3101
Sök

Nybörjare behöver hjälp med bas!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 april 2009
#21
Alfa_Romeo skrev:
ChriZtoffer skrev:
Alfa_Romeo skrev:
alltså inte för att göra dig besviken eller någe men du ska ha max 400w steg till den 12" hade en sån förut o drev den med ett rm audio Ra2200, som ligger på 2*200w ett piss steg som jag trodde basen skulle palla men den gick o sketr sig bara efter några timmar även fast den va klokt inspelad... så alltså MAX 400w....

Det har nog att göra med för låg effekt som då resulterar i att man vrider upp gainen och steget ger då ut en dålig signal som förstör basen. Eller felbyggd låda, men jag tror snarare på dåligt steg.

visst man kan förstöra basen men inte få de att brinna ner.....

För lite effekt kan lätt resultera i att man stressar steget för mkt, gainar upp för mkt och distortionen ökar. Ju mer dist ju mer likt en fyrkatnsvåg blir signalen till basen, talspolen behöver vara i ständig rörelse annars finns risken att den överhettas. Vid en fyrkantsvåg så står talspolen till iom att man ger den en signal som liknar en likspänning då kurvan blir platt där den skall vara mjuk och börja gå tillbaka. DÅ står således talspolen still och vipps så kan den ha bränt. SÅ jo nog f*n kan man bränna en talspole med för lite effekt....det är vanligare än med för mkt effekt big_smile


Fullmoon:
Är det Fanatic Power så kör med den här lådan:
http://mds.se/archive/documents/ritning … 2P-740.PDF

Är det Fanativ 12R eller RN så skall den enligt MDS ritningar sitta i en sluten låda (eller bandpass, men det är inget jag rekomenderar en nybörjare att bygga). Dock hittade jag ingen med rätt mått men alternativen var på 31 resp 35 liter, så en sluten låda på 30-35 liter till den basen. Dock lägre tryck än med basreflex (portad), men har de rekomenderat slutet så har de.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

41 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
#22
Softis skrev:
Jag har en så gott som identisk 10" liggandes, men jag har aldrig hittat någon bild på den på nätet. Vart hittade du den där?

På annonsen jag köpte min via wink

41 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
#23
Lonefox skrev:
Alfa_Romeo skrev:
ChriZtoffer skrev:

Det har nog att göra med för låg effekt som då resulterar i att man vrider upp gainen och steget ger då ut en dålig signal som förstör basen. Eller felbyggd låda, men jag tror snarare på dåligt steg.

visst man kan förstöra basen men inte få de att brinna ner.....

För lite effekt kan lätt resultera i att man stressar steget för mkt, gainar upp för mkt och distortionen ökar. Ju mer dist ju mer likt en fyrkatnsvåg blir signalen till basen, talspolen behöver vara i ständig rörelse annars finns risken att den överhettas. Vid en fyrkantsvåg så står talspolen till iom att man ger den en signal som liknar en likspänning då kurvan blir platt där den skall vara mjuk och börja gå tillbaka. DÅ står således talspolen still och vipps så kan den ha bränt. SÅ jo nog f*n kan man bränna en talspole med för lite effekt....det är vanligare än med för mkt effekt big_smile


Fullmoon:
Är det Fanatic Power så kör med den här lådan:
http://mds.se/archive/documents/ritning … 2P-740.PDF

Är det Fanativ 12R eller RN så skall den enligt MDS ritningar sitta i en sluten låda (eller bandpass, men det är inget jag rekomenderar en nybörjare att bygga). Dock hittade jag ingen med rätt mått men alternativen var på 31 resp 35 liter, så en sluten låda på 30-35 liter till den basen. Dock lägre tryck än med basreflex (portad), men har de rekomenderat slutet så har de.

Ok, den verkar inte så svår.. in på jem o fix och fixa material snart då wink
Sen är det bara var den ska sitta också ... är som sagt ny på allt som har med bilar att göra!

41 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
#24
Ok, är det någon som har några tipps på var jag ska placera steget och kanske någon som kan förklara hur jag installerar det? wink

2 914 Inlägg
27 april 2009
#25
Fullmoon skrev:
Ok, är det någon som har några tipps på var jag ska placera steget och kanske någon som kan förklara hur jag installerar det? wink

finns trådar ang det tongue (mkt och förklara om jag skulle skriva ordagrant men jag kan försöka iaf) (om jag missar något vore det bra om någon påpeka det smile )

