3116
Sök

Nybörjare behöver hjälp med bas!

4 693 Inlägg
2 maj 2009
Precis, ju större låda desto mer flexar den.

Booyakasha!

41 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
Ok, för jag har läst här i forumet att om man dämpar lådan på insidan så blir den "större i beräkningarna"
(Den beter sig som att den vore större).. Antog att det gällde tjockleken med wink

4 693 Inlägg
2 maj 2009
Nej fan smile

Booyakasha!

41 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
Inte på vad? x'D

4 693 Inlägg
2 maj 2009
Det gäller inte storleken "storleken har ingen betydelse" big_smile

Booyakasha!

41 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
Softis skrev:

Det har den väl visst, en bas behöver väl ett antal liter stor bas för att låta okej?
sen är ju sidorna relativt stora till varandra... men det är en helt annan femma wink

4 693 Inlägg
3 maj 2009
Fullmoon skrev:
Softis skrev:

Det har den väl visst, en bas behöver väl ett antal liter stor bas för att låta okej?
sen är ju sidorna relativt stora till varandra... men det är en helt annan femma wink

Ja så ja. Men jag menade att hur tjock skiva du än bygger med så blir innermåttet desamma och basen känner ingen skillnad som den gör med vadd.

Booyakasha!

41 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
Softis skrev:
Fullmoon skrev:
Softis skrev:

Ja så ja. Men jag menade att hur tjock skiva du än bygger med så blir innermåttet desamma och basen känner ingen skillnad som den gör med vadd.

Tror du missuppfattade mig en aning, tänkte mer om man kunde vaddera så att det låter som att man har 22mm om man tar en tunnare skiva.. svårt att få tag på 22mm där jag bor tyvär hmm

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 maj 2009
Dämpningen har inget att göra med tjockleken på byggmaterialet, skivan som du bygger av ska helst vara 22mm men 19mm med stagning fungerar också.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

41 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Dämpningen har inget att göra med tjockleken på byggmaterialet, skivan som du bygger av ska helst vara 22mm men 19mm med stagning fungerar också.

Ok, får börja leta då med andra ord x'D

4 693 Inlägg
4 maj 2009
22mm ska finnas på ALLA byggvaruhus. Cheapy, Woody, mfl mfl

Booyakasha!

41 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
ok, du vet inte hur mycket det kostar på woody?
De har haft inventering varje gång jag varit där hmm

4 693 Inlägg
4 maj 2009
Ligger runt 600 för en 22mm MDF. 19mm vet jag inte. Annars är 22mm spånskiva ett alternativ, inte lika snyggt, men det duger nog bra till din bas smile Kostar runt 300 kr

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 maj 2009
MDF är enklare att bygga med men spån duger också. Om dom inte har hemma så kan dom garanterat ta hem åt dig, så är det då här iallafall.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

2 914 Inlägg
4 maj 2009
ChriZtoffer skrev:
MDF är enklare att bygga med men spån duger också. Om dom inte har hemma så kan dom garanterat ta hem åt dig, så är det då här iallafall.

köpte min 19mm MDF på woddy 470:- ungefär där. dom skulle ha METYDLIGT mkt mer på bejer byggmaterial.

4 693 Inlägg
4 maj 2009
kalle_kalle skrev:
ChriZtoffer skrev:

köpte min 19mm MDF på woddy 470:- ungefär där. dom skulle ha METYDLIGT mkt mer på bejer byggmaterial.

1200x2500mm?

Booyakasha!

41 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
Räcker det med 19mm då?

247 Inlägg
5 maj 2009
Fullmoon skrev:
Tjo!

Jag har precis köpt en bas till min 740 och behöver lite hjälp.

Jag har precis börjat intressera mig för bilar då jag haft körkort i snart ett år.

Basen jag köpt är av märket MDS Fanatic och är av storleken 12", jag ska försöka mig på att bygga en låda till denne och skulle behöva lite tips och råd om hur jag ska göra och var jag bör sätta den för bästa ljud.

Skulle även uppskatta lite tips på billiga slutsteg som funkar, tror basen har en maxeffekt på 700W.

Hittade även den här sidan (http://home.swipnet.se/~w-11810/bilstereo/baslada.html), skulle någon kunna säga om den är något att ha vid bygget?

Mvh/
Robin "Blå"

skulle inte ens köra 12 tum i en 740 smile spelar själv med en 10a i min 740 och ligger på ca 135 db det ska mättas upp min gamla låda spela 133 db och de var med dubbla men denna spelar värr de känns så men ska mätta så jag har fakta på de smile jag kan va över 135 med kan ligga på 138 med jag vet inte vet bara att det spelar på kanon smile

:):) 740:):)

23 Inlägg
5 maj 2009
Men baslåda jag beställde från Docent decibel med dubbla 10" or som är riktigt bra kräm i är byggd i 19mm MDF. har du en bra mdf skiva räcker det gått! det materialet är iaf vad dem bygger sina tävlingslådor i till Magnat. men som sagt stagning är aldrig fel om du har en stor låda!

Lycka till!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 maj 2009
Fullmoon skrev:
Räcker det med 19mm då?

Ja som sagt, om du stagar lådan så håller det. Min nuvarande är byggd i 19mm med ett stag mellan fram och baksida och så vitt jag vet så rör den sig inte.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök