Jag själv tycker att den perfekta bakgrunden är den som inte tar mer plats än bilen.
Tittar man på en bild där bakgrunden inte alls passar in, till exempel när bilen står på en gräsmatta, då är det en dålig bakgrund eftersom man oftast tänker mer på gräset än på bilen. Och det är ju bilen man vill att folk ska tänka på
Så en snygg bakgrund tycker jag att man har när man ser bilen utan att man stör sig på något runt om. Ingenting får ta mer plats än bilen. Du kan ha hela världshavet, mount everest, eller Greta Garbo som bakgrund, så länge man inte tittar bort från bilen för mycket. Förstår ni hur jag tänker?
Den här bilden är ett exempel på där jag själv tycker att jag har klantat mig. Den bruna marken är snygg till bilen, det är lagom med lite gräs, jordhögar och terräng runt om, men jag kan inte sluta dra blicken till den där satans stolpen som sticker upp till höger på bilden. Stolpen tar fokus och smälter inte in i bilden.
I den här bilden känns allting väldigt neutralt, och då lägger man märke mer till bilen. Träden över lagerlokalen är hyfsat symetriska och centrerade, ingen färg sticker ut för mycket någonstans, osv.