3802
Sök

Inge tryck i basarna?

434 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
#1
Nu är det så hära att jag har införskaffat mig en MDS FZR 12" bas som ligger på 1200w max och 500w rms max. Steget är ett MDS Fanatic f 20 480w rms. Problemet är att när jag hade basen i en lös skiva monterad i bagaget så lät det bra och man kände basen fram i bilen. Men nu idag när jag byggde mig en låda så hör man knappt basen. Vad kan vara problemet? För liten låda eller nått annat fel? Hoppas ni förstod vad jag skrev och att nån vet vad problemet är.Lådan ligger väll på 25liter och det var va dom sa där ja köpte den så ja byggde den enligt dom.Portad låda. Eller är det bättre att bygga en sluten låda? Ny inom billjud så.  //Christopher     

http://mds.se/?artnr=FZR12
Senast redigerat av Volvo_wicke (15 april 2009)

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.

Saabvilde!
1 708 Inlägg
15 april 2009
#2
Bättre rubrik min vän! smile

Mvh Michael.

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Random Hero
4 047 Inlägg
15 april 2009
#3
mer info om lådan än att de är en låda, har du rätt volym lr nåt överhuvudtaget ?

Dog food lid. Backwards

284 Inlägg
15 april 2009
#4
du får mera tryck om du kör med en portad låda


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 april 2009
#5
Längd på röret? Hur står lådan? Vad sitter den i för bil?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

434 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
#6
röret ska monteras in  idag och det blir 15 cm långt cirka. Ljudet sitter i en Volvo 940. Måtten på lådan är: 40 bred. 35cm hög. 35 djup nere och cirka 17 djup uppe. Nåt som inte stämmer?

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.

956 Inlägg
16 april 2009
#7
Enligt vad du skrev så fick jag lådans volym till 36 liter, men då antar jag att det är räknat efter yttermåttet på lådan.

Det är alltså en portad låda du byggt, men du har inte användt en port än.  Har du bara haft ett hål där porten ska sitta eller??

Vad är det för ritning du byggt efter? Dina mått ser ju ut att vara snarlika till dem som mds har på sin sida.

Vad ska du använda för port? Mds rekomendation på deras ritning är ju en 4" som är 25 cm lång.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

434 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
#8
det är ytter måtten på lådan. det stämmer bra det. Måtten på lådan tog jag ungerfärliga bara efter vad jag läst om vad basarna behöver.  Hål där porten ska sitta är redan gjort men ingen port har skaffats än men om nån har nått tips på vilken port som ska användas så vore den snällt. Sen för att få fast den skakande plasten som blir i bagaget vad skulle ni vilja rekomendera då?

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.

956 Inlägg
16 april 2009
#9
Volvo_wicke skrev:
det är ytter måtten på lådan. det stämmer bra det. Måtten på lådan tog jag ungerfärliga bara efter vad jag läst om vad basarna behöver.  Hål där porten ska sitta är redan gjort men ingen port har skaffats än men om nån har nått tips på vilken port som ska användas så vore den snällt. Sen för att få fast den skakande plasten som blir i bagaget vad skulle ni vilja rekomendera då?

Ok, den stora anledningen till att varför det låtit dåligt är nog bristen på port, skulle inte ens rekomdera dig att använda lådans till du fått in porten.

Enligt mds rekomendationer på deras räknade låda är volymen 32 liter och din kanske hamnar närmare det om man räknar innermåttet med. Till detta har dom räknat ett 25cm långt 4 tums rör, gärna med trattar i båda ändar. Så det skulle jag kört på så inte avstämmningen blir helt fel, då detta både är dåligt för basen och tryckets skull.

Plasten dämpar du lättast med någon sorts dämpmatta som finns att köpa. Jag skulle rekomdera dig bitumen som säljs på bla mekonomen och biltema, denna sätter du på baksidan av plasten. Detta ska inte blandas ihop med dämpmaterial till baslåda.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

434 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
#10
luunggan skrev:
Volvo_wicke skrev:
det är ytter måtten på lådan. det stämmer bra det. Måtten på lådan tog jag ungerfärliga bara efter vad jag läst om vad basarna behöver.  Hål där porten ska sitta är redan gjort men ingen port har skaffats än men om nån har nått tips på vilken port som ska användas så vore den snällt. Sen för att få fast den skakande plasten som blir i bagaget vad skulle ni vilja rekomendera då?

