3035
Sök

Är grundlurad. (Tv-köp)

543 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#1
Hej allihopa.

För ca 13 månader sen så var jag och köpte mig min allra första LCD-Tv. En LG 32LC46 alltså en 32". Vi kan säga att det var på en utav sveriges största butikskedjor för just hemelektronik. Jag är helt novis när det kommer till tv-apparater men får att inte komma dit som ett fån så tog jag reda på det jag ville ha på min tv. Jag ville ha pc-ingång så jag kunde koppla tv:n till datorn och jag ville ha en inbyggd digitalmottagare så jag kunde se Comhems digitala nät utan att behöva ha en fristående box.

Jag lägger fram mina krav till en säljare (vi kallar han för Pelle) och han visar mig 2 st apparater. Dels denna LG som jag har beskrivit och dels en Sony tror jag det var. Jag frågar specifik om dessa två uppfyller mina krav och Pelle svarar ja. Men hur som helst så går ju försäljarsnacket igång och det slutar med att jag köper LG:n för 8900 kr istället för Sony:n som bara kosta 6900 kr. Jag är nöjd och glad och skuttar hem med denna. Fram tills nu har den fungerat felfritt då ag bara har kört genom comhems analoga nät men nu kände jag först att jag kunde unna mig några fler kanaler.

Då börjar krånglet. Genom en annan säljare får jag reda på att denna tv:n jag har köpt inte fungerar med comhems digatala nät. Så vad gör jag. Åker ut till affären idag och pratar med Pelle och han hävdar att detta är mitt fel. Lika mycket som att han skyldigheter att plocka fram en vettig produkt så har jag skyldigheter att verkligen kolla så att tv:n fungerade med Comhem. Då frågade jag han hur fan han kunde stå och säga att den fungerar med Comhem digitala nät när den inte gör det. Naturligtvis frånsäger han ju allt sitt ansvar i frågan och bara försöker skylla över det på mig. Han säger att vi inte kan göra nått nu i och med att det har gått över år och detta skulle jag ha kollat upp med en gång. Jag säger som det är att vi har inte haft råd med att skaffa massa extra kanaler förrens nu och han svarar att det är inte hans problem.

Började ju bli omåttligt förbannad vid det här laget och förklarar en liknelse för han. Jag jobbar som kakelsättare och så säger vi att du anlitar mig för att kakla om ditt badrum. Jag drar på min ång- och fuktspärr på väggar och gol och kaklar sedan. allt är frid och fröjd tills 2 veckor senare när du upptäcker att det är kondens i hallen som ligger vägg i vägg med badrummet. Du vill att jag ska göra om jobbet och göra om denna väggen. Ska jag då stå och säga till dig att det är ditt ansvar att titta så att jag har tätat överallt? det är det ju naturligtvis inte, Det felet är ju helt och hållet mitt. Detta sa jag till han och då svarar han: Det är ju allt en väldigt dålig jämnförelse!!

Jag bad om namn ocg telefonnummer till butikschefen så jag ska ringa han imon.
Men nu till min fråga: Vad anser ni? Har jag eller Pelle rätt? Hur hade ni hanterat problemet?

Mvh Glenn

min och kompisens projekttråd!! Rusvagnen al´a Jägermeister!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 17&p=1

blacken
13 april 2009
#2
Heavens_Gate skrev:
Hej allihopa.

För ca 13 månader sen så var jag och köpte mig min allra första LCD-Tv. En LG 32LC46 alltså en 32". Vi kan säga att det var på en utav sveriges största butikskedjor för just hemelektronik. Jag är helt novis när det kommer till tv-apparater men får att inte komma dit som ett fån så tog jag reda på det jag ville ha på min tv. Jag ville ha pc-ingång så jag kunde koppla tv:n till datorn och jag ville ha en inbyggd digitalmottagare så jag kunde se Comhems digitala nät utan att behöva ha en fristående box.

