3158
Sök

Däcktryck i 235/35R19?

Adder
972 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
#1
Vet att denna fråga säkert har varit uppe tidigare då jag hittat lite info men finns de något konkret svar på frågan ?

Hörde mig för hos Vianor i ett annat ärende och de sa 3.2 bar och när jag fråga på Landbloms sa de max 2.8 bar. När jag sökte runt lite fick jag fram allt ifrån 3 bar till 3.5 bar så de skiljer ju en del.

Finns de nått definitivt svar ? Kör aldrig fullastat..

Däcken som sitter på min bil heter Semperit Direction Sport
Senast redigerat av Adder (16 april 2009)

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Adder
972 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
#2
Niklas.E skrev:
Vad är det för märke på däcken??

Står på min sida. Här också nu Semperit Direction Sport.

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d … sowigan=So

http://www.nordendack.se/Sommardack_19_ … T_RFD.html

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

57 Inlägg
16 april 2009
#3
jag kör på Kumho och där säger kumho 3,5..


Avstängd
386 Inlägg
16 april 2009
#4
Kan nog stämma. Jag kör 3kg i mina samma märke som dig..

Med lem
1 127 Inlägg
16 april 2009
#5
Kollla även vad det står på däcken, brukar stå ett maxtryck du inte ska överskrida.


Adder
972 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
#6
H3dlund skrev:
Kollla även vad det står på däcken, brukar stå ett maxtryck du inte ska överskrida.

De spelar ju ingen roll, vill minnas att de var typ 4 bar men jag kör inte 160 km/h hela tiden samt har full last..

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Med lem
1 127 Inlägg
16 april 2009
#7
Adder skrev:
H3dlund skrev:
Kollla även vad det står på däcken, brukar stå ett maxtryck du inte ska överskrida.

De spelar ju ingen roll, vill minnas att de var typ 4 bar men jag kör inte 160 km/h hela tiden samt har full last..

Nej, men det är inte så överdrivet viktigt heller..

Du har fått rek. mellan 2,8 till 3,5. Ta bara nått mitt emellan. Kolla om däcket slits jämt och höj/sänk lufttryck därefter..


Distributionselektriker
222 Inlägg
961 Inlägg
16 april 2009
#9
på jobbet kör vi inte med mer än 2,8 så de räcker gott o väl .. skulle vägra köra på över 3 kg iaf , blir grymt stötigt och däcken slits mer ..
mvh

Pure DieselPower

Adder
972 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
#10
talibangran skrev:
på jobbet kör vi inte med mer än 2,8 så de räcker gott o väl .. skulle vägra köra på över 3 kg iaf , blir grymt stötigt och däcken slits mer ..
mvh

Detta är helt sjukt. Du säger 2,8 sämre komfort och däcken slits mer.

Lånar tråden lite.
Jag kör med 235/35/19 och har 3kilo.. ska jag pumpa i mera då?

Ja.
Minst 3,5 ska du ha.
----------------------
Jag kör på Michelin Pilot Sport 2 och har ca 3,0 bar runt om. Fungerar perfekt och verkar inte slita ojämnt. Komforten upplever inte jag som sämre heller. Så mitt tips är omkring 3,0 bar.
-------------
enligt en säljare på Michelin så aldrig under 3bar i profiler under 45. Däcken håller så mycket längre och med mindre tryck för komfortens skull så kan man fundera över vad man ska prioritera för det kanske man skulle tänkt på innan man skaffade lågprofil.
---------------------
Oj värst vad folk har tagit i vad gäller däcktryck.
Jag jobbar på Däckia och vi har en liten standard vad gäller däcktryck.
T:ex 16" 2,3-2,5 . 17" 2,5-2,8 18" 2,8-3,2 19" 3,0-3,2. oftast när det blir lite större dimensioner så gå ju profilen ner. så 4bar i ett 17" däck är INTE att rekomendera inte ens att man lägger det i 18" hjul. du kommer att få ojämn slityta d.v.s i mitten på däcket + att du kommer att studsa fram, sämre väggrepp (inte mycket men lite iallafall).
Tänk på att som nån annan skribent sa att det kommer ju att ökas med ca: ½ kg p.g.a uppvärmning i däcket.

