2 db är dubbelt så mycket som 1 db och 3 db är dubellt så mycke som 2 Det är svårt att förklara men jag tar ett till exempel. 86 db är dubbelt så högt som 85 db. Hoppas ni förstår vad jag menar
2 db är dubbelt så mycket som 1 db och 3 db är dubellt så mycke som 2 Det är svårt att förklara men jag tar ett till exempel. 86 db är dubbelt så högt som 85 db. Hoppas ni förstår vad jag menar
Decibel är en enhet som används för att mäta ljudvågors intensitet (effekt per area).
Decibelskalan är logaritmisk, vilket innebär att en ökning med 3 dB är en faktisk fördubbling av effekten. 93 dB är dubbelt så mycket som 90 dB, och 96 dB är dubbelt så mycket som 93 dB.
dBC är också relevant då det är decibel mätt med C-filter som släpper igenom begränsade frekvenser och lämpar sig bättre för uppmätning av bullernivåer och väldigt höga ljudnivåer.
100dB är för övrigt gränsvärde för diskotek, 120dB jetplan och 130dB smärtgräns. 190dB är högsta nivån som kan förekomma i luft (då har trumhinnan redan brustit).
I mitt registreringsbevis finns det uppmätt vissa värden vid tomgång m.m. Har för mig att bl.a. 85 dB förekommer som värde.
100dB är för övrigt gränsvärde för diskotek, 120dB jetplan och 130dB smärtgräns. 190dB är högsta nivån som kan förekomma i luft (då har trumhinnan redan brustit.