Jag lägger fram mina krav till en säljare (vi kallar han för Pelle) och han visar mig 2 st apparater. Dels denna LG som jag har beskrivit och dels en Sony tror jag det var. Jag frågar specifik om dessa två uppfyller mina krav och Pelle svarar ja. Men hur som helst så går ju försäljarsnacket igång och det slutar med att jag köper LG:n för 8900 kr istället för Sony:n som bara kosta 6900 kr. Jag är nöjd och glad och skuttar hem med denna. Fram tills nu har den fungerat felfritt då ag bara har kört genom comhems analoga nät men nu kände jag först att jag kunde unna mig några fler kanaler.

Då börjar krånglet. Genom en annan säljare får jag reda på att denna tv:n jag har köpt inte fungerar med comhems digatala nät. Så vad gör jag. Åker ut till affären idag och pratar med Pelle och han hävdar att detta är mitt fel. Lika mycket som att han skyldigheter att plocka fram en vettig produkt så har jag skyldigheter att verkligen kolla så att tv:n fungerade med Comhem. Då frågade jag han hur fan han kunde stå och säga att den fungerar med Comhem digitala nät när den inte gör det. Naturligtvis frånsäger han ju allt sitt ansvar i frågan och bara försöker skylla över det på mig. Han säger att vi inte kan göra nått nu i och med att det har gått över år och detta skulle jag ha kollat upp med en gång. Jag säger som det är att vi har inte haft råd med att skaffa massa extra kanaler förrens nu och han svarar att det är inte hans problem.

Började ju bli omåttligt förbannad vid det här laget och förklarar en liknelse för han. Jag jobbar som kakelsättare och så säger vi att du anlitar mig för att kakla om ditt badrum. Jag drar på min ång- och fuktspärr på väggar och gol och kaklar sedan. allt är frid och fröjd tills 2 veckor senare när du upptäcker att det är kondens i hallen som ligger vägg i vägg med badrummet. Du vill att jag ska göra om jobbet och göra om denna väggen. Ska jag då stå och säga till dig att det är ditt ansvar att titta så att jag har tätat överallt? det är det ju naturligtvis inte, Det felet är ju helt och hållet mitt. Detta sa jag till han och då svarar han: Det är ju allt en väldigt dålig jämnförelse!!

Jag bad om namn ocg telefonnummer till butikschefen så jag ska ringa han imon.
Men nu till min fråga: Vad anser ni? Har jag eller Pelle rätt? Hur hade ni hanterat problemet?

Mvh Glenn

Du har ju "rätt" och butiksknodden har gjort fel utan tvekan om saken. Men dom vill bara tjäna stålar dom rackarna..

8 156 Inlägg
13 april 2009
#3
Du har visserligen rätt. Men samtidigt så kan det ju vara svårt att komma ett år efter köpet.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

543 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#4
Phaetoon skrev:
Du har visserligen rätt. Men samtidigt så kan det ju vara svårt att komma ett år efter köpet.

Jo jag förstår väl det också men han har ju lurat mig anser jag får annars hade jag aldrig köpt en 32" får så mycket pengar. Detta ska ju tilläggas att det var den dyraste dom hade i affären inom 32 tum. Hade jag vetat att den inte skulle funka så som jag hade tänkt mig då hade jag ju naturligvis köpt en billigare eller en med större storlek.

min och kompisens projekttråd!! Rusvagnen al´a Jägermeister!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 17&p=1

Sanizz
13 april 2009
#5
Att han lurade in dig på den dyrare får du faktist skylla dig själv. Men det är en helt annan sak om han påstår att den har vissa funktioner som den igentligen inte har. Tycker helt klart du har rätt.

Mvh

543 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#6
Sanizz skrev:
Att han lurade in dig på den dyrare får du faktist skylla dig själv. Men det är en helt annan sak om han påstår att den har vissa funktioner som den igentligen inte har. Tycker helt klart du har rätt.

Mvh

Ja det förstår ju jag med men som sagt var det är ju inte det som har retat upp mig. det är ju ändå faktum att han lovade att denna skulle funka med comhems digitala och den gör inte det helt plötsligt..

men som sagt var det andra bryr jag ju mig inte så mycket om direkt faktiskt..

