3183
Sök

Jappsdämpare till saab 9-3 aero???

103 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
Tja! Har funderingar på att köpa en japps till min saab 93.
Tänkte kolla om någon Har erfarenhet av detta. Hur kommer ljudet att bli? Sportigt eller bara bonnigt och högt? kanske inte hör skillnad alls?

Sen undrar jag om byte är krångligt. Vill heldst undvika att kapa det befintliga röret innan dämparen för att kunna byta tillbaka om jag inte är nöjd.

Vad säger dom när man besiktigar den?

Är tacksam för svar. MVH Tim

Över 300 kan ingen höra dig skrika :P

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
12 april 2009
Den kmr inte gå igenom Bes. Pga den nya beslagen.

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Fire And Silk
2 254 Inlägg
12 april 2009
emijl skrev:
Den kmr inte gå igenom Bes. Pga den nya beslagen.

Och vilken lag är det?

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
12 april 2009
Bilar rsom inte helbilgodkända får inte ha högre ljud än en vis decibel.. Bilar från 92-upp. tror jag det är om jag inte e helt ute?

48 Inlägg
13 april 2009
ja har en 9-3 aero och köpte en japps från stylingbutiken med 2,5" in och 4" ut. ljudet blir skönt tycker ja. de e helt klart skillnad från orig. man behövde inte kapa men fick skarva på en extra bit på typ 40 cm. ja bes. i sept förra året och de sa inget om jappsen.

se alla avundsjuka blickar!

133 Inlägg
13 april 2009
Att enbart byta till japsdämpare bör gå igenom trots den nya lagen. När ja bes min bil förra månaden med 3" från turbo med sportkatt och 1 simonsburk så sade bes snubben att den aldrig kommer gå igenom nästa år. Vet dock inte exakt hur kännsligt de kommer vara.

940ltt

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
13 april 2009
emijl skrev:
Bilar rsom inte helbilgodkända får inte ha högre ljud än en vis decibel.. Bilar från 92-upp. tror jag det är om jag inte e helt ute?

helbilsgodkänning kom vid 98..

typgodkänning kom vid 92 har jag för mig.. dock skiljer det en hel del imellan dom

2slow

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
13 april 2009
Va en som inte fick igenom sin Golf GTi III , från 92 här på garget. Han hade 2.5" å japs i slutet. FÖR HÖGT. å ombes.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
13 april 2009
emijl skrev:
Va en som inte fick igenom sin Golf GTi III , från 92 här på garget. Han hade 2.5" å japs i slutet. FÖR HÖGT. å ombes.

ok stog det så på bessprotokollet??? FÖR HÖGT...

2slow

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
13 april 2009
För högt buller smile

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
13 april 2009

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
13 april 2009
men som 940black säger, att enbart byta dämpare borde detta ändå gå igenom! Tänk alla dämpare som går i sönder m.m!

2 201 Inlägg
13 april 2009
den går säkert igenom. när du köper japs så ska du få med en insats.
jag hade 2,5" med japs innan o den lät aldelles för mycket. men med insatsen i så gick den alltid igenom

åk hellre till ferrita eller a-alt avgas o låt dom bygga ett snyggt som passar din bil.
en japs passar enligt mitt tycke inte på en saab

12 086 Inlägg
13 april 2009
emijl skrev:

Du bara gissar hela tiden, knip ist!!

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
13 april 2009
Jag har japps på min saab 9-3. Inga problem vid besiktning eller nåt. Låter lagomt högt och gött.

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

629 Inlägg
14 april 2009
zijaa skrev:
Jag har japps på min saab 9-3. Inga problem vid besiktning eller nåt. Låter lagomt högt och gött.

Och du har besiktigat efter 1a april?

654 Inlägg
14 april 2009
Vad du har för typ av dämpare på ditt avgassys är mer eller mindre oväsentligt, däremot så är ljudnivån som ditt sys avger av väsentlig karaktär.
Finns max Db siffror för både helbilsgodtjända och även äldre bilar, kommer inte ihåg exakta siffrorna nu i huvudet.
Men har för mig det låg kring 85db på icke helbilsgodtjända fordon nyare än 75, och helbilsgodtjända var något liknande med tillägget att det även kommer en ny lag som träder in i April eller om det var i Juni beträffande ljudnivån på helbilsgodtjända fordon.
Även om denne inte i grunden skiljer så markant mot den redan befintliga lagen om ljudnivå.

Det som står skrivet om att helbilsgodtjäning kom år 1998 stämmer inte heller.
Finns flertalet bilar som var/blev det redan innan, och även bilar som inte var det efter.
Står inskrivet i regbeviset om fordonet är helbilsgodtjänt eller inte om jag minns rätt.

Hur vida bytet till japs på din bil är krångligt eller inte har jag inte en aning, det får någon som är mer Saab kunnig svara på.

*edit*

Här har du lagen i dess "nya" tolkning.
http://www.zatzy.com/allmaent/344379-ny … bilar.html

Men som skrivet ovan redan så finns det redan nu en lag om befintlig MAX Db nivå på fordonets ljudnivå.

Nya lagen kan kort och gott uttryckas att den bara gäller fordon som har en angiven Db siffra vid stillastående inskriven i regbeviset.
Dom fordon som inte har det har den vanliga ljudnivå lagen att följa.
Senast redigerat av Blida (14 april 2009)

Sök