3547
Sök

Bra batteri med +-pol till vänster

Toyota-Frälst
310 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
Tja.

Är på jakt efter ett bra batteri för bil med ljudbygge (typ Banner, optima, stinger) och var väldigt bestämd på Banner, dock visade det sig att polerna på running bull batteriet sitter fel för mig (väldigt krångligt att ändra) så nu är jag på jakt efter nåt liknande men som har pluspolen till vänster (från föraren sett) och inåt bilen.

Någon som har ett sådant batteri i sin bil som kan tipsa om vart man hittar dessa? smile

Mvh Tommy

Edit: bild
http://img300.imageshack.us/img300/3681/batteri.jpg
Senast redigerat av Tommy_Enk (22 april 2009)

ljudfantast
1 372 Inlägg
22 april 2009
varta blue dynamic, är skitnöjd med det batteriet. Finns bl.a. på SeaSea

21 761 Inlägg
22 april 2009
Vilken bil?
Hur långt och hur högt kan batteriet vara?

Varta Blue dynamic ska tydligen vara bra. Det finns ett 74 Ah (278 mm långt, 190 mm högt) som har rätt polställning, men sedan finns även ett 95 Ah (306 mm långt, 225 mm högt) som också har rätt polställning. Om det batteriet får plats så har du ett rejält batteri, men även det mindre batteriet är ju relativt kraftigt. Men Blue dynamic är ett startbatteri, glöm inte det. smile

Silver dynamic har fel polställning på de större modellerna, deras 63 Ah är det största som har rätta polerna. Ultra dynamic har också fel polställning.

Om du väljer Stinger så har alla SPV-modeller, dvs de gula, fel polställning enligt vad jag kan se. Då får du välja SP-modellen i så fall, tex SP1500D.

Optima YT har rätt poler på 4.2 (55 Ah).

Toyota-Frälst
310 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Vilken bil?
Hur långt och hur högt kan batteriet vara?

Varta Blue dynamic ska tydligen vara bra. Det finns ett 74 Ah (278 mm långt, 190 mm högt) som har rätt polställning, men sedan finns även ett 95 Ah (306 mm långt, 225 mm högt) som också har rätt polställning. Om det batteriet får plats så har du ett rejält batteri, men även det mindre batteriet är ju relativt kraftigt. Men Blue dynamic är ett startbatteri, glöm inte det. smile

Silver dynamic har fel polställning på de större modellerna, deras 63 Ah är det största som har rätta polerna. Ultra dynamic har också fel polställning.

Om du väljer Stinger så har alla SPV-modeller, dvs de gula, fel polställning enligt vad jag kan se. Då får du välja SP-modellen i så fall, tex SP1500D.

Optima YT har rätt poler på 4.2 (55 Ah).

Det finns ganska gott om plats så ett "normalstort" batteri får lugnt plats. Blue dynamic låter ju bra men vad är nackdelen med att det är ett "startbatteri"? Vad skiljer mot ex running bull?

Får kolla in stinger SP modellerna, tack för tipsen smile

EDIT: Kollade SP-modellerna på carbonize och där satt dom fel sad

138 Inlägg
22 april 2009
Deka Intimidator 9A78DT har polerna som du vill ha dom e 55ah batterier med CCA på  750 och 120 i RC

Scanspeak|N-core|Pioneer|Genesis
Projekt tråden

21 761 Inlägg
22 april 2009
Tommy_Enk skrev:
Det finns ganska gott om plats så ett "normalstort" batteri får lugnt plats. Blue dynamic låter ju bra men vad är nackdelen med att det är ett "startbatteri"? Vad skiljer mot ex running bull?

Startbatterier är inte gjorda för att tåla många djupurladdningar, de kan pajja ganska snabbt då. Running Bull är (vad jag har förstått, dock står det inte mycket info) mer tåligt mot djupurladdningar, ska passa bra när man har mycket extrautrustning. smile

Det beror alltså mycket på hur du tänker använda din stereoanläggning. Spelar du mycket med motorn avslagen så rekommenderar jag inte ett startbatteri, men om du i princip aldrig har motorn avslagen vid spelning så är det inga problem med startbatteri.

Tommy_Enk skrev:
Kollade SP-modellerna på carbonize och där satt dom fel sad

Ajdå, jag slarvkikade på Stingers hemsida. Är bara just SP1500D som har rätta polställningen, de andra har fel. Men Carbonize har tydligen inte det batteriet.