Mvh

min och kompisens projekttråd!! Rusvagnen al´a Jägermeister!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 17&p=1

blacken
13 april 2009
#7
Eftersom knodden har blåljugit dig upp i plytet, samt farit med osann information. Så tycker jag att att du ska ta ett snack med vederbörande om att du skall ha en en kraftig rabatt på en Com Hem box..

8 883 Inlägg
13 april 2009
#8
Tar ju inte mer än 10sec för att kolla vilka Tv-apparater med inbygd box som fungerar med Comhem.
http://www.comhem.se/portal/comhem/inbyggd_digitalbox

Skulle jag vara trådskaparen så skulle jag gå tillbaka till butiken med TV.n och be om en ny...
Den fungerar ju uppenbarligen inte till det den var avsedd

Fotograf på tierpidag.se

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
13 april 2009
#9
Jag tror att det finns en viss tid för överklaga en produkt som inte har en del som enligt försäljare påstående finns.
Men det finns också någonting som säger att du har skyldighet att kolla upp din produkt inom kort ifall att det skulle behöva överklagas.
Jag tror inte att det går efter 1½ år förbrukning av produkten.
Det kan blir en rätt sak men ofta resulterad med ord mot ord.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Fisketokig
2 997 Inlägg
13 april 2009
#10
Det går inte att bråka med detta nu. Det har gått för lång tid.

Samma sak om jag köper en bil och lägger fram mina önskemål, får några alternativ och slår till.

Sen drygt ett år senare ska jag koppla på en släpvagn och ser att jag inte har en dragkrok.

Det kommer bli ord mot ord och du har inga rättigheter att göra anspråk på köpet så långt efter trots att kanske säljaren inte var uppmärksam på viss info.

Bara att snällt betala för en dragkrok och koppla in idag wink

Det är ju trots allt en LG så även om den funkat med ComHem så hade han lurat på dig en dålig vara wink

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
13 april 2009
#11
Du har både rätt och fel skulle jag vilja påstå. Självklart är det dåligt att säljaren säger en sak som sedan inte gäller. Däremot gäller sådana saker hos väldigt många stora butikskedjor idag. Man anlitar folk som kan sälja just för att dom kan sälja; inte för att dom är experter på alla produkter dom säljer. Och det märker man många gånger då man går in och frågar lite mer invecklade, tekniska frågor. Då står dom där som frågetecken. Därför tar jag alltid reda på vad jag själv vill ha - Eller så går jag till någon som faktiskt är specialist på området.

Jämförelsen med kaklet var rätt dålig, kan jag tycka. Det hade varit en sak om LG hade gjort en TV där det stod att dom hade inbyggd digitalmottagare och att det sedan inte fanns det. Men att det nu var en säljare som uppenbarligen inte var något geni är ju inget tillverkaren kan göra något åt.

Men något som nästan alltid gäller; Inbyggda digitalboxar är i regel inte riktigt bra och fungerar inte för några boxar som inte är "standard"; t.ex Telias digital-tv eller något sådant. De inbyggda mottagarna känns bara som ett dåligt trick för att få höja priset på TV:n med 2.000 kr. Den TV:n jag har kostade 18.000 kr när jag köpte den. Skulle jag haft med digitalmottagare hade jag fått betala 20.000 kr. Varför ska jag göra det när jag faktiskt får min digitalmottagare gratis från digital-tv leverantören?
Senast redigerat av Hexenhammer (13 april 2009)


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
13 april 2009
#12
Om man pratar om digitalmotagare, det hjälper ändå inte, det var en försäljning argument, ofta även om man har en inbyggd, man måste har en extern mottagare då är det meningslös att köpa en tv med inbyggd mottagare.
Min är med inbyggd men eftersom jag titta på andra länder som Frankrike eller Thailand, den inbyggd fungerar inte, den bara ersätter de gamla tv antenner.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 april 2009
#13
Du har rätt i princip, men chansen att du kommer kunna bevisa det och lyckas med att häva köpet är mycket liten tyvärr

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
14 april 2009
#14
På sätt o vis har han inte ljugit, det är bara en tolkningsfråga. Din TV funkar med ComHem, men inte via den inbyggda mottagaren. Och så långt efter köpet är det lite svårt att bevisa vad som sagts och inte tyvärr.
Men sätt en mottagare bredvid så kan du se på ComHem digitalt så är problemet löst?!

