3542
Sök

Varför har bilarna på elmia ingen finish?

OutRage DriftTeam
181 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
Var å kollade på mässan i Jönköping igår och blev besviken på att större delen av bilarna håller en osedvanligt dålig kvalitet när det gäller passform på det dem byggt om.
Tex En bil som var breddad hade inte ens hjulen i centrum, en tog dörrarna i bakskärmen när man stängde, En bil var totalt ojämn i hela karossen, många hade ingen passform på stötfångarna mot karossen, en del var hur poriga som helst i sina uppspacklade karosser, en bil med lambodörrar hade tejpat igen den gamla kabelgenomföringen med silvertejp, en Volvo C30 tror jag det var som var plåtbreddad som stog utställd som projektbil gjorde mej fan rädd, han ställde ut en bil så folk kunde se det usla hantverket med att ha svetsat små remsor av plåt som sen skulle behöva 27kg spackel för att bli jämn, SKAFFA AVSPÄRRNING FÖR FAN DÅ SÅ MAN SLIPPER SE HUR DÅLIGT DE VA osv osv... Boyd skulle vända sig i sin grav om han visste detta.
Är det så jävla bråttom att få ihop bilen så man skiter i såna enkla saker? Eller är det bara okunskap att man inte kan men att man ger sig på vissa saker ändå?
Jag säger inte nu att alla bilar är så dåliga men en vääldigt stor del av bilarna är det!

Efter att jag hade valsat ut skärmkanterna på min vinterbil/ bruksbil med en falstång så blev skärmkanten lite ojämn så jag sa till min polare att nu kan jag ställa ut den på elmia för det är så här dem ser ut.
Men han trodde jag skämtade, men efter att vi var på elmia såg vi en bil med valsade kanter som såg precis lika dålig ut så nu vet han bättre!.
Jag skulle skämmas som yrkesbilplåtslagare att ställa ut en sån bil.

Många säger att man är gnällig och gör bättre själv osv... Men jag svarar att ställer man ut en bil ska den fan också tåla att granskas av folk som kan sin sak. Eller är det fel? Är det ända som räknas att ha fetast stötfångare och fälgar och sen skita i hur de blir?
Och det man får höra att gör bättre själv.. Det är precis vad jag håller på med!

Zlizco

Fritidsforskare
344 Inlägg
12 april 2009
Kan inte annat än att hålla med dig YeahLow!.

Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino

Meister
6 763 Inlägg
12 april 2009
Jag kan nog hålla med till viss del faktist. Jag kollade inte så noga på alla men jag såg en fiesta där som var byggd för strippen. Den var nog fronten målad med roller eller något för den såg förjävlig ut. Den är visserligen byggd för att gå fort men ska man vara med på en utställning så får de väll vara någon måtta

dARKiE
5 031 Inlägg
12 april 2009
Tittade nästan bara noga på pauls och adrians bilar, och dem var riktigt fint gjorda.

Dock så kollade man (som bmw ägare) lite extra på dem flesta 3 serie bmwna på mässan.
Det gjorde mig verkligen ganska besviken, dem ända 3 serie som var något att titta på var den röda (i någon fälgmonter och cabben vid ljudstudion med flockad panel och fint ljudbygge) och drifting E36:an, resten undrade jag vad dem gjorde inne på mässan? Stenskott eller hammarslag? (RIKTIGT DJUPA ialf) på huvarna, bubblig lack med mera.

Nästan så man tänkte, "seriöst, och jag som inte ville söka till att ställa ut bilen pga små fälgar och ganska "orginal" bil.

Nej, blev ganska besviken på 3 serie bilarna ialf, hade platsat där själv ganska så mycket bättre trots nästan 70mil med bilen varje vecka!!.

Men men, ska inte gnälla tyckte resten av dem flesta bilarna var grymt fina.. : )
Senast redigerat av Darkie (12 april 2009)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

631 Inlägg
12 april 2009
Håller med delvis...

Stenskott , repor och smutsiga(!)  var ju vissa..
Men sen tänker man på det, och ger dom lite kred för att dom faktiskt använder bilarna smile

Kanon..
1 473 Inlägg
12 april 2009
Ja repor o stenskott o sånt som visar på att man faktiskt använder bilen gör inget men en bil som har så kass passform på prylarna de köpt på närmaste stylingbutik suger ju.

