggaren ens visste vad spackel och slippapper är...
Kollade däremot inte lika noga på andra bilar, utom den finska "Ice Age" bilen, där diskanthållaren i bakdörren inte riktigt var inpassad. Annars ganska nöjd faktiskt.
Finns mycket att klaga på, men roligare att kolla på helheten. Grova fel ska man dock kritisera på en sådan utställning!

(Lånade bilden från Xero)

haha och brudarna är lika fula som bilen ju

hahaha word big_smile dessa jag menade innan som va bland det fulaste jag nånsin sett på elmia tongue haha

Det var väll inga fel på dessa två pinglor, två riktigt snygga tjejer med fina kroppar och vackra ansikten !! cool

Holländare
20 Inlägg
13 april 2009
ingenting klaga på förutom själva Elmia .. fyfan kan dom inte ta bort minst hälften av alla lampor där inne ? :S
de enda man ser när man tar kort är massa ljusfläckar sad synd synd å så synd

custompainter
120 Inlägg
13 april 2009
Darkie skrev:
Tittade nästan bara noga på pauls och adrians bilar, och dem var riktigt fint gjorda.

Dock så kollade man (som bmw ägare) lite extra på dem flesta 3 serie bmwna på mässan.
Det gjorde mig verkligen ganska besviken, dem ända 3 serie som var något att titta på var den röda (i någon fälgmonter och cabben vid ljudstudion med flockad panel och fint ljudbygge) och drifting E36:an, resten undrade jag vad dem gjorde inne på mässan? Stenskott eller hammarslag? (RIKTIGT DJUPA ialf) på huvarna, bubblig lack med mera.

Nästan så man tänkte, "seriöst, och jag som inte ville söka till att ställa ut bilen pga små fälgar och ganska "orginal" bil.

Nej, blev ganska besviken på 3 serie bilarna ialf, hade platsat där själv ganska så mycket bättre trots nästan 70mil med bilen varje vecka!!.

Men men, ska inte gnälla tyckte resten av dem flesta bilarna var grymt fina.. : )

paintworks breddade cooper var bra finish men front stämde inte hundra men instämmer dom var helt ok

men det stora problemet är nog att när dom plockar ut bilarna som får ställa ut så har dom inte sett dom i verkligeheten utan bara på foto och då ser det mesta bra ut. och dom kan ju inte gärna åka runt och titta på alla som ansöker. tyvärr.....   men det stora felet är dom som inte skäms över att ställa dit sin bil med dålig finish och dålig passform det är dom som ger mässan dåligt rykte. var mycket bättre kvalitet förra året vad det gäller finish då vann Önder Akays ford probe bästa lack som www.wickedpaint.se lackat där var passform och lack perfekt men Önder och grabbarna är väldigt nogranna och duktiga.

visst är det kul att folk försöker göra saker själva men det gör ju inte automatiskt bilarna till utställnings bilar. det som förvånar mig mest är hyffast nya bilar som borde vara jättefina och raka men som nån hemma pularare slipat sönder totalt som ellemarks bland flera.

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
13 april 2009
leksak skrev:
Ja repor o stenskott o sånt som visar på att man faktiskt använder bilen gör inget men en bil som har så kass passform på prylarna de köpt på närmaste stylingbutik suger ju.

Men man borde ju F*N kunna kräva att dom polerar bilen innan mässan iaf!

Tycker att det blir bara sämmre och sämmre finnish på bilarna, och jag kan ärligt säga att många bilar gjorde mig både arg och besviken.

På vissa bilar var det oerhört mycket repor på, de var dammiga, wax rester, poler rosor m.m.

Det var väldigt många bilar jag sett fram imot och se, men blev bara besviken på att se att folk skiter verkligen i hur bilen ser ut.

Kan rabbla upp många exempel men ska inte hänga ut några utställare här.

Tyvärr visade årets mässa att hantverk och noggranhet är något som inte värderas högt! Den som har mest pengar vinner! Som vanligt nästan.

Utdelar ett stort FY SKÄMS(som min mormor skulle sagt) till 70% av utställarna iår.

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
13 april 2009
Det jag funderade över var varför mängde av bilar hade riktigt riktigt stora repor efter typ en singeltrissa som doppats i grus (ja det var så det såg ut) på huv, kofångare m.m

Var det någon smurf som gick runt och "hjälpte" till med poleringen eller?

