3490
Sök

golf III ungefär när börjar en 1,8l och gti motor ge upp och vad är de som går sönder?

242 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
#1
ungefär när börjar en 1,8l och gti motor ge upp och vad är de som brukar gå sönder på en golf III
Senast redigerat av timpa_ (16 april 2009)

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
15 april 2009
#2
beror väl på hur tung du är i foten & hur mkt last du har ibilen!

men skulle tror att GTI ligger på 0.7-1L & 1.8 ligger väl på 0.6-0.8

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

161 Inlägg
15 april 2009
#3
min 1.8 ligger 0.6-0.7l/milen, gti´n vet jag ingenting om.. smile


German Engineering
9 083 Inlägg
15 april 2009
#4
GTi:n ligger på 0.7-0.9 i snitt ungefär.

//CarpeDiem wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

16 197 Inlägg
15 april 2009
#5
CarpeDiem skrev:
GTi:n ligger på 0.7-0.9 i snitt ungefär.

//CarpeDiem wink

då kör man SNÅLT..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

carzy
461 Inlägg
15 april 2009
#6
min 2.0 Gl ligger på 0.8 -0.9 blandad körning ,och jag inte den lättaste gasfoten.
Så beror väl lite på om du ska ha en GTI 8 v eller 16 v. smile

Team BSG

16 197 Inlägg
15 april 2009
#7
Mobeerg skrev:
min 2.0 Gl ligger på 0.8 -0.9 blandad körning ,och jag inte den lättaste gasfoten.
Så beror väl lite på om du ska ha en GTI 8 v eller 16 v. smile

min gamla GTX 16V drog runt 1,2.. men då va de STUMT mest hela tiden big_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

498 Inlägg
16 april 2009
#8
Hadde en 95:ans golf variant 1,8 för en massa år sedan och den drog alltid 0,8 vare sig man körde snålt eller aggresivt.
Konstig bil.


250 Inlägg
16 april 2009
#9
Min Gti 16v drar ca 0,7 - 0,8 om man kör lagligt och ganska lugnt... kör du med lite tyngre fot är det 0,9 - 1 liter som gäller.

Enligt uppgifter från teknikens värld så ska en Golf mk3 1,8 dra:
Stad: 0,93 Landsväg: 0,58 Blandad Körning: 0,77

Gti 16v ska enligt uppgifterna dra:
Stad: 0,98 Landsväg: 0,58 Blandad Körning: 0,8

Skiljer inte särskilt mycket om man ska tro på dessa uppgifter som är hämtade från "Alla Bilar 94" från Teknikens Värld.

Volkswagen - Das Auto

729 Inlägg
16 april 2009
#10
Det skiljer inte mycket! Har själv ägt både 1.8 och GTI 8v... 1.8an låg på ca 0,77 och GTIn ligger på ca 0,82, detta i blandad "normal" körning...

GTIn har jag fått ner i 0,62 som bäst vid landsvägskörning med vinterdäcken på!


242 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
#11
ts85 skrev:
Det skiljer inte mycket! Har själv ägt både 1.8 och GTI 8v... 1.8an låg på ca 0,77 och GTIn ligger på ca 0,82, detta i blandad "normal" körning...

GTIn har jag fått ner i 0,62 som bäst vid landsvägskörning med vinterdäcken på!

okej skiljer ju inte mycket alls. är det stor skillnad på en gti och en 1.8 motormässit . alltså märker man att det är mer hästar i en gti ?

German Engineering
9 083 Inlägg
16 april 2009
#12
timpa_: GTi:n har mer hästar än en 1.8.
GTI 8V har 115hk/166nm medans 16V har 150hk/180nm. Så det är lite skillnad

//CarpeDiem wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

242 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
#13
CarpeDiem skrev:
timpa_: GTi:n har mer hästar än en 1.8.
GTI 8V har 115hk/166nm medans 16V har 150hk/180nm. Så det är lite skillnad

//CarpeDiem wink

jo jag vet , tänkte mest hur en gti 8v går 115 hk är ju inte specielt mycket direkt så så min tanke va om det va värt att lägga till en extra slant för att få en gti 8v för de käns ändå inte som det lär vara någe vidare drag liksom.

huh?
10 427 Inlägg
16 april 2009
#14
timpa_ skrev:
värt att lägga till en extra slant för att få en gti 8v för de käns ändå inte som det lär vara någe vidare drag liksom.

steifan-akuten rycker in, kika på dessa siffror:

VW Golf III GT 1.8 - 1991
Motorart     R 4
Hubraum     1781 ccm
Aufladung     Sauger
PS - UMin     90 PS - 5500/Min
Nm - UMin     145 Nm - 2500/Min
Motorlage/Antrieb     Frontmotor/Front
Gänge/Schaltung     5/manuell
Test in ams Jahrbuch 1992
Gewicht     1106 kg
0 - 80 km/h     8,5 s
0 - 100 km/h     12,9 s
0 - 120 km/h     18,8 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     28,0 s
0 - 160 km/h     47,3 s
0 - 180 km/h     - s
0 - 200 km/h     - s
400 m, stehender Start     18,5 s
1 km, stehender Start     34,5 s
Vmax     185 km/h


VW Golf III 1.8 GTI - 1991 (Serie)
Motorart     R 4
Hubraum     1781 ccm
Aufladung     Sauger
PS - UMin     115 PS - 5400/Min
Nm - UMin     166 Nm - 3200/Min
Motorlage/Antrieb     Frontmotor/Front
Gänge/Schaltung     5/manuell
Test in ams Jahrbuch 1992
Gewicht     1106 kg
0 - 80 km/h     7,1 s
0 - 100 km/h     10,5 s
0 - 120 km/h     14,9 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     21,8 s
0 - 160 km/h     31,4 s
0 - 180 km/h     - s
0 - 200 km/h     - s
400 m, stehender Start     17,3 s
1 km, stehender Start     32,0 s
Vmax     193 km/h


En viss skillnad.


