3495
Sök

Tjuter och viner i mina högtalare

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
När jag var ute å körde å går kväll så började "poffa" i mina högtalare, de kom med väldigt långa mellanrum, tänkte inte mer på det, sen på kvällen när jag skulle köra hem bilen så sa de "pofff" och de började tjuta som fan i högtalarna.. och det kom generator vin, men de tjuter även om bilen är avstängd,

Har en Pioneer DEH-P6800MP HU. alla högtalare går på slutsteg, ett 4kanals och ett två kanals, har testat att koppla ut ett steg i taget, men de tjuter hur man än gör, plockade in grejorna i bilen (volvo 740) för ca 1 vecka sedan, funkat utan problembvoch missljud tills igår, nu har jag kopplat in mina 6x9:or på stereon enbart å det funkar kalas,

nu till frågan vad kan de vara? själv tror jag bränd signaljord? och tror de betyder att jag får köpa ny stereo.. sad

nån som har nått svar smile

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 april 2009
Kan mkt väl vara bränd signaljord ja.
Testa med att ta en klen kabel mellan yttre höljet på lågnivåkabeln och enhetens hölje, dvs jorda mot enheten. Försvinner det eller misnkar då så har du bränt den.
Om det visar sig att det är det, se först över jordningen tillstegen INNAN du ev. lämnar in den för rep eller köper ny enhet...annars lär det återkomma.

Man bränner väldigt lätt en signaljord om man har felaktig jordning till stegen då dessa tar jord där de kan och signaljorden är en väg, gör den det så klarar banorna i enheten inte av strömmen som går igenom och bränns.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
Kan mkt väl vara bränd signaljord ja.
Testa med att ta en klen kabel mellan yttre höljet på lågnivåkabeln och enhetens hölje, dvs jorda mot enheten. Försvinner det eller misnkar då så har du bränt den.
Om det visar sig att det är det, se först över jordningen tillstegen INNAN du ev. lämnar in den för rep eller köper ny enhet...annars lär det återkomma.

Man bränner väldigt lätt en signaljord om man har felaktig jordning till stegen då dessa tar jord där de kan och signaljorden är en väg, gör den det så klarar banorna i enheten inte av strömmen som går igenom och bränns.

okej! ska testa det imorgon! skriver här igen om jag får problem! smile

en sak jag kom på nu bara, köpte mig ett billigt Infinity Reference 5020cs 5,25" system på elima, det är det jag har i bilen nu, det står att de är 2ohm, men mitt gammla steg jag har ( ett gas alphax4 ) är 4 ohm,  kan nått ta skada pga det?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 april 2009
Det är högtalarna som bestämmer impedansen och ditt steg klarar av att driva högtalare i 2Ohm (per kanal), så det är inga problem. Om du däremot har bryggat steget så att du kör bara 2 högtalare på det och dom ligger på 2Ohm, då kan det bli lite problem eftersom varje kanal då belastas med 1Ohm.
Senast redigerat av ChriZtoffer (23 april 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
24 april 2009
Trådstartare
blir ny stereo då sad blev helt tyst när jag jordade lågnivån i HU:n

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 april 2009
Eller om du är lödkunnig så kan du ju fixa signaljorden på din nuvarande.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
24 april 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Eller om du är lödkunnig så kan du ju fixa signaljorden på din nuvarande.

hur gör jag då??

Random Hero
4 047 Inlägg
24 april 2009
slingan direkt bakom lågnivå gångarna brukar bli ganska skadad när signaljorden bränns, o vissa har tillomed säkringar som går o byta ut

Dog food lid. Backwards

247 Inlägg
24 april 2009
hehe du de är singnal jorden lämna hehe pioneer skulle ha ca 400 för att laga min pioneer 6000 ub eller vad den heter men ja lämna den till en lärare på bilel hehe han sa att de tog han ca 6 minuter allt som allt och sen 5 cm koppar bit sen var de lagat haha;) lycka till smile det kostade mej inte en enda krona ;P
Senast redigerat av 740Glt16valve (24 april 2009)

:):) 740:):)

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
24 april 2009
Trådstartare
740Glt16valve skrev:
hehe du de är singnal jorden lämna hehe pioneer skulle ha ca 400 för att laga min pioneer 6000 ub eller vad den heter men ja lämna den till en lärare på bilel hehe han sa att de tog han ca 6 minuter allt som allt och sen 5 cm koppar bit sen var de lagat haha;) lycka till smile det kostade mej inte en enda krona ;P

ok, får lämmna den till dig då tongue men jag har beställt ny pioneer nu, så ja ska kolla up min gammla sen nästa vecka smile

247 Inlägg
25 april 2009
Moser skrev:
740Glt16valve skrev:

ok, får lämmna den till dig då tongue men jag har beställt ny pioneer nu, så ja ska kolla up min gammla sen nästa vecka smile

okej men de är ett lätt fel smile onödigt att byta till en ny för en sån skit sak smile

