3680
Sök

Tips; Hur man kan ta bort rost från cykel ~

Avstängd
962 Inlägg
21 april 2009
#21
Köp en riktig cykel och köp sedan titan och aluminium skruvar till rubbet, det gjorde jag och det gick på lika mycket som hela din kona/scott/annan snikmodell gick på komplett... Då roster det iaf inte...

Titan is the shit:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/90588/large/515770_hiar4n.jpg

Avstängd
962 Inlägg
21 april 2009
#22
Mortalis skrev:
skivbroms på en cykel? hur ser de ut då? känner bara till de där klassiska klossarna :<
heter de inte autosol de där som man kan göra rent om man har rost på t.ex. kromade detaljer såsom styren kan vara osv?

Ursäkta men har du inte varit inne i vilken cykelbutik som helst under dom senaste 10 åren?? Här har du lite olika att välja på..: http://www.chainreactioncycles.com/Cate … goryID=580

Autosol funkar kanske men det är ju främst till att polera metaller med, men det går säkert om det bara är lite ytrost...
Senast redigerat av prodrive (21 april 2009)

Avstängd
962 Inlägg
21 april 2009
#23
JapMax skrev:
Skicka in en fråga till björnes magasin ist.

Folk klagar på moppefrågor och helt plötsligt är vi nere på cykelnivå tongue

Ja cykling är det ju bara barn som sysslar med, i väntan på moped lixom....

http://www.garaget.org/video/rsxv7xel8sia

roll

Studerande
727 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
#24
Mortalis skrev:
aha okej hehe. bifogar bilden här i tråden då för den som undrar tongue
http://www1.garaget.org/gallery/archive … vz3lnq.jpg

Heh roll

stora bilar och små bilar, alla bilar är lika fina:)

Studerande
727 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
#25
prodrive skrev:
Köp en riktig cykel och köp sedan titan och aluminium skruvar till rubbet, det gjorde jag och det gick på lika mycket som hela din kona/scott/annan snikmodell gick på komplett... Då roster det iaf inte...

Titan is the shit:

http://www1.garaget.org/gallery/archive … hiar4n.jpg

Är ganska nöjd med min cykel, och jag är snart 15 så jag kommer väl spara nu framöver till bil och körkort, så det är dumt att köpa en ny cykel. Cyklar inte äns så ofta^^

stora bilar och små bilar, alla bilar är lika fina:)

Avstängd
962 Inlägg
22 april 2009
#26
xXchamXx94 skrev:
prodrive skrev:
Köp en riktig cykel och köp sedan titan och aluminium skruvar till rubbet, det gjorde jag och det gick på lika mycket som hela din kona/scott/annan snikmodell gick på komplett... Då roster det iaf inte...

Titan is the shit:

http://www1.garaget.org/gallery/archive … hiar4n.jpg

Är ganska nöjd med min cykel, och jag är snart 15 så jag kommer väl spara nu framöver till bil och körkort, så det är dumt att köpa en ny cykel. Cyklar inte äns så ofta^^

Då är väll inte lite ytrost på bromsskivan nåt att hänga upp sig på? wink Allt beror ju på hur man sköter cyklen, fast det mesta brukar ju rosta på budget hojar... Använd aldrig avfettning eller högtryckstvätt när du tvättar din hoj föresten!

Kanon..
1 473 Inlägg
22 april 2009
#27
prodrive skrev:
JapMax skrev:
Skicka in en fråga till björnes magasin ist.

Folk klagar på moppefrågor och helt plötsligt är vi nere på cykelnivå tongue

Ja cykling är det ju bara barn som sysslar med, i väntan på moped lixom....

http://www.garaget.org/video/rsxv7xel8sia

roll

Riktigt nice att kolla på såntdär..

Va kör du för ram o prylar då?


Avstängd
962 Inlägg
22 april 2009
#28
leksak skrev:
prodrive skrev:
JapMax skrev:
Skicka in en fråga till björnes magasin ist.

Folk klagar på moppefrågor och helt plötsligt är vi nere på cykelnivå tongue

Ja cykling är det ju bara barn som sysslar med, i väntan på moped lixom....

http://www.garaget.org/video/rsxv7xel8sia

roll

Riktigt nice att kolla på såntdär..

Va kör du för ram o prylar då?

Frame: MBK t1000 Evo 1
Fork: Cannondale Fatty R

Headset: Cane Creek semi integrated
Stem: Thomson Elite X4 120x10 black anodized
Handlebar: Try-All Punching Bar 720mm black anodized
Grip: Trialtech foam
Topcap: Thomson V2 black anodized with blue anodized alloy bolt
Spacer: Winwood 20mm carbonfiber

Front brake: Hope Mono Trial 180mm 2007 silver anodized with titanium and blue anodized alloy bolts
Leverblade: Hope Mini carbonfiber
Rear brake: Magura HS33 2005 silver with blue anodized alloy bolts, Goodridge crossover
4 bolt mounts: Magura with titanium bolts
Pads: Coustellier green in Heatsink CNC backings silver anodized