/Mattias

249 Inlägg
14 april 2009
#15
13 månader är för lång tid, bara lägga ner.. förresten lyssna aldrig på en säljare i tjänst, man ska ta det dom säger med ett kilo salt.

blacken
14 april 2009
#16
85an skrev:
13 månader är för lång tid, bara lägga ner.. förresten lyssna aldrig på en säljare i tjänst, man ska ta det dom säger med ett kilo salt.

Helt rätt. du ska aldrig stolpa in i en butik och säga att du vill ha hjälp med att köpa en specifik vara. För då blir du råblåst av säljaren, för han vill i första hand kränga dom produkter som han har störst avans på.

Och då så är det dom grunkorna som affären pröjsade minst för vid inköp dvs "skitet". Bestäm dig för den grunkan/apparaten som du vill ha innan du köper den..

631 Inlägg
14 april 2009
#17
Helt kört är det inte...   

Enligt konsumentköplagen så ska du påvisa fel på vara , eller att den inte uppfyllde de kvar som du föväntat dig / Blivit lovad ,  Inom rimmlig tid från det att du förväntats upptäcka felet

Om du därför kan bevisa att säljaren har lovat dig en sak ( om han till och med erkänner det ) , och att du inte kunde ha upptäckt felet förrän nu, så är det inte helt kört.

Jag tycker du ska ta kontakt med Konsumentombudsmannen i din stad och se vad dom säger för att eventuellt gå vidare till Allmäna Reklamationsnämnden.   
Låter inte som det är på " min " kedja du har handlat, tyvärr.. annars hade jag kunnat hjälpa dig ytterligare..

Lycka till

EDIT, vill lägga till att Rimmlig tid är 3 månader.
Senast redigerat av Arradin (14 april 2009)

543 Inlägg
14 april 2009
Trådstartare
#18
Har var i kontakt med KO idag och tydligen så har säljaren rätt. Jag ska kika upp så att jag får den produkten jag vill ha. Men har vart i kontakt med butikschefen idag och vi ska träffas imon får en liten intern lösning. Jag citerar han: "Vi vet att vi inte gjort något fel och om du tittar upp lagen så ser du att det stämmer. Men iallafall så vill inte jag ha någon missnöjd kund så kom hit vid 4 tiden imon så tar jag med dig runt hyllorna så kikar vi på lite produkter."

Så det är ju bara att hoppas på det bästa smile

Mvh

min och kompisens projekttråd!! Rusvagnen al´a Jägermeister!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 17&p=1

631 Inlägg
14 april 2009
#19
Heavens_Gate skrev:
Har var i kontakt med KO idag och tydligen så har säljaren rätt. Jag ska kika upp så att jag får den produkten jag vill ha. Men har vart i kontakt med butikschefen idag och vi ska träffas imon får en liten intern lösning. Jag citerar han: "Vi vet att vi inte gjort något fel och om du tittar upp lagen så ser du att det stämmer. Men iallafall så vill inte jag ha någon missnöjd kund så kom hit vid 4 tiden imon så tar jag med dig runt hyllorna så kikar vi på lite produkter."

Så det är ju bara att hoppas på det bästa smile

Mvh

Bra det.

Du ska kolla upp själv , ja , men om Säljaren specifikt säger att den ska klara en viss sak, och han säger JA , så är det delvis grund till hävning av köp...

I vilket fall som hellst så hoppas jag verkligen det löser sig imorgon smile

543 Inlägg
14 april 2009
Trådstartare
#20
japp vu får hoppas.. Uppdaterar imon för er som vill veta hur det sluta
Mvh

min och kompisens projekttråd!! Rusvagnen al´a Jägermeister!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 17&p=1


Sök