50 Inlägg
27 april 2009
Jag tyckte det kändes lite onödigt att starta en ny tråd så jag frågar här istället om det går bra smile Det är nämligen så att jag misstänker att signaljorden har gått i min HU (Kenwood M-907). Det "mullrar/brusar" ur baslådan så fort jag startar stereon. Jag misstänker att skärmen på RCA-kabeln har kommit emot kabelskon till +12v bakom stereon (saknar kablaget till org. stereon så det sitter ett "block" med anslutningar för kabelskor där bakom istället). Men grejjen är att jag har 3 RCA-utgångar på HU'n, på 4.5 volt vardera, och om jag t ex. kopplar in steget på någon av dessa utgångar så blir det tyst. Så min fråga är, om man kan ha "tur" och bara bränna en utgång? Tänkte på om utgångarna är jordade på samma punkt. Men känns samtidigt som om jag svarade på min egen fråga då jag säger att det är tyst på dom övriga RCA-utgångarna smile Men skulle vilja ha det bekräftat av någon annan kunnig. Ska också tillägga att jordkabeln till steget sitter fast och har bra kontakt, och att detta inträffade när jag skulle sätta tillbaka stereon i bilen igen sedan jag hade haft den i en annan bil.

Tack på förhand.
Senast redigerat av sensan (27 april 2009)

247 Inlägg
28 april 2009
sensan skrev:
Jag tyckte det kändes lite onödigt att starta en ny tråd så jag frågar här istället om det går bra smile Det är nämligen så att jag misstänker att signaljorden har gått i min HU (Kenwood M-907). Det "mullrar/brusar" ur baslådan så fort jag startar stereon. Jag misstänker att skärmen på RCA-kabeln har kommit emot kabelskon till +12v bakom stereon (saknar kablaget till org. stereon så det sitter ett "block" med anslutningar för kabelskor där bakom istället). Men grejjen är att jag har 3 RCA-utgångar på HU'n, på 4.5 volt vardera, och om jag t ex. kopplar in steget på någon av dessa utgångar så blir det tyst. Så min fråga är, om man kan ha "tur" och bara bränna en utgång? Tänkte på om utgångarna är jordade på samma punkt. Men känns samtidigt som om jag svarade på min egen fråga då jag säger att det är tyst på dom övriga RCA-utgångarna smile Men skulle vilja ha det bekräftat av någon annan kunnig. Ska också tillägga att jordkabeln till steget sitter fast och har bra kontakt, och att detta inträffade när jag skulle sätta tillbaka stereon i bilen igen sedan jag hade haft den i en annan bil.

Tack på förhand.

okej men du ee hur var jorden till steget i den anndra bilen du kan ju ha bränt din singnal jord i den andra bilen stereon satt i och jag är tveksam skillnad om de brusar och tjuter när du kör inte bara när du startar smile

50 Inlägg
28 april 2009
740Glt16valve skrev:
okej men du ee hur var jorden till steget i den anndra bilen du kan ju ha bränt din singnal jord i den andra bilen stereon satt i och jag är tveksam skillnad om de brusar och tjuter när du kör inte bara när du startar smile

Det "mullrar" ur baslådan när jag har stereon igång och kopplad till REAR-utgången som verkar vara bränd (antar att det är ett brus som mullrar p.g.a just basen), detta hände inte i den andra. Men somsagt så fungerar dom övriga 2 RCA-utgångarna normalt. Kör steget kopplat till "Non-fading"-utgången nu (basljudet påverkas t.ex. inte om man ställer in fadern mer på t.ex. front). Och en annan grej, bruset/mullret hörs vare sig bilen är avstängd eller inte.

Basknarkare
470 Inlägg
10 maj 2009
kan väl fortsätta i den här tråden då.. har bränt signaljorden på min stereo med o undrar om de inte bara räcker med att ja jordar lågnivån i stereochassit o kör så?  jord som jord eller har ja fel? smile

Team Carbonize

247 Inlägg
10 maj 2009
Stejfaan skrev:
kan väl fortsätta i den här tråden då.. har bränt signaljorden på min stereo med o undrar om de inte bara räcker med att ja jordar lågnivån i stereochassit o kör så?  jord som jord eller har ja fel? smile

tror inte det går tyvärr men de kostar inte mycke att få singnal jorden lagad jag gav inte en krona för att få min lagad men har ju å andra sidan ingen garanti kvar io med att jag årdnade lagningen privat smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 maj 2009
Stejfaan skrev:

Nog fungerar det men det är väl kanske inte att rekommendera. Om du jordar med en för grov kabel så är risken stor att du bränner nåt dyrare och mer svårlagat nästa gång. Så försök att få signaljorden riktigt lagad istället.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök