talibangran skrev:
på jobbet kör vi inte med mer än 2,8 så de räcker gott o väl .. skulle vägra köra på över 3 kg iaf , blir grymt stötigt och däcken slits mer ..
mvh
Detta är helt sjukt. Du säger 2,8 sämre komfort och däcken slits mer.
Lånar tråden lite.
Jag kör med 235/35/19 och har 3kilo.. ska jag pumpa i mera då?
Ja.
Minst 3,5 ska du ha.
----------------------
Jag kör på Michelin Pilot Sport 2 och har ca 3,0 bar runt om. Fungerar perfekt och verkar inte slita ojämnt. Komforten upplever inte jag som sämre heller. Så mitt tips är omkring 3,0 bar.
-------------
enligt en säljare på Michelin så aldrig under 3bar i profiler under 45. Däcken håller så mycket längre och med mindre tryck för komfortens skull så kan man fundera över vad man ska prioritera för det kanske man skulle tänkt på innan man skaffade lågprofil.
---------------------
Oj värst vad folk har tagit i vad gäller däcktryck.
Jag jobbar på Däckia och vi har en liten standard vad gäller däcktryck.
T:ex 16" 2,3-2,5 . 17" 2,5-2,8 18" 2,8-3,2 19" 3,0-3,2. oftast när det blir lite större dimensioner så gå ju profilen ner. så 4bar i ett 17" däck är INTE att rekomendera inte ens att man lägger det i 18" hjul. du kommer att få ojämn slityta d.v.s i mitten på däcket + att du kommer att studsa fram, sämre väggrepp (inte mycket men lite iallafall).
Tänk på att som nån annan skribent sa att det kommer ju att ökas med ca: ½ kg p.g.a uppvärmning i däcket.
så kör ca:2,8 i om du vill ha lite hårdare men inte mer.
---------------
Vi hade en gubbe från Pirelli på jobbet, som gav en utbilding på vad det gäller just däck och missbedömmningar om hjulvinklar.
Han sa att 99% utav alla däck som är slitna på insidan så beror det på lågt luft tryck på en bil med stor cambervinkel.
Likadant om däcken på drivhjulen är slitna i mitten, så berodde det på lågt lufttryck, då lufttrycket ska bära hela stommen och framföralllt stärka sidorna. Kolla på dragracing vad däcken på drivhjulen gör, expanderar extremt mycket, samma sak på vägdäck, fast inte i samma utsträckning.
Ej under 3bar runt om på 9-5/9-3OG/9-3NG var hans rekommendation oavsett däckdimension, alltså 3bar även i ett 15" hjul
Osv osv.. Så man kan ju lugnt sagt säga att de finns delade meningar om detta..