3520
Sök

Jeep Toms projekt: En krigarjeep väcks till liv!

Jeep Tom
276 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
#1
En jeep väcks till Liv!

Ett projekt av "Jeep Tom"

Under våren och sommaren komma jag att dra igång på allvar med ett av mina projekt.

En av jeeparna från andra världskriget!

Jag kommer att försöka hålla denna tråd relativt uppdaterad allt eftersom projektet fortlöper och framsteg görs. Och självklart kommer jag att dela med mig av motgångar om/när sådanna uppstår.

Kortfattat bakgrund:

Denna jeepen införskaffades 2005 efter att köpts osedd på blocket. Med jeepen medföljde flera motorer mm, dock ingen motor från WWII. Hela drivlinan saknades vid inköp. Jepen är i väldigt dåligt skick och har otroligt många saker som fattas.

Har under de senaste åren köpt på mig delar eftersom jag ramlat på saker. Och nu senast i höst köpte jag en hel till WWII jeep. Från denna jeepen kommer jag att LÅNA orginal drivlina tills att jag fått tag i en till. (Jeep nummer 2 är för övrigt tänkt att i framtiden totalrenoveras till orginalskick då den en gång i tiden är blästrad i karros och redan påbörjad renovering)


Kortfattat framtid/planer:

Inom kort planerat det att läggas en beställning på nytillverkade delar från Tyskland. "Steg 1" blir att renovera/rikta ramen. Montera nya bladfjädrar och bussningar. Ramen är i dåligt skick och har omfattande svetsarbete. Bromssystemet kommer att renoveras totalt och en drivlina skall monteras i ramen. Efter det kan jag börja med "steg 2", karrosseri-arbete..

Dock skall detta bli en "Rat-jeep"... Och med detta menas mostavrigheten till "Rat-rod" eller liknande. Önskemålet och tanken är att behålla så mkt som möjligt av det kosmetiska på jeepen, och bara koncentrera mig på att få en schysst och tillförlitlig drivlina, av orginal motsvarighet. Jag kommer att fylla på med yttre karrosdetaljer som skall finnas allt eftersom jag får tag i dessa, då jag vill ha dessa i slitet rostigt gammalt skick. Däremot till ramen, drivlinan mm kommer jag att rikta in mig på nytillverkat fräscha saker då jag vill ha ett för vägen säkert fordon.

varför vill jag då göra jeepen till en Rat-jeep? jag tycker nämligen att det är kul att bevara det jeepen har varit med om. Om man skådar jeepen så finns orginal stjärnor, nummer och beteckningar kvar från kriget. Genom dessa kan man med lite tur ta reda på som vad jeepen har tjänstgjort. Den har även ett skotthål på torpedväggen, vilket indikerar att den har varit i strid. Att få tag i ett jeep objekt från andra världskriget är för många en dröm, som dessutom blir svårare och svårare då det blir färre och färre jeepar kvar. Mer om detta kommer jag fylla upp med framöver då vi kommer in på något inlägg om historien bakom jeepen smile

Värt att tänka på är att man kan alltid renovera ett fordon till nyskick, men man kan ALDRIG återställa ett fordon till sitt ursprungliga ORGINAL skick smile

Jeepen kommer hem, 2005:
https://www1.garaget.org/archive/28/27020/60903/60903-553215.jpg

Jeepen står ihopplcokad för "show" på logen, tidigt 2009
https://www1.garaget.org/archive/28/27020/60903/60903-986124.jpg

Feeling free to do my own thing

Jeep Tom
276 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
#2
Däck

Jag fick under 2008 tag i däck med rätt mönster, men med tyvärr fel fälg. Samt fick jag med den andra jeepen jag köpte med 6st lösa ORGINAL delbara fälgar. I veckan som var tog jag tag i denna däckfråga. Jag separerade däckena med de felaktiga fälgarna samt monterade istället på rätt fälgar.

Info om Combat rims:

Combat Rims, eller till vardags kallat delbara fälgar är till för att man enkelt på slagfältet skulle kunna byta däck eller slang enkelt vid behov utan tillgång till besvärliga verktyg eller maskiner. Combat rims fans endast på jeeparna under WWII, när de civila jeeparna kom ut efter kriget så frångick man denna variant och hade istället vanliga solida fälgar. Så därför är dessa ett måste om man will ha en korrekt WWII jeep. Combat rims till willys består av 2 fälghalvor, samt en "ring". Ringen är till för att man skall kunna köra på däcket lättare efter punktering eller motsvarande. Jag kommer inte att montera dessa ringar i nuvarande skede, Vill jag ha dom senare får jag helt enkelt montera dom då smile


Fälgen delas enkelt genom att skruva bort bultarna som håller ihop båda halvorna.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/632128_fvpu9u.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/632129_7xy5xi.jpg

Jag lägger slangen i däcket och fylle rupp med lite luft bara så att den får lite form och håller sig i däcket:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/632131_6bydld.jpg

Monterar däcket på första halvan
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/632134_2aa7e9.jpg

och skruvar sedan dit den andra halvan av fälgen
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/632136_412aim.jpg

Fyller luft i däcket
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/632138_gd1xzj.jpg

Och en stund senare är jag färgig med alla 4 hjulen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/632140_a32ph2.jpg


Nu står däcken redo, tills de skall monteras på jeepen senare smile

Feeling free to do my own thing

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
20 april 2009
#3
Fan vilken härlig patina, den där skulle man ha! Häftiga fälgar också, har ej sett sådana tidigare.
Går inte originalupphägning osv att rädda? Hade varit fränt att ha även dem original.

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

Har alltid rätt!
689 Inlägg
20 april 2009
#4
Fy fan så trevligt! En av mina drömbilar!