antar att du inte har dragit kablar eller någonting.
ja vars ska man börja, ja du har ju dina kablar, ja men vi börjar med strömkabeln. plus alltså. börja t.ex. framme vid batteriet. kläm fast ordentliga guld planerade kabelskor (eller hur fan det stavas) löns inte tjollra med sånna småsummor. ett skruvstäd fungerar utmärkt dra åt som SATAN så dom verkligen sitter!!!!!!!!!!!!! sen när du gjort det, ja men då kör vi med säkringen. ta en rekomenderad säkring (t.ex. till min 16mm2 kabel är det max 60A har du en likadan kabel får du inte ta större än 60A!!! OBS DET ÄR KABELN DU SÄKRAR INTE STEGET (kan bli problem med försäkringen och skit då)) MEN koppla in den sist och placeringen på den MÅSTE vara inom 30 cm batteriet. max 30 cm från batteriet! sen drar du den genom hela vägen bak till skuffen, (skydda vid vassa kanter gärna mjuka till kanterna så det inte skäver hål på kabeln, flyger så mkt säkringar då, värsta fall blir det kabelbrand om du har riktigt otur,,, där fäster du nästa kabelsko. iaf så är det så på mitt att jag måste skruva ihop det utanför steget. (om du inte har ett steg som du bara trycker in kabeln i och skruvar fast det där,) sen då har du löst det MEN skruva för guds skull inte fast plus först.
först letar du åt en ORDENTLIG jord. det är den viktigaste kabeln på hela ljudet (annars blir du utan stereo, signaljorden far, inte roligt.) när du letat åt en bra jord. ja men då är det dags att sätta fast en återigen riktig kabelsko iaf i ena ändan (vet återigen inte vilket steg du har) och ta och dra åt som SATAN! den ska sitta jävlar!!! ska det ha en kabelsko i andra ändan också så har du chansen att sätta dit en ordentligt när du ändå har kabeln utanför bilens trånga utrymmen. åter igen en bra jord måste finnas!!

ja men då kör vi med signalkabeln (lågnivå, RCA kalla den vad du vill) den ska sitta från stereon fram till slutsteget, går som inte koppla in den på ett ställe i steget, kolla så att rött och blått hamnar på rätt ställe om du har 2 kanal,, har du mono spelar det ingen roll. eller 4 kanal då är det bara ta och passa på och dra på samma gång. MEN VIKTIGT!!!! dra plus på en sida och lågnivån på andra för annars ligger strömkabeln och stör signalkabeln och då blir det inte bra, brända spolar på basar och gud vet vad, (oren signal, samma som att stressa steget) det är åt h*vete sagt på ren svenska. har du remoten på signalkabeln (den som slår på steget och slår av det då du slår av stereon och slår på det igen när du startar den). brukar vara blå om jag inte missminner mig
fråga någon som vet. jag är dålig på färger. (pillar inte så  mkt där bak i stereon då jag är rätt så ny inom billjud och det, men koppla in steg vet jag hur man gör).
tillbaka till koppleriet. ja vars var jag, remote, ja den kopplas in där det står REM oftast.


orningen som du kopplar in dom olika grejjerna har betydelse. minus ALLTID först. alltså till den bra och stadiga jorden!!!!! viktigt att den är bra!!! du kan senare koppla in plus.  sen kan du koppla in remoten (den lilla jävla kabeln som sitter ofta på lågnivåkabeln) där det står REM på steget (beroende på steg) sen sist är alltid signalkablarna... varför är det viktigt? jo pga att om du kopplar lågnivå kan det ligga lite ström i steget som vill ut och ser möjligheten genom lågnivåkabeln och då blir man lessen, då är det ingen signaljord kvar, har man tur har man säkring på den. (sällan det händer man kan ha tur ibland)
sist men inte minst (ha det som en oskriven regel. ha alltid pluskabelns säkring framme vid batteriet urkopplad när du skruvar där bak. behövs bara en tappad skruvmejsel och allt h*vete bryter lös) kopplar du in den och om du har en glassäkring så kan du dutta försiktigt så den får ström en kort liten liten sekund så då om det slår världens jävla gnista vet du,,, någonting är galet. då är det bara börja felsöka.


lycka till med bygget och kom ihåg!! installationen är det viktigaste i hela ljudbygget!!
Senast redigerat av kalle_kalle (27 april 2009)

1 Inlägg
28 april 2009
#26
Ny börjare på biljud kanman få lite hjäp härifrån har en mds gp4 som inte får ström har tänck byka en låda till en megan 98 sedan har täck läga 12" i atthyllan kommer de att låta bra  kan ni ge mig nårga tips hur kan man få in basljudet in i cupen tacksan för all tips och bilder helst

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 april 2009
#27
Ang. att ditt steg inte får ström så finns det en rak punkter att kontrollera: Hur grova plus och jordkablar har du (jord ska vara minst lika grov som plus)? Är alla säkringar hela? Har du en bra jordpunkt (ren och inte i någon punktsvetsad plåt)? Fungerar remoten som den ska (testa att sätta en kabel mellan +12V och remote på steget)?

