Vad du har för typ av dämpare på ditt avgassys är mer eller mindre oväsentligt, däremot så är ljudnivån som ditt sys avger av väsentlig karaktär.
Finns max Db siffror för både helbilsgodtjända och även äldre bilar, kommer inte ihåg exakta siffrorna nu i huvudet.
Men har för mig det låg kring 85db på icke helbilsgodtjända fordon nyare än 75, och helbilsgodtjända var något liknande med tillägget att det även kommer en ny lag som träder in i April eller om det var i Juni beträffande ljudnivån på helbilsgodtjända fordon.
Även om denne inte i grunden skiljer så markant mot den redan befintliga lagen om ljudnivå.
Det som står skrivet om att helbilsgodtjäning kom år 1998 stämmer inte heller.
Finns flertalet bilar som var/blev det redan innan, och även bilar som inte var det efter.
Står inskrivet i regbeviset om fordonet är helbilsgodtjänt eller inte om jag minns rätt.
Hur vida bytet till japs på din bil är krångligt eller inte har jag inte en aning, det får någon som är mer Saab kunnig svara på.
*edit*
Här har du lagen i dess "nya" tolkning.
http://www.zatzy.com/allmaent/344379-ny … bilar.htmlMen som skrivet ovan redan så finns det redan nu en lag om befintlig MAX Db nivå på fordonets ljudnivå.
Nya lagen kan kort och gott uttryckas att den bara gäller fordon som har en angiven Db siffra vid stillastående inskriven i regbeviset.
Dom fordon som inte har det har den vanliga ljudnivå lagen att följa.