98 dubbelt som 95? ....hur får du ihop det när det är skala från 0-160db iaf med 2.5" hela vägen på en orginalare kommer oftast inte upp i dessa trakter av skalan. kan dock hända att man får 100db+ om man råkar ha ett fint hål vid grenröret
98 dubbelt som 95? ....hur får du ihop det när det är skala från 0-160db iaf med 2.5" hela vägen på en orginalare kommer oftast inte upp i dessa trakter av skalan. kan dock hända att man får 100db+ om man råkar ha ett fint hål vid grenröret
3db ökning uppfattas av örat som dubbelt så högt ljud.
Skalan är logaritmisk och inget annat.. Bygger på tiologaritmer.
98 dubbelt som 95? ....hur får du ihop det när det är skala från 0-160db iaf med 2.5" hela vägen på en orginalare kommer oftast inte upp i dessa trakter av skalan. kan dock hända att man får 100db+ om man råkar ha ett fint hål vid grenröret
Veta fakta innan du öppnar käften nästa gång kanske?
Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.
"Japp. helt rätt. en ökning av 3 dB uppfattas av örat som dubbelt så högt."
Observera att en ökning på 3 decibel innebär en fördubblad ljudstyrka men experiment har visat att det mänskliga örat uppfattar en fördubbling av ljudstyrkan först vid en ökning på 10 decibel. En ökning på 3 decibel är knappt märkbar för de flesta människor.
ja db (Vibrationer a.k.a ljudenergin) ökar efter en logaritmisk skala hela tiden men inte det uppfattande ljudet.
Edit: Bara för att lägga till onödig info så är smärtgränsen 120db och trumhinne sprängning mellan 180-190db och död vid 200db+
Beroende på årsmodell är gränsvärdena från 74 db till 84 db. På bilar efter -96 gäller 74 db med vissa undantag.. Läs mer på vägverkets författning.. Kap 10...
"Japp. helt rätt. en ökning av 3 dB uppfattas av örat som dubbelt så högt."
Observera att en ökning på 3 decibel innebär en fördubblad ljudstyrka men experiment har visat att det mänskliga örat uppfattar en fördubbling av ljudstyrkan först vid en ökning på 10 decibel. En ökning på 3 decibel är knappt märkbar för de flesta människor.
ja db (Vibrationer a.k.a ljudenergin) ökar efter en logaritmisk skala hela tiden men inte det uppfattande ljudet.
Edit: Bara för att lägga till onödig info så är smärtgränsen 120db och trumhinne sprängning mellan 180-190db och död vid 200db+
nog om vetenskap nu....
Jag hade för mig att död låg runt 160dB? Men vad vet jag..
Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.
"Japp. helt rätt. en ökning av 3 dB uppfattas av örat som dubbelt så högt."
Observera att en ökning på 3 decibel innebär en fördubblad ljudstyrka men experiment har visat att det mänskliga örat uppfattar en fördubbling av ljudstyrkan först vid en ökning på 10 decibel. En ökning på 3 decibel är knappt märkbar för de flesta människor.
ja db (Vibrationer a.k.a ljudenergin) ökar efter en logaritmisk skala hela tiden men inte det uppfattande ljudet.
Edit: Bara för att lägga till onödig info så är smärtgränsen 120db och trumhinne sprängning mellan 180-190db och död vid 200db+
nog om vetenskap nu....
Jag hade för mig att död låg runt 160dB? Men vad vet jag..
På tal om ljudstyrkan på fordon så har jag hört att, låt oss sejja om du stod bredvid en formel 1 motor som ger max effekt, så skulle ljudstyrkan ligga på drygt 200 dB...om ja inte minns helt fel... ganska mycke dee
-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"