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
13 april 2009
Jill skrev:
JapMax skrev:
Det va en breddad 850 i ljudhallen tror jag de va som såg förjävlig ut, breddningen såg ut som någon använt en cirkelsåg att forma.

Ang svineriet på kvällen så börjar de gå överstyr. Äckliga volvoraggare överallt som kastar sina glasflaskor och skitar ner. För några år sedan höll de flesta sig i stan.

Du har aldrig funderat på att den kanske stod där för ljudet och inte stylingen?

Måste bara säga att det är TRAGISKT att höra er alla gnälla o klaga när ni själva inte har något att komma med! roll

Hej.

Skulle skicka en inbjudan hem till mig på PRAO, så kan vi se om du tycker att jag har rätt att klaga eller om jag är tragisk.

Mvh

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
13 april 2009
J-P-R skrev:
Det jag funderade över var varför mängde av bilar hade riktigt riktigt stora repor efter typ en singeltrissa som doppats i grus (ja det var så det såg ut) på huv, kofångare m.m

Antagligen för att folk i allmänhet INTE kan varken polera, tvätta eller sköta om sin bil på rätt sätt. Sen blir dom arga och sura när man påpekar detta.

Ska klargöra att detta är helt och hållet min personliga uppfattning.

www.maniacracing.se
494 Inlägg
13 april 2009
Hot_Rod_Nisse skrev:
terazzi skrev:
ToBe skrev:

haha och brudarna är lika fula som bilen ju

hahaha word big_smile dessa jag menade innan som va bland det fulaste jag nånsin sett på elmia tongue haha

Det var väll inga fel på dessa två pinglor, två riktigt snygga tjejer med fina kroppar och vackra ansikten !! cool

Inte för att vara vara taskig men är du blind eller???? ta en ordentlig titt igen Dom ser ju ut som ett lådras. på körd rådjur , en trafikolycka ja listan kan göras mycket lång

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se

Professionell amatör
451 Inlägg
13 april 2009
Turbomatte skrev:
J-P-R skrev:

Antagligen för att folk i allmänhet INTE kan varken polera, tvätta eller sköta om sin bil på rätt sätt. Sen blir dom arga och sura när man påpekar detta.

Jag tror J-P-R antydde att det va någon som repade bilarna med nyckel eller dylikt..

Nej jag kan inte bygga bättre själv, och just därför ställer jag inte ut bilen heller.. Men å andra sidan kan ju inte alla vara proffs från början heller..

DAGENS IRONI går till er som gnäller på att det är likadana bilar varje år, och själva åker runt i volvos, finns det något mer uttjatat ? Ni får rösta så mkt ettor ni vill bara för jag inte gillar volvo, men jag syns när jag är ute iaf !

AUDI - Four rings to rule them all

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
13 april 2009
Grimling skrev:
Turbomatte skrev:
J-P-R skrev:

Jag tror J-P-R antydde att det va någon som repade bilarna med nyckel eller dylikt..

Nej jag kan inte bygga bättre själv, och just därför ställer jag inte ut bilen heller.. Men å andra sidan kan ju inte alla vara proffs från början heller..

DAGENS IRONI går till er som gnäller på att det är likadana bilar varje år, och själva åker runt i volvos, finns det något mer uttjatat ? Ni får rösta så mkt ettor ni vill bara för jag inte gillar volvo, men jag syns när jag är ute iaf !

Nej, han antydde att folk polerar som krattor.

Och det spelar ingen roll vad folk åker runt i för bilar, på en mässa ska man väl kunna variera typen av utställningsfordon eller? Dom har inte 30 bilar att välja på precis...