58 Inlägg
12 april 2009
Kan bara hålla med.
Det var väldigt många bilar som inte passar på en utstälning, ojämna karosser och massa apelsinskal i lacken sågs på ett flertal bilar.
Såg bilar som stog ute på parkeringen med bättre finish.
Mässan blir bara sämmre och sämmre för varje år. Jag kommer inte åka dit nästa år, tycker inte det är värt 250kr  + bensin fram å tillbaka. Mycket besviken på årets mässa, borde ju finnas lite krav på finnish på en sån stor mässa men tydligen ska man få ställa ut vad man vill.

Vem fan behöver T5 när det finns V8?

3 650 Inlägg
12 april 2009
den där fiestan så ju fördjävligv ut, hittade ingen info om vad det var för bil och vilken klass osv..trodde den va i stylingklassen, Men nu när nån nämnde att den skulle gå på strippen borde dom ialf ha visat motorn på den istället för dåligt passade fångare, utsågningar m.m
Senast redigerat av Kesler (12 april 2009)

178 Inlägg
12 april 2009
Arradin skrev:
Håller med delvis...

Stenskott , repor och smutsiga(!)  var ju vissa..
Men sen tänker man på det, och ger dom lite kred för att dom faktiskt använder bilarna smile

som min bil typ.. skönhets fel finns det.. och det visste jag om. som lite stenskott i huven och det..har har sett att folk har tittat snett så. men det har jag skitit i. för jag vet ju att jag använder bilen varje dag. big_smile

men ställer man ut som show bil så , så ska det vara bra finnish på den:D

mvh petta

http://www.garaget.org/PeTTa
ALLT UNDER 19" ÄR VINTERDÄCK

Low is a lifestyle
956 Inlägg
12 april 2009
Tyvärr så håller jag med er. jobbigt att säga detta. sämre varje år. :S
Jag måste säga att dom 3 evo bilarna, Cartrends svarta Audi A6, är några exempel på fina bilar som ska va på sån mässa..

Inredningsverkstaden.nu
Bilradiohuset.se

2 Inlägg
12 april 2009
Är även mkt missnöjd, åker inte dit nästa år.

2 655 Inlägg
12 april 2009
Jag håller med jag med..

Med tanke på att jag fick till svar från ansvarig för utställningen att det var ett stort antal sökande så tycker jag att man kunde få dit lite bättre bilar.

Det är inte så att jag sitter hemma och är bitter för att jag själv inte kom med iår.
Får se om jag åker ner nästa år, för 250kr + soppa var det inte värt iår..

655 Inlägg
12 april 2009
som sagt, känns som de blir sämre, år för år tyvärr:(

1 867 Inlägg
12 april 2009
Jag reagerade också lite på att många av bilarna var riktigt dammiga/smutsiga. Hur svårt är det som ägare att tvätta av bilen lite nån gång ibland?
Vissa byggen rättfärdigade kostnaden att åka dit, de tre evosarna, PaintWorx/Evolution Garage, robbans syclone, P-A's saab med mera.
Jag kommer åka dit, men många utställare borde ta åt sig av kritiken och försöka iallafall hålla bilarna rena.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Saaboholic
3 129 Inlägg
12 april 2009
Det jag tyckte sög mest med mässan var all jävla skit runt omkring, har nog aldrig sett så mkt idioter och skabb på samma parkering förr, t.om värre än på cruisingen.

Galet mkt "blöj raggar svin" som låg å sov i rabatter utanför elmia, kastade ölburkar mot folks bilar osv. Fy fan för sånt säger jag bara.

"Liberty of thought is the life of the soul"

782 Inlägg
12 april 2009
Tycker överlag att bilbyggen "nuförtiden" håller dålig kvalite,, självklart finns undantag,det var bättre förr!
kolla på billjudsbyggena på 90 talet när tex swippe höll på, jämför det med det som byggs idag!! nu plastar man upp en baslåda på plats i bilen och så på med lack eller sånt där långhårigt ludd för att dölja det usla underarbetet,,

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

529 Inlägg
12 april 2009
det är som vallåkra  man e rätt trött på det nu.. känns som en repris varje gång   lixom inget nytt  som sticker ut som e skoj o glo på...

Volvo fore life :)

197 Inlägg
12 april 2009
Håller med dig till 110% synd att de är fler o fler som bygger med upp sina bilar med spakel o sen bara slipar o snyggar till o sen lackar sen !!

1 062 Inlägg
12 april 2009
Mrc30 skrev:
det är som vallåkra  man e rätt trött på det nu.. känns som en repris varje gång   lixom inget nytt  som sticker ut som e skoj o glo på...

kan bara hålla med.

8 156 Inlägg
12 april 2009
Finanskrisen har nått Elmia? sad

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sök