Ok, den stora anledningen till att varför det låtit dåligt är nog bristen på port, skulle inte ens rekomdera dig att använda lådans till du fått in porten.

Enligt mds rekomendationer på deras räknade låda är volymen 32 liter och din kanske hamnar närmare det om man räknar innermåttet med. Till detta har dom räknat ett 25cm långt 4 tums rör, gärna med trattar i båda ändar. Så det skulle jag kört på så inte avstämmningen blir helt fel, då detta både är dåligt för basen och tryckets skull.

Plasten dämpar du lättast med någon sorts dämpmatta som finns att köpa. Jag skulle rekomdera dig bitumen som säljs på bla mekonomen och biltema, denna sätter du på baksidan av plasten. Detta ska inte blandas ihop med dämpmaterial till baslåda.

Okej men då får jag tacka så mycket för tipset. Men spelar den nån roll om porten är brevid basen eller på sidan av lådan? Samt att gör en port så mycket skillnad? Ska prova senare idag å se om det blir nån skillnad.

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.

434 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
#11
Sen en annan sak är att jag undrar om det är värt att ha bryggkopplat basen så den spelar på 4Ohm istället för två? eller ska jag spela bara på 2Ohm?

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 april 2009
#12
Ja porten gör skillnad, stor skillnad! Du ska helst ha den på samma sida som basen, annars så kan det bli fasfel med resultatet att vissa frekvenser dämpas eller släcks ut.

Ang. basen så kan du bara köra den i 1Ohm eller 4Ohm, 2Ohm går inte. Så beroende på vad ditt steg klarar för belastning så får du antingen parallellkoppla basens spolar till 1Ohm, eller seriekoppla dom till 4Ohm.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

434 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
#13
Nån som vet hur många Ohm ett MDS fanatic f20 tål och vad är det för skillnad på 1Ohm och 2Ohm?

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.

77 Inlägg
16 april 2009
#14
ett tips är också att lådan måste ju vara riktigt tät!
om det pyser ut luft där det inte ska så får du inge bra ljud!

portens plats  har riktigt stor betydelse genom att luften ska tryckas på ett visst sätt!


573 Inlägg
16 april 2009
#15
Volvo_wicke skrev:
Nu är det så hära att jag har införskaffat mig en MDS FZR 12" bas som ligger på 1200w max och 500w rms max. Steget är ett MDS Fanatic f 20 480w rms. Problemet är att när jag hade basen i en lös skiva monterad i bagaget så lät det bra och man kände basen fram i bilen. Men nu idag när jag byggde mig en låda så hör man knappt basen. Vad kan vara problemet? För liten låda eller nått annat fel? Hoppas ni förstod vad jag skrev och att nån vet vad problemet är.Lådan ligger väll på 25liter och det var va dom sa där ja köpte den så ja byggde den enligt dom.Portad låda. Eller är det bättre att bygga en sluten låda? Ny inom billjud så.  //Christopher     

http://mds.se/?artnr=FZR12

25 liter är på tok för lite för den basen, portad låda 45 liter med 4" rör på 23cm är vad kommer bygga åt dom basarna, fick nyss hem 2 st. MDS säger att dom spelar bra i liten låda, dom spelar inte så bra i liten låda, men riktigt fint tryck i större.

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 april 2009
#16
Volvo_wicke skrev:
Nån som vet hur många Ohm ett MDS fanatic f20 tål och vad är det för skillnad på 1Ohm och 2Ohm?

Jag är inte säker men det bör tåla åtminstone 2Ohm per kanal, väldigt dåligt med info om det på nätet.

Skillnaden mellan 1Ohm och 2Ohm, tja, den ena impedansen är lägre än den andra! tongue Skillnaden som det gör om du har låt säga ett steg som tål att belastas ner till 1Ohm så lämnar det mer effekt (för det mesta) än i 2Ohm, på bekostnad av kontroll.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!


Sök