Deka Intimidator, som bolle_ rekommenderar, är likvärdigt med Tudor/Exide Maxxima 900DC och Optima YT 4.2. Bra, med andra ord. dBakuten.se har precis likadant batteri, men där heter det SVR 34 AGM. Optima RT har rätt poler på båda storlekarna av 12 V batterierna.

Toyota-Frälst
310 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
Har fått fram några förslag och skulle behöva lite tips och råd om "pros and cons"

SVR 34 AGM

* 12V
    * Reserv kapacitet 120A
    * 55A/H
    * AGM teknik
    * CCA 860
    * CA 1000A
    * Kortslutning 2200A
    * Intern resistans 3milli-ohm
    * Längd 25cm X Bredd 17.4cm X Höjd 20cm
    * Vikt 20Kg

Pris: 1995 kr

Optima Yellow Top DC 5.5L

Volt      12 V
Amperetimmar     75 Ah
Kallstartsvärde     975 A (EN)
Längd     325 mm
Bredd     165 mm
Höjd     238 mm
Polställning     0
Poltyp     1

Pris: 2800 kr (beg) 3800 (ny)

Optima Gul 4.2L

* 12V
    * Reserv kapacitet 120A
    * 55A/H
    * AGM teknik
    * CCA* 750 Max
    * Startström 870A
    * Intern resistans 2,8milli-ohm
    * Vikt 19,5Kg

Pris: 1962 kr (beg) 2800 kr ny

Deka Intimidator 9A78DT

12 V
CCA: 750
RC: 120
Dim: 273/260x175/165x203/175
Polst: 1
Poltyp: 1/6
Anm: 1,6,7,9,11 Intimidator

Pris: 2025 kr

Toyota-Frälst
310 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Tommy_Enk skrev:

Startbatterier är inte gjorda för att tåla många djupurladdningar, de kan pajja ganska snabbt då. Running Bull är (vad jag har förstått, dock står det inte mycket info) mer tåligt mot djupurladdningar, ska passa bra när man har mycket extrautrustning. smile

Det beror alltså mycket på hur du tänker använda din stereoanläggning. Spelar du mycket med motorn avslagen så rekommenderar jag inte ett startbatteri, men om du i princip aldrig har motorn avslagen vid spelning så är det inga problem med startbatteri.

Tommy_Enk skrev:
Kollade SP-modellerna på carbonize och där satt dom fel sad

Ajdå, jag slarvkikade på Stingers hemsida. Är bara just SP1500D som har rätta polställningen, de andra har fel. Men Carbonize har tydligen inte det batteriet.

Deka Intimidator, som bolle_ rekommenderar, är likvärdigt med Tudor/Exide Maxxima 900DC och Optima YT 4.2. Bra, med andra ord. dBakuten.se har precis likadant batteri, men där heter det SVR 34 AGM. Optima RT har rätt poler på båda storlekarna av 12 V batterierna.

Haha postade lite samtidigt där smile

Har som sagt angett i listan några värdiga.

men som du skriver, Deka, yellow toppen och SVR är ju likvärdiga (YT något dyrare) så vilken borde man ta?

Är Red Top batterierna startbatterier? Såg nämligen dom också ,något billigare.

Kanske ska tillägga att det kommer spelas en del med motorn avslagen! Så startbatterier kommer nog inte vara nåt för mig

21 761 Inlägg
22 april 2009
När det gäller Optima YT 5.5 så håller jag inte med om att polställningen är "0", dvs pluspolen till höger. Polerna sitter centrerat på batteriets "bredd", därför kan sätta batteriet åt vilket håll som helst och ändå få samma avstånd till batterikablarna. Det batteriet är riktigt kraftigt, men det tar upp mycket plats för att vara ett 75 Ah batteri. smile

Ja, Optima RT är ett renodlat startbatteri. Är inte gjort för att tåla en massa djupurladdningar.

Alltså, visst går det att använda startbatterier fastän man spelar med motorn avslagen så länge man inte låter batteriet bli djupurladdat. Grejen är väl att de flesta "bilstereosvennsons" antagligen inte har så stor koll på detta med djupurladdning och vikten av underhållsladdning, därför innebär det i praktiken att många batterier skulle bli förstörda i onödan pga okunskap.