Livet är ett helvete, du är bjuden!

Jeep Tom
276 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
#5
RannerKing skrev:
Går inte originalupphägning osv att rädda? Hade varit fränt att ha även dem original.

Tyvärr är fjäderstockarna sönderkapade och Söndersvetsade baktill så de är rent skräp. Fram skall jag ev behålla dom som sitter på. Dock har jag införskaffat mig en uppsättning extra kompletta fjöderstockar som kommer från en WWII jeep, så det blir dessa som skall monteras åtminstonde bak, samt eventuellt fram tänkte jag smile

Feeling free to do my own thing

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
22 april 2009
#7
jeep_tom skrev:
Tyvärr är fjäderstockarna sönderkapade och Söndersvetsade baktill så de är rent skräp. Fram skall jag ev behålla dom som sitter på. Dock har jag införskaffat mig en uppsättning extra kompletta fjöderstockar som kommer från en WWII jeep, så det blir dessa som skall monteras åtminstonde bak, samt eventuellt fram tänkte jag smile

OK, hur pass mycket delar finns det att få tag på till dom där?

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

7 Inlägg
22 april 2009
#8
haha! nice!

ska bli kul och se den här färdig!

Lycka till! smile

4 682 Inlägg
22 april 2009
#9
mycket trevligt projekt smile , kommer garanterat att följas!

Allansson
22 april 2009
#10
Kommer garanterat följas!

337 Inlägg
22 april 2009
#11
Detta kan ju bli hur fränt som helst!! big_smile


67 Inlägg
22 april 2009
#12
Nice.detta skall följas.hade en sån på g för längesen.Men så ångra typen sig.Och sen ångra han sig igen men då missa jag den.smile


1 562 Inlägg
22 april 2009
#13
kan bli spännande att följa smile

Jeep Tom
276 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
#14
En efterlängtad ratt!



I Helgen åkte jag ner till Veteranmarknaden i Viksta, Uppsala... Ett av mina största mål var att spana efter jeep delar. Jag befann mig tidigt på marknaden, innan alla stånd hade öppnat. Jag knatade första rundan i rask takt med ett ända mål i min blick, jeep delar!

Till slut hittade jag dom! Eller ja, min blick fastnade på en Ratt... Något som ser ut exakt som en WWII jeep ratt tänke jag. Allt jag hade i mitt huvud var denna ratten och jag frågade säljaren vad han ville ha för den.. 1000kr... för alla jeep saker ville han ha. jag funderade en halv sekund sedan sa jag att det köper jag!

Efter att jag väl sagt ja till affären kollar jag vad det är för delar som ingick.  Det var ju Ratten, rattstång, 4st däck med fälg! startmotor, luftburk med anslutningsslang, tändstigt, fördelare, Komplette bromstrummor med tillbehör såsom bromscylindrar mm. U-bultar till axlar, gemonslagsgummin, samt andra småprylar.

Dock är förmodligen bara ratten och kanske sattstången från en WWII jeep, efter WWII försvann nämligen metallekrade modellen av rattar så. Eller ja det är ju säkert metall på de nyare, men de nyare är bakelit/plast beklädda eller motsvarande och är inte lika "nakna" som på denna ratt... De andra grejerna är från en civilare, mellan 1946-53 uppskattningsvis. Dock får jag användning för dem ändå. Jag är helnöjd med besöket av marknaden. Och nu har jag även till denna jeep, en KORREKT ratt med stålekrar som passar perfekt med dess slitna stuk big_smile

http://i109.photobucket.com/albums/n78/jeep_tom/Willys/IMG_1770.jpg
http://i109.photobucket.com/albums/n78/jeep_tom/Willys/IMG_1772.jpg
http://i109.photobucket.com/albums/n78/jeep_tom/Willys/IMG_1769.jpg
Senast redigerat av jeep_tom (26 april 2009)

Feeling free to do my own thing

T5 & R Fantast
1 279 Inlägg
1 271 Inlägg
27 april 2009
#16
coolt projekt

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 april 2009
#17
Trevligt projekt, kul med gamla bilar och det gäller ju att någon ser till att bevara dom också smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Jeep Tom
276 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
#18
Ramarbetet påbörjas:

Nu har jag tagit hem ramen från logen för att börja svetsa den lite. Samt är tanken att jag skall kolla igenom noga vad jag måste beställa till bromsar, packningar mm nogrant innan jag lägger en beställning från tyskland. Vill inte att det ska saknas grejer sedan när jag sätter igång.

Som synes på bilderna är behöver ramen en hel del lagning. Den värsta skadan är vid det vänstra främre bladfjäderinfästningen. Det är även här som ramen är sne. Alla bladfjäderstockar är bortskruvade (även med hjälv av vinkelslipen), och jag har kunnat konstaterat att Alla fjädrarna är i så dåligt skick så att de kommer inte att kunna användas. Men som tur är så har jag 4st nya (beg orginal) bladfjädrar jag kan använda.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/642997_w7jxyi.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/642999_8h2y78.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/643001_7eutt0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/643003_vnyw6z.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/643002_fpwpxd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/643005_18yncy.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/643007_6fjpjp.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/643008_vko9ao.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/643009_gogtnz.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/643010_yooho4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/643011_hakb7s.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/643014_1fcfqe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27020/643015_7j37v0.jpg

Feeling free to do my own thing

Fritidsforskare
344 Inlägg
2 maj 2009
#19
Häftigt projekt! inte allt för vanliga bilar.

Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino

Lökare
128 Inlägg
2 maj 2009
#20
Kul! Ser fram emot täta uppdateringar smile


Sök