Cog: Chris King 15T stainless steel
Sprocket: Plazmatic by White Industries 18T stainless steel
Chain tensioner: Rolhoff Speedhub Tensioner slightly modified
Cassettelockring: Pro-Bolt alloy blue anodized
Cassettespacer: Hope CNC silver anodized
Cranks: Tensile UCI "Urban Legend" 175mm
Bash: Tensile UCI 85mm
Bottom bracket: SKF BXC300 118mm
Chain: KMC K810 Kool
Pedals: DMR V12 Magnesium titanium grey with blue pimp my pedals kit

Front hub: DT Onyx Disc black anodized
Rear hub: Chris King Classic black anodized with Heavy Duty axel
Front rim: Try-All 39mm single wall drilled white
Rear rim: Try-All 47mm double wall drilled white
Spokes: DT Competiton/ Revulotion black anodized
Nippels: DT Aluminium blue anodized
QR: Brand X Lightweight XC silver anodized
Front tire: Maxxis Minion DHF 2.35" Single Ply Maxxpro compound
Rear tire: Maxxis Minion DHR 2.50" Dual Ply Super Tacky compound
Front tube: Continental
Rear tube: Spectra
Rimtapes: Try-All black

Geo:
Wheelbase: 1100mm
BB Rise: 35mm
CS Length: 385mm

Hoppas den specen duger lol

Ursäkta att det är på engelska men jag orkar inte skriva om speclistan... wink Skrev den på engelska för att kunna lägga upp på engelskspråkiga trialforum...
Senast redigerat av prodrive (23 april 2009)

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
22 april 2009
#30
steifan skrev:
Skulle va tufft att ha en cykel med trumbroms. Sportigt som fasen wink

som gamla militärcycklar... jag har själv en modern version med 3 växlar och svart lack smile riktigt najs hoj att cykla på smile dock ingen borms på framhjulet och därför ingen trumma smile

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Kanon..
1 473 Inlägg
22 april 2009
#31
prodrive skrev:
leksak skrev:
prodrive skrev:

Ja cykling är det ju bara barn som sysslar med, i väntan på moped lixom....

http://www.garaget.org/video/rsxv7xel8sia

roll

Riktigt nice att kolla på såntdär..

Va kör du för ram o prylar då?

Frame: MBK t1000 Evo 1
Fork: Cannondale Fatty R

Headset: Cane Creek semi integrated
Stem: Thomson Elite X4 120x10 black anodized
Handlebar: Try-All Punching Bar 720mm black anodized
Grip: Trialtech foam
Topcap: Thomson V2 black anodized with blue anodized alloy bolt
Spacer: Winwood 20mm carbonfiber

Front brake: Hope Mono Trial 180mm 2007 silver anodized with titanium and blue anodized alloy bolts
Leverblade: Hope Mini carbonfiber
Rear brake: Magura HS33 2005 silver with blue anodized alloy bolts, Goodridge crossover
4 bolt mounts: Magura with titanium bolts
Pads: Coustellier green in Heatsink CNC backings silver anodized


Cog: Chris King 15T stainless steel
Sprocket: Plazmatic by White Industries 18T stainless steel
Chain tensioner: Rolhoff Speedhub Tensioner slightly modified
Cassettelockring: Pro-Bolt alloy blue anodized
Cassettespacer: Hope CNC silver anodized
Cranks: Tensile UCI "Urban Legend" 175mm
Bash: Tensile UCI 85mm
Bottom bracket: SKF BXC300 118mm
Chain: KMC K810 Kool
Pedals: DMR V12 Magnesium titanium grey with blue pimp my pedals kit

Front hub: DT Onyx Disc black anodized
Rear hub: Chris King Classic black anodized with Heavy Duty axel
Front rim: Try-All 39mm single wall drilled white
Rear rim: Try-All 47mm double wall drilled white
Spokes: DT Competiton/ Revulotion black anodized
Nippels: DT Aluminium blue anodized
QR: Brand X Lightweight XC silver anodized
Front tire: Maxxis Minion DHF 2.35" Single Ply Maxxpro compound
Rear tire: Maxxis Minion DHR 2.50" Dual Ply Super Tacky compound
Front tube: Continental
Rear tube: Spectra
Rimtapes: Try-All black

Geo:
Wheelbase: 1100mm
BB Rise: 35mm
CS Length: 385mm

Hoppas den specen duger lol

Ursäkta att det är på engelska men jag orkar inte skriva om speclistan... wink

Ah okey du pysslar med sån "cykling" big_smile


Studerande
727 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
#32
prodrive skrev:
xXchamXx94 skrev:
prodrive skrev:
Köp en riktig cykel och köp sedan titan och aluminium skruvar till rubbet, det gjorde jag och det gick på lika mycket som hela din kona/scott/annan snikmodell gick på komplett... Då roster det iaf inte...

Titan is the shit:

http://www1.garaget.org/gallery/archive … hiar4n.jpg

Är ganska nöjd med min cykel, och jag är snart 15 så jag kommer väl spara nu framöver till bil och körkort, så det är dumt att köpa en ny cykel. Cyklar inte äns så ofta^^

Då är väll inte lite ytrost på bromsskivan nåt att hänga upp sig på? wink Allt beror ju på hur man sköter cyklen, fast det mesta brukar ju rosta på budget hojar... Använd aldrig avfettning eller högtryckstvätt när du tvättar din hoj föresten!