så kör ca:2,8 i om du vill ha lite hårdare men inte mer.
---------------
Vi hade en gubbe från Pirelli på jobbet, som gav en utbilding på vad det gäller just däck och missbedömmningar om hjulvinklar.
Han sa att 99% utav alla däck som är slitna på insidan så beror det på lågt luft tryck på en bil med stor cambervinkel.
Likadant om däcken på drivhjulen är slitna i mitten, så berodde det på lågt lufttryck, då lufttrycket ska bära hela stommen och framföralllt stärka sidorna. Kolla på dragracing vad däcken på drivhjulen gör, expanderar extremt mycket, samma sak på vägdäck, fast inte i samma utsträckning.
Ej under 3bar runt om på 9-5/9-3OG/9-3NG var hans rekommendation oavsett däckdimension, alltså 3bar även i ett 15" hjul

Osv osv.. Så man kan ju lugnt sagt säga att de finns delade meningar om detta..

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

12 086 Inlägg
17 april 2009
#11
Jag har 3.2 i mina, 2.8 låter lite.

Bättre med för mkt än för lite.

Xenoholic
2 559 Inlägg
17 april 2009
#12
Körde med 3.0 i mina 19" o de funka bra med tanke på slitage i alla fall.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

498 Inlägg
17 april 2009
#13
Funderar också över detta?
Har  235 35r 19 på s4:an som väger in på 1800kg+ med elstolar och allt.
Har själv funderat i banorna runt 3,4-3,5 bar.

På audi coupén jag hade tidigare hade jag 225 45r 17 och på dem körde jag med 2,8 och det verkade funka bra.

Man kan ju undra hur mycket man ska räkna in vikten på bilen i ekvationen?


Neerd
1 596 Inlägg
17 april 2009
#14
3 prick kör vi på jobb

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

2 751 Inlägg
17 april 2009
#15
Beror de inte lite på vilken bil man kör? Vissa bilar väger 1.1t o andra 1.9t endå har de samma däckdimensioner

Who Djaa bless no man curse

Cambrant
18 april 2009
#16
Hmm i min saab bok står det att jag ska ha 2,6 bar i 17" däcken och det var exakt vad jag hade i däcken. Men det ser ut som jag hade punka när jag kollade på däcken. Höjde till 2,8 runtom och tycker fortfarande det ser ut att va för lite. Frågan är om jag ska gå upp till 3 bar i mina 17" ??
Sen får jag ju 19" nästa vecka med Khumo ECSTA 235/35/19 och undrar likaså jag vad fan jag ska trycka i dom smile Är alla överrens om minst 3 bar eller? smile

vinnarskalle!
907 Inlägg
18 april 2009
#17
Jag kör med 3bar i mina 17" 235or. Jag tycker det funkar helt ok. Jag har inte kollat så noga egentligen, men jag skulle definitivt inte gå under 2,5bar om du är en aktiv förare.


498 Inlägg
19 april 2009
#18
enpatte skrev:
Funderar också över detta?
Har  235 35r 19 på s4:an som väger in på 1800kg+ med elstolar och allt.
Har själv funderat i banorna runt 3,4-3,5 bar.

På audi coupén jag hade tidigare hade jag 225 45r 17 och på dem körde jag med 2,8 och det verkade funka bra.

Man kan ju undra hur mycket man ska räkna in vikten på bilen i ekvationen?

Nu är sommardäcken monterade, fyllde i 3,2 fram och 3,0 bak.
Det var bara mellan 2,4 och 2,6bar i däcken innan jag fyllde på?


739 Inlägg
19 april 2009
#19
har 3 kilo i mina ,,men har inte en aning om det är rätt men det verkar funka bra mvh agadiffen


1 723 Inlägg
19 april 2009
#20
3,0 i mina 17" 215. Hade i 2,5 först men körningen kändes bättre samt att det blev bra mycket tystare med 3,0 i dem.


Sök