Bygger rolig bil. :)

3 259 Inlägg
13 april 2009
Kan säga att jag är mycket besviken på vissa bilar dom släppte in på elmia i år... Om jag hade en fin bil som jag ställde ut skulle jag tamejfan ha åkt hem efter att ha sett den där frigolitbreddade mattsvarta 854an, Polon med böseblick och skärmbreddningen som var synlig på C30in.. alltså... Jag hade fattat om det var folkrace men att åka o ställa ut en bil som ser ut som nån av dom där är ju så jävla skämmit så det är inte sant.. Mitt budgetbygge till Fiat skulle ju ha slagit dom där.. då är det illa.. Och sen att påstå att "det är så man gör när man gör skärmbreddare" ja den som inte har ett endaste rätt verktyg i sitt garage och inte har jobbat med plåt nångång i sitt liv gör så.. vad var det svetsat med? flusstråd från biltema? Om det där ska tennspacklas måste ju bilen typas om för dom extra 250kg som blir av allt bly.. 
Mattsvarta 850in, var det nåt form av praktical joke eller? Det jag undrar är hur mycket dom har mutat en lackerare för att lägga färg uppepå ett underarbete som ser ut så där? Ägaren till bilen lär ju ha blivit tvingad att inte nämna lackerarens namn i samband med bilen.. Polon likadant.. alltså det kan ju inte ha tagit mer än 20min o ha yxat dit det där kjolpaketet? Har såna så kallade "bilbyggare" ingen skam i kroppen? Tänk om folk tror att det är så där det ska se ut??? Tänk dig att du kommer med en bil som det är nerlagt flera hundra timmar på inpassning av kjolpaket o dörrspringor o liknande.. sen ställer sig ett sånt där härke brevid dig på mässan.. jag skulle garanterat ha packat ihop o åkt hem i ren besvikelse på att anordnarna av mässan inte har större koll på det som släpps in!

Men fy satan vad många andra seriöst byggda bilar det fanns! Men tyvärr vart dom ju spottade på av massa en-eftermiddagsbyggen....

MVH/Jon
Senast redigerat av JonR (13 april 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

139 Inlägg
13 april 2009
Tycker inte heller att mässan är lika imponerande längre. Fast det kan ju bero på att jag inte har något intresse av plastraketer och därför kollade jag inte efter missar på dessa heller.

Någon hall som håller hög klass är ju hallen med alla amerikanare, dom har ju oftast väldigt bra finish! Intressanta byggen är ju annars bilar med motorbyggen och det fanns det ganska många häftiga enligt min mening! Tycker att dom kunde släppa in lite fler amatörbyggda fordon med egengjorda MEKANISKA modifikationer. (motor, bromsar m.m) Tror att det skulle vara intresse för många.

Någon som har bilder på den omtalade c30in med anmärkningsvärd breddning??
Senast redigerat av Matspetter (13 april 2009)

OEM <3
6 957 Inlägg
13 april 2009

20ggr? Behöver väl inte överdriva..
Sen är ju 740n bra mkt snyggare än Saaben.

Jill skrev:

Du har aldrig funderat på att den kanske stod där för ljudet och inte stylingen?

Måste bara säga att det är TRAGISKT att höra er alla gnälla o klaga när ni själva inte har något att komma med!

Pojkar gnäller på bilar och du gnäller på damerna på mässan så jag säger det samma:

TRAGISKT ! Gnäll inte om du kan komma med ngt eller? tongue

OEM <3

Inläggskritiker
990 Inlägg
13 april 2009
Alltså jag skulle inte ställa ut en bil om den inte hade något extra, skulle tex aldrig ställa ut min 9000 då jag tycker inte den har ett dugg extra att erbjuda förutom lite pulver.
Sen att styla en volvo med ett OEM kjolpaket och lacka i kawasaki grön tycker ja inte riktigt räcker till, det skulle nästan tom jag klara som har tummen mitt i hand.

Men det finns ju många fina bilar med som är värda lite uppmärksamhet.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

2lateuloose
543 Inlägg
13 april 2009
- Missade Elmia i år men polarna åkte ner!! och dom är som mej! vi blir inte imponerade av plastkit som köps & limmas på en bil.. tyvärr det ger inga pluspoäng för mej! en Elmia bil för mej behöver inte alls vara perfekt! jag tycker om att se att dessa custom bilar som används vardagligen & hatar TrailerQueens som körs på släp från en utställning till en annan!

- Om något ska göra mej imponerad är det skapar glädje, plåt, & ett öga för det ovanliga utan att det blir pinsamt fult!! har sett projekt bilder på en bil jag gillade stenhårt! och det gör inget om den är perfekt, bara ideén & att fullfölja den gör mej till Bugruns själv klara besökare för det är den ska premiärvisas!

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

Sök