Ja.. Jag cyklade en regning dag och låste in den på förrådet... Aja^^ Ska sälja den så fort jag blir 17år.
Fler tips? roll

stora bilar och små bilar, alla bilar är lika fina:)

8 156 Inlägg
22 april 2009
#33
AcesHigh666 skrev:
steifan skrev:
Skulle va tufft att ha en cykel med trumbroms. Sportigt som fasen wink

som gamla militärcycklar... jag har själv en modern version med 3 växlar och svart lack smile riktigt najs hoj att cykla på smile dock ingen borms på framhjulet och därför ingen trumma smile

Jag har en relativt modern Skeppshult med trumbroms och inbyggd dynamo. Ganska nice comfort-hoj. MTB:s suger om man ska ta sig fram snabbt. Iaf om man ska cykla mer än ett par kilometer på asfalt.
Skulle vilja skaffa mig en high-end cykel för tempokörning också, men vem har råd med en kolfibercykel?
Coca-Cola ska tydligen vara ganska så effektivt för att rensa bort korrosion. Själv så låter jag inte cyklarna bli rostiga.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Studerande
727 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
#34
Phaetoon skrev:
AcesHigh666 skrev:
steifan skrev:
Skulle va tufft att ha en cykel med trumbroms. Sportigt som fasen wink

som gamla militärcycklar... jag har själv en modern version med 3 växlar och svart lack smile riktigt najs hoj att cykla på smile dock ingen borms på framhjulet och därför ingen trumma smile

Jag har en relativt modern Skeppshult med trumbroms och inbyggd dynamo. Ganska nice comfort-hoj. MTB:s suger om man ska ta sig fram snabbt. Iaf om man ska cykla mer än ett par kilometer på asfalt.
Skulle vilja skaffa mig en high-end cykel för tempokörning också, men vem har råd med en kolfibercykel?
Coca-Cola ska tydligen vara ganska så effektivt för att rensa bort korrosion. Själv så låter jag inte cyklarna bli rostiga.

Låter helst inte att cyklarna blir rostiga heller... Men ska i fortsättningen torka av små ställen om det kommer vatten...

stora bilar och små bilar, alla bilar är lika fina:)

Avstängd
962 Inlägg
23 april 2009
#35
Phaetoon skrev:
men vem har råd med en kolfibercykel?

Finns gott om billiga kolfiberhojar nu för tiden, kolfiber är inget speciellt exklusivt längre...

Studerande
727 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
#36
Såså... Fler idéer?

stora bilar och små bilar, alla bilar är lika fina:)

7 100 Inlägg
25 april 2009
#37
prodrive skrev:
JapMax skrev:
Skicka in en fråga till björnes magasin ist.

Folk klagar på moppefrågor och helt plötsligt är vi nere på cykelnivå tongue

Ja cykling är det ju bara barn som sysslar med, i väntan på moped lixom....

http://www.garaget.org/video/rsxv7xel8sia

roll

eller smile

http://www.garaget.org/video/cbnjwbhrxhyw


ang rosten nu då!
enklast är ju att slipa/blästra.om du inte testar de här man man har en del i vattnet och sen nå medel och så har man el.vettefan va de heter tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Studerande
727 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
#38
Här är lite bilder hur det ser ut... Först var ju typ hela skivan fullt med rost, har tagit bort det mesta nu.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/90542/635791_nq36me.jpg
2Megapixels kamera ~ Mobil^^


https://www1.garaget.org/gallery/archive/90542/635794_5qflzk.jpg
Bild på rosten...


https://www1.garaget.org/gallery/archive/90542/635796_we8067.jpg
Rost...

stora bilar och små bilar, alla bilar är lika fina:)

1 067 Inlägg
26 april 2009
#39
Absolut inga petroleumbaserade rengöringsmedel på bromsskivorna! 

Brääkleen istheshit ..

Är det ytrost på skivan så bromsar du bort det..


Edit.. Byt ut skruvarna till skivan..   Gnussa bort ev rost med en trasa..  Kommer nog från skruvarna..

Bromsskivorna är i det flesta fall av rostfritt stål..
Senast redigerat av Hool (26 april 2009)


Studerande
727 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
#40
Hool skrev:
Absolut inga petroleumbaserade rengöringsmedel på bromsskivorna! 

Brääkleen istheshit ..

Är det ytrost på skivan så bromsar du bort det..


Edit.. Byt ut skruvarna till skivan..   Gnussa bort ev rost med en trasa..  Kommer nog från skruvarna..

Bromsskivorna är i det flesta fall av rostfritt stål..

Nja... Tror ej att skivorna är rostfria. Det var ju fullt av rost innan jag tog bort allt. Var ute och gnuggade bort allt.

*A question* Nu när jag har tagit bort precis allt från bromsskivorna, måste jag tillsätta någonslags olja?

stora bilar och små bilar, alla bilar är lika fina:)


Sök