Då är det bättre att inte rekommendera startbatterier till saker som gör att djupurladdning riskeras utan istället rekommendera djupcyklingsbatterier eller "dual purpose" (tex Optima YT, Maxxima 900DC, Stinger osv). smile
Senast redigerat av Drönirettab (22 april 2009)

Toyota-Frälst
310 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
Ja jag kan nog anses som en "stereosvensson" wink

Så vilken rekommenderas?

SVR 34 AGM
Optima Gul 4.2L
Deka Intimidator 9A78DT

Rent spontant känner jag att intimidator verkar riktigt bra, hittade ett test som talade för det också

21 761 Inlägg
22 april 2009
Jag har inte testat något av dessa tre batterier, men det är nog hugget som stucket vilket du väljer. Enligt mig så är dessutom SVR och Deka Intimidator precis samma batteri fast med olika namn, jag har dock inte hittat något "bevis" för det påståendet ännu. smile

138 Inlägg
22 april 2009
Tommy_Enk skrev:
Ja jag kan nog anses som en "stereosvensson" wink

Så vilken rekommenderas?

SVR 34 AGM
Optima Gul 4.2L
Deka Intimidator 9A78DT

Rent spontant känner jag att intimidator verkar riktigt bra, hittade ett test som talade för det också

Dock är cca 750 på deka en gammal siffra nu ligger det på 785 i det senaste lasset från usa som batteripolen har.

Scanspeak|N-core|Pioneer|Genesis
Projekt tråden

Toyota-Frälst
310 Inlägg
24 april 2009
Trådstartare
Sitter här igen och kollar och ser att SVR 34 AGM har ett angivet CCA värde på 860 till skillnad mot Deka intimidator som har 750 (785?)

Ganska stor skillnad och med tanke på att SVR batteriet är lite billigare också.
Gah jag har beslutångest smile

Någon som kan vara smakråd?

21 761 Inlägg
24 april 2009
Nja, vart står det någonstans?

På deras hemsida står det 785 A i CCA. smile

Toyota-Frälst
310 Inlägg
24 april 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Nja, vart står det någonstans?

På deras hemsida står det 785 A i CCA. smile

Jaha för på dbakuten.se står det:

Teknisk data:

* 12V
    * Reserv kapacitet 120A
    * 55A/H
    * AGM teknik
    * CCA 860
    * CA 1000A
    * Kortslutning 2200A
    * Vikt 20Kg

Ja är det 785 kan jag förstå att du tror det är samma batteri wink

104 Inlägg
24 april 2009
Kan varmt rekommendera stinger SP 1500d, nu har detta fel pol vändning även för mig, men det går utan några större ingrepp att få det bra

ex:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59662/635371_exyjbm.jpg

Toyota-Frälst
310 Inlägg
24 april 2009
Trådstartare
P_Jonsson skrev:
Kan varmt rekommendera stinger SP 1500d, nu har detta fel pol vändning även för mig, men det går utan några större ingrepp att få det bra

ex:

http://www1.garaget.org/gallery/archive … exyjbm.jpg

Det där ser ut som rätt polvändning för mig? Vad ligger dom där på och vart kan man få tag på dem?

104 Inlägg
24 april 2009
Jag fick det genom sponsorn men måste väll finnas en hel del företag som säljer stinger?!
dom ligger kring 3500:- har jag för mig

Mvh
/Peter

21 761 Inlägg
24 april 2009
Tommy_Enk skrev:
Jaha för på dbakuten.se står det:

Teknisk data:

* 12V
    * Reserv kapacitet 120A
    * 55A/H
    * AGM teknik
    * CCA 860
    * CA 1000A
    * Kortslutning 2200A
    * Vikt 20Kg

Ja är det 785 kan jag förstå att du tror det är samma batteri wink

860 A är CA-värdet, inte CCA-värdet. Står i broschyren till detta batteri. Vart dbakuten har fått tag på sina uppgifter vet jag inte, kanske tillverkaren har kommit med nya uppgifter eller så. smile

Toyota-Frälst
310 Inlägg
24 april 2009
Trådstartare
Okej men oavsett vad då så borde SVR och Intimidator vara samma batteri vilket gör det mest lönsamt att ta SVR pga ett lägre pris

Sök