3310
Sök

Volvo 240 -87 B230E läcker olja.

livsnjutarN
87 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
Har fått ett väldigt problem med min B230E det läcker olja från den, jag har bytt motorkudden, bytt oljefilter, bytt kopparbrickan till olje pluggen. Olja ser ut att komma från den sidan oljefiltret sitter på så jag funderar på om det kan vara givaren som sitter vid filtret om det kanske har spruckit? Isf vad är det för givare?

Tack på för hand!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
livsnjutarN
87 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
MrEricsson skrev:
inte så att topp packningen är körd?

Det är just olja runt oljefiltret och runt ikring där.

Har alltid rätt!
689 Inlägg
17 april 2009
du kanske dragit oljefiltret för hårt? lr för löst?

Livet är ett helvete, du är bjuden!

livsnjutarN
87 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
pampers138 skrev:

Jag har dragit oljefiltret så mycket jag kunde för hand, sen drog en kompis den sista lilla biten.  Så det är nog inte för löst iaf, vad händer om det blir för hårt då?

Mr White
1 072 Inlägg
17 april 2009
Gör en motortvätt å kika vart de driver ut nånstans.Har du givare för oljetryck?Kan vara där den driver ut isof.Varit me om de själv.

huh?
10 427 Inlägg
17 april 2009
maffka skrev:
pampers138 skrev:

Jag har dragit oljefiltret så mycket jag kunde för hand, sen drog en kompis den sista lilla biten.  Så det är nog inte för löst iaf, vad händer om det blir för hårt då?

Du ska ju bara gänga in filtret tills det tar emot och sen dra 1/4 varv till sen för att spänna
(eller något liknande). Står på alla originalfilter hur du ska göra. Dvs långt ifrån dra åt vad man orkar.

Drar du åt för hårt som du antagligen verkar ha gjort så kan det säkert leda till
läckage om gummipackningen spruckit eller nåt, man vet ju inte wink

1/2 varv eller 3/4 varv ska det vara.

Volvos rekommendation:
"Skruva det nya filtret på plats tills packningen får kontakt med motorns tätningsyta. Vrid därefter ytterligare 1/2 till 3/4 varv."
Senast redigerat av steifan (17 april 2009)

Pan
17 april 2009
Jag drar alltid lite olja på packningen till filtret med för att den inte ska spricka/torka ut? Men som sagts innan gör en motor tvätt kör en liten sväng så ser du nog vart den trycker olja.

1 562 Inlägg
17 april 2009
troligen en läckande vevaxeltätning, oljan åker ju bakåt av fartvinden.så gör en grundlig motortvätt kan du nog lokalisera felet sedan.

livsnjutarN
87 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
Ska ta och göra en noga motortvätten på den och se om jag kan hitta vart det kommer ifrån sen

Sök