Om en bas fungerar i hatthyllan beror på ifall den är gjord för OA (OpenAir) montering eller ej, sen så måste du ha en väldigt stabil hatthylla för att det ska fungera bra. Om du är osäker och inte vill bygga låda så passar ett par sjysta 6x9or bättre i hatthyllan.


MVH// Christoffer

P.S. Försök använda lite punkt, komma och frågetecken, blir lättare att läsa då. wink D.S.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

41 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#28
Är det ett måste eller låter det bättre om man har basen i skuffen, funderat på att sätta den inne i bilen (har en 740 sedan)?

funderat på att bygga in den mellan fotplatserna där bak runt den där avdelningen bakom handbromslådesaken..
är det dumt tänkt eller skulle det gå, det blir inga problem att räkna ut då jag kan rita upp hur den kommer se ut exakt.. eller nästan iaf.
Kan rita upp den i Cad innan jag bygger så jag har koll på vinklar, volym och storlek.

Kan man isåfall sätta steget i eller på lådan, vill hellst inte att det ska synas..

2 914 Inlägg
29 april 2009
#29
Fullmoon skrev:
Är det ett måste eller låter det bättre om man har basen i skuffen, funderat på att sätta den inne i bilen (har en 740 sedan)?

funderat på att bygga in den mellan fotplatserna där bak runt den där avdelningen bakom handbromslådesaken..
är det dumt tänkt eller skulle det gå, det blir inga problem att räkna ut då jag kan rita upp hur den kommer se ut exakt.. eller nästan iaf.
Kan rita upp den i Cad innan jag bygger så jag har koll på vinklar, volym och storlek.

Kan man isåfall sätta steget i eller på lådan, vill hellst inte att det ska synas..

tänkte du "dela av" baksätet?? så du ha basarna mellan dom som sitter bak?? tror mer på att ha basarna i skuffen med basreflex för att få in trycket i cupén tongue eller tänkte du dra trycket genom skidluckan? förstod inte vad du mena tongue

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 april 2009
#30
Att ha basarna inne i bilen bör ju vara det optimala ja. Att köra en basreflexlåda i skuffen blir inte så bra om man inte även får till det så att basen också spelar in i bilen, isåfall så är en bandpasslåda ett bättre alternativ.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 914 Inlägg
30 april 2009
#31
ChriZtoffer skrev:
Att ha basarna inne i bilen bör ju vara det optimala ja. Att köra en basreflexlåda i skuffen blir inte så bra om man inte även får till det så att basen också spelar in i bilen, isåfall så är en bandpasslåda ett bättre alternativ.

en bandpass är ju lite klurig att få till, sen kanske den inte blir så bra heller. (tänk på att han inte har så mkt erfarenhet) men jag håller med det är ganska bra alternativ.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 april 2009
#32
Nja om man ber nån räkna ut den åt en så är det ju bara att kapa till bitarna och sätta ihop dom, inte mycket svårare än en sluten eller portad låda. smile Att köra en portad låda med basen spelandes i skuffen och porten genom skidluckan blir ju inte särkskillt bra dock.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 april 2009
#33
Alfa_Romeo skrev:
ChriZtoffer skrev:
Alfa_Romeo skrev:
alltså inte för att göra dig besviken eller någe men du ska ha max 400w steg till den 12" hade en sån förut o drev den med ett rm audio Ra2200, som ligger på 2*200w ett piss steg som jag trodde basen skulle palla men den gick o sketr sig bara efter några timmar även fast den va klokt inspelad... så alltså MAX 400w....

Det har nog att göra med för låg effekt som då resulterar i att man vrider upp gainen och steget ger då ut en dålig signal som förstör basen. Eller felbyggd låda, men jag tror snarare på dåligt steg.

visst man kan förstöra basen men inte få de att brinna ner.....

Man får inte en bas att brinna med för mycket effekt heller (om det nu inte är väldigt mycket för mycket effekt). Ni har inte riktat en gasbrännare eller nåt sånt mot den då? wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

41 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
#34
ChriZtoffer skrev:
Nja om man ber nån räkna ut den åt en så är det ju bara att kapa till bitarna och sätta ihop dom, inte mycket svårare än en sluten eller portad låda. smile Att köra en portad låda med basen spelandes i skuffen och porten genom skidluckan blir ju inte särkskillt bra dock.

Så? Vad ska jag göra då? yikes

Hade tänkt ta den lådan som varpå förslag innan.. kan det bli bra att ha den i skuffen?

41 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
#35
Lonefox skrev:
Alfa_Romeo skrev:
ChriZtoffer skrev:

Det har nog att göra med för låg effekt som då resulterar i att man vrider upp gainen och steget ger då ut en dålig signal som förstör basen. Eller felbyggd låda, men jag tror snarare på dåligt steg.

visst man kan förstöra basen men inte få de att brinna ner.....

