Fick ett samtal ifrån en medarbetare att HAN i sin tur fått liten tillsägelse om att vi MÅSTE ha ABS kontakten inkopplad till bilen ifrån släpet om den finns, anledningen till att vi inte ha den inkopplad just nu är att ABS, en strular o fuckar hela släpet när man bromas typ. Chefen påstodde då att man skulle få böter om polisen såg att den hängde/inte satt i bilen. Är detta sant och kan någon ge mig lite text/fakta på detta? Hade varit väldigt uppskattat för jag har då aldrig hört något om detta förut. Tycker de är konstigt då han inte sagt något innan..
Kör inte runt med defekta lastbilar så slipper ni sådana problem.
To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Rspeter: Tro du att vi kör me trasiga saker för skoj skull eller? O du tro inte vi försökt laga de som in i helvete? Ne de tro jag inte du tro....
O sen att jag vill VETA svaret på min fråga så vill jag inte ha något i stil med " Kör inte me den isf " ja men hejja de hjälper ju mig så jätte mycket som svar på min fråga. Sen kan jag inte se vart i mitt inlägg jag skrev att hans svar va " dumt " ? Sen undra jag vart jag skrev i att vi INTE ville köra me optimala bromsar, alla vill vi väl ha bra bromsar. Men om sakerna går sönder hela tiden och inte ens Volvo själva kan förstå varför det gör de, så tro mig... Vi har försökt komma på hur vi ska laga det.
på det åkeriet jag kör för lyser nästan alltid abs lampan, om man så har scania eller volvo.. Också försökt laga det hur många gånger som helst, utan resultat
Det är ju chefen som beordrat er att ha kontakten i, och det är han som ska se till att ni har felfria ekipage. Så det borde ju ligga i hans intresse att laga det om ni inte kan köra släpan trasig.
kör du fh /fm 2002 eller nyare?? finns 2 sladdar att rycka ut i holken höger fram på hytten då kopplas datalänkarna bort till släpetå abs fung som den ska kan ta reda på vilka om du vill s
JapMax: Självklart ligger det i intresse hos oss alla att få släpen att bli felfria, som sagt vi kör inte runt med trasiga saker för nöjjes skull.. o ännu sämmre är det att bara " vägra köra med det " som någon här antyde--- är inte bara så att vägra köra direkt.. om man då inte gillar att byta jobb vill säga.
pontiacfarmer: Jao, nu när du säger de så har jag för mig att vi har varit fram i hytten o bråkat men gav nog upp de... men jo de hade varit intresant o se vad du kan hitta för info om det
Kör inte runt med defekta lastbilar så slipper ni sådana problem.
Gör man inte det kan man tyvär få sparken/inte få förlängt dessa dar tråkigt nog, är du yrkeschaffis? Och de e lite dåligt med lastbilsjobb just nu så har man ett fjäskar man gärna för chefen.
JapMax: Självklart ligger det i intresse hos oss alla att få släpen att bli felfria, som sagt vi kör inte runt med trasiga saker för nöjjes skull.. o ännu sämmre är det att bara " vägra köra med det " som någon här antyde--- är inte bara så att vägra köra direkt.. om man då inte gillar att byta jobb vill säga.
pontiacfarmer: Jao, nu när du säger de så har jag för mig att vi har varit fram i hytten o bråkat men gav nog upp de... men jo de hade varit intresant o se vad du kan hitta för info om det
Precis min mening. Vägrar man köra kan det bli kicken...Tråkigt men sant.
JapMax: Självklart ligger det i intresse hos oss alla att få släpen att bli felfria, som sagt vi kör inte runt med trasiga saker för nöjjes skull.. o ännu sämmre är det att bara " vägra köra med det " som någon här antyde--- är inte bara så att vägra köra direkt.. om man då inte gillar att byta jobb vill säga.
pontiacfarmer: Jao, nu när du säger de så har jag för mig att vi har varit fram i hytten o bråkat men gav nog upp de... men jo de hade varit intresant o se vad du kan hitta för info om det
Du har faktiskt ett par möjligheter: Efter jag inte sagt ett skit om hur dåligt skick bilparken var i mitt förra åkeri, hur olagligt allt var osv, blev jag helt less och började säga ifrån. Det ledde faktiskt till små förbättringar, men långt ifrån dom förbättringarna som vi chaufförer behövde. Vi minskade på överlasterna och bilvården blev faktiskt bättre, dock så var det inte så ovanligt att vi hade arbetsdagar på 15-20 timmar flera dagar i rad (du vill inte veta hur mycket vi fuskade). Till slut ledde det till att jag och min dåvarnade kollega blev ersatta av 5 pers. Nu pluggar jag istället igen. Idag är jag faktiskt glad att det inte hände något med tanke på hur olagligt och länge vi jobbade.
Vägra köra är faktiskt en möjlighet, tro det eller ej, hur lite du än tror det! Chefen uppskattar nog faktiskt mer att du får fram ditt gods säkert än att du hamnar i tidningen efter en allvarlig olycka pga att du körde med material som klassas som fara på vägen! Smartast är att du får ihop alla chaufförer och kräver att släpet tas ur bruk omedelbart.
Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
Det är ju upp till varje chaufför att se till att ekipaget är godkänt för vägen egentligen väl så varför skulle man inte kunna vägra handha ekipaget då. Är man med i facket så har man ju lite mer å säga till om å chefer som kickar personal för att dom inte vill köra med trafikfarlig utrustning får nog snabbt rätt mycke problem...
Sanningen är tråkig, åkerierna vill att man ska köra med lastbilen och att ha en bil ståendes kostar enorma summor i förlorade intäkter.
Tyvärr var jag pedant och ville ha allting lagat, jag fick den värsta lastbilen på hela företaget, men jag fixade en sak varje morgon innan lastning så efter 2 månader så var det den finaste på hela företaget. Då bytte de bil på mig och lät en vandalist köra den ett par veckor så var den likadan med massor av körförbudsfel på. Att diskutera att man inte vill köra en bil med körförbud på fungerar inte alls.
Visst, det är en själv som bestämmer om man ska köra eller inte, men samtidigt måste det uppvägas om man vill ha kvar jobbet. Oftast så är det det som väger tyngst. Nu så åker åkeriet på mer böter samtidigt som chafför vid kontroll, och åkeriet kommer även åka på mycket mer böter i fortsättningen med så visst blir det bättre.
Alla som har kört yrkestrafik vet att det är såhär det fungerar på mindre åkerier, tråkigt men sant.
Arbetar med ett släp på jobb med ABS fel! Släpet är 10 år gammalt så systemet sparar ej felkoder! Upptäckte att tryckgivare till luftfjädringen och broms var defekta samt att en ventil på dragstången läckte luft! Alla delarna kopplade mot ABS! Ger givarna fel värde i lufttrycket samt ventiler som läcker luft så ger det ABS fel! Verkstaden fan ej felet! Börja med att åtgärda luftlekage om det finns!