242 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
#15
steifan skrev:
timpa_ skrev:
värt att lägga till en extra slant för att få en gti 8v för de käns ändå inte som det lär vara någe vidare drag liksom.

steifan-akuten rycker in, kika på dessa siffror:

VW Golf III GT 1.8 - 1991
Motorart     R 4
Hubraum     1781 ccm
Aufladung     Sauger
PS - UMin     90 PS - 5500/Min
Nm - UMin     145 Nm - 2500/Min
Motorlage/Antrieb     Frontmotor/Front
Gänge/Schaltung     5/manuell
Test in ams Jahrbuch 1992
Gewicht     1106 kg
0 - 80 km/h     8,5 s
0 - 100 km/h     12,9 s
0 - 120 km/h     18,8 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     28,0 s
0 - 160 km/h     47,3 s
0 - 180 km/h     - s
0 - 200 km/h     - s
400 m, stehender Start     18,5 s
1 km, stehender Start     34,5 s
Vmax     185 km/h


VW Golf III 1.8 GTI - 1991 (Serie)
Motorart     R 4
Hubraum     1781 ccm
Aufladung     Sauger
PS - UMin     115 PS - 5400/Min
Nm - UMin     166 Nm - 3200/Min
Motorlage/Antrieb     Frontmotor/Front
Gänge/Schaltung     5/manuell
Test in ams Jahrbuch 1992
Gewicht     1106 kg
0 - 80 km/h     7,1 s
0 - 100 km/h     10,5 s
0 - 120 km/h     14,9 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     21,8 s
0 - 160 km/h     31,4 s
0 - 180 km/h     - s
0 - 200 km/h     - s
400 m, stehender Start     17,3 s
1 km, stehender Start     32,0 s
Vmax     193 km/h


En viss skillnad.

jo det är de ju men ändå båda är ju ändå ganska söliga liksom

242 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
#16
när är det dessa bilar börjar ge upp motormässit alltså och vad är det som oftas går sönder på en 1.8 ??

huh?
10 427 Inlägg
16 april 2009
#17
timpa_ skrev:
steifan skrev:
timpa_ skrev:
värt att lägga till en extra slant för att få en gti 8v för de käns ändå inte som det lär vara någe vidare drag liksom.

SIFFROR/BOKSTÄVER

jo det är de ju men ändå båda är ju ändå ganska söliga liksom

Njaeo, men behöver ju inte välja en söligare bil än nödvändigt.
Sen kanske du får en bättre utrustad bil om du väljer en GTI som
blir mer lättsåld senare osv osv osv.


107 Inlägg
242 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
#19
steifan skrev:
timpa_ skrev:
steifan skrev:

SIFFROR/BOKSTÄVER

jo det är de ju men ändå båda är ju ändå ganska söliga liksom

Njaeo, men behöver ju inte välja en söligare bil än nödvändigt.
Sen kanske du får en bättre utrustad bil om du väljer en GTI som
blir mer lättsåld senare osv osv osv.

aa där har du än poäng faktis smile

för min tanke är att köpa en golf 3 och åka i tills jag har tjänar ihop pengar till en annan fin bil som jag ska styla och sånt så då är tanke att ha kvar golfen och ha den som slit och slängbil och vinterbil.

729 Inlägg
16 april 2009
#20
timpa_ skrev:
ts85 skrev:
Det skiljer inte mycket! Har själv ägt både 1.8 och GTI 8v... 1.8an låg på ca 0,77 och GTIn ligger på ca 0,82, detta i blandad "normal" körning...

GTIn har jag fått ner i 0,62 som bäst vid landsvägskörning med vinterdäcken på!

okej skiljer ju inte mycket alls. är det stor skillnad på en gti och en 1.8 motormässit . alltså märker man att det är mer hästar i en gti ?

Motormässigt så skiljer det sej exakt så mycket som man kan förvänta sej av 25 extra hästar, dvs man märker att GTI 8v är snabbare men någon raket skulle jag inte kalla den! smile På dom flesta ställen jag kollat så uppges mk3 GTI 8v göra 0-100 på 10,1 sek.... Som steifan sa: varför köpa slöare än nödvändigt?

Angående maskinernas hållbarhet så kan jag av egen erfarenhet säga att Golf-motorerna är pålitliga... Men det förutsätter ju att dom blir servade regelbundet och ordentligt... T.ex. min brors mk3 1.8 har rullat ca 33 000 mil och går som klockan ännu...

Oavsett om det blir en mk2 eller mk3 tycker jag du ska köpa en GTI, lättsåld och mycket bättre utrustningsnivå... I en vanlig GL eller CL finns ju typ bänkvärmare och that's it!
Senast redigerat av ts85 (16 april 2009)



Sök