För lite effekt kan lätt resultera i att man stressar steget för mkt, gainar upp för mkt och distortionen ökar. Ju mer dist ju mer likt en fyrkatnsvåg blir signalen till basen, talspolen behöver vara i ständig rörelse annars finns risken att den överhettas. Vid en fyrkantsvåg så står talspolen till iom att man ger den en signal som liknar en likspänning då kurvan blir platt där den skall vara mjuk och börja gå tillbaka. DÅ står således talspolen still och vipps så kan den ha bränt. SÅ jo nog f*n kan man bränna en talspole med för lite effekt....det är vanligare än med för mkt effekt big_smile


Fullmoon:
Är det Fanatic Power så kör med den här lådan:
http://mds.se/archive/documents/ritning … 2P-740.PDF

Är det Fanativ 12R eller RN så skall den enligt MDS ritningar sitta i en sluten låda (eller bandpass, men det är inget jag rekomenderar en nybörjare att bygga). Dock hittade jag ingen med rätt mått men alternativen var på 31 resp 35 liter, så en sluten låda på 30-35 liter till den basen. Dock lägre tryck än med basreflex (portad), men har de rekomenderat slutet så har de.

Hur bra stämmer den ritningen, blir lite svår att bygga den.. med tanke på att bitarna inte passar i ritningen.. eller är det bara jag som tycker det ser konstigt ut att botten plattan är 11 mm längre än vad bottnen på lådan ska vara?..

Vilka mått stämmer på ritningen?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
2 maj 2009
#36
Fullmoon skrev:
Lonefox skrev:
Alfa_Romeo skrev:

visst man kan förstöra basen men inte få de att brinna ner.....

För lite effekt kan lätt resultera i att man stressar steget för mkt, gainar upp för mkt och distortionen ökar. Ju mer dist ju mer likt en fyrkatnsvåg blir signalen till basen, talspolen behöver vara i ständig rörelse annars finns risken att den överhettas. Vid en fyrkantsvåg så står talspolen till iom att man ger den en signal som liknar en likspänning då kurvan blir platt där den skall vara mjuk och börja gå tillbaka. DÅ står således talspolen still och vipps så kan den ha bränt. SÅ jo nog f*n kan man bränna en talspole med för lite effekt....det är vanligare än med för mkt effekt big_smile


Fullmoon:
Är det Fanatic Power så kör med den här lådan:
http://mds.se/archive/documents/ritning … 2P-740.PDF

Är det Fanativ 12R eller RN så skall den enligt MDS ritningar sitta i en sluten låda (eller bandpass, men det är inget jag rekomenderar en nybörjare att bygga). Dock hittade jag ingen med rätt mått men alternativen var på 31 resp 35 liter, så en sluten låda på 30-35 liter till den basen. Dock lägre tryck än med basreflex (portad), men har de rekomenderat slutet så har de.

Hur bra stämmer den ritningen, blir lite svår att bygga den.. med tanke på att bitarna inte passar i ritningen.. eller är det bara jag som tycker det ser konstigt ut att botten plattan är 11 mm längre än vad bottnen på lådan ska vara?..

Vilka mått stämmer på ritningen?

Överst har du totala yttermåtten.

Sedan stämmer alla mått i ritningen för att du skall få dessa mått.
När dy har alla bitar framför dig sedan så märker du rätt fort att allt stämmer. Sidobafflarna tex. är utformade för att vara innanför alla andra delar. Inte på utsidan. Delarna överlappar (vilket syns på ritningen) och det kan vara därför det ser lite skumt ut för dig som är ovan.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

41 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
#37
Ok, kollade lite fel ^^

Går det bra att använda 16 mm spånskiva eller måste det vara 22 mm?
Kan man dämpa så man kan få den mindre?

4 693 Inlägg
2 maj 2009
#38
Oftast använder man 22 mm MDF Board vilket är mycket stummare än spånskiva. Visst funkar det med 22 mm spån, men har man värre grejer går det åt MDF.

Booyakasha!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
2 maj 2009
#39
Den är beräknad med 22mm.....och med den storleken på lådan skulle jag inte kört med 16mm oavsett matrial.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

jobbar påre
751 Inlägg
2 maj 2009
#40
du har ju fått dom flesta svaren du behöver veta.. lådan ska vara helt tät för att få bästa resultat.. sen kan ud kolla med MDS så får du en lådritning av dom i PDF format med alla mått och hur den kommer se ut när du är klar.. du säger även till denna kille va du vill ha basen i för bil (kombi/sedan) och om du vill att den ska spela bra för rock eller dyligt.. alltså går göra mkt för å få optimalt ljud för en viss genre..men finns även lådor som klarar dom flesta genre dock inte lika bra på en spec genre..



Sök