3853
Sök

Problem med slangar till värmepaket...

744 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
Syrran har lite problem med en Volvo 740 GL 88:a hon har. Det visa sig att hon hade fått läckage på kylsystemet för ett tag sen. Hon visste inte vart problemet var så jag kika på de och upptäckte då en mindre sjö i bilen så jag kollade slangarna till värmepaketet och en hade lossnat. Trodde inte det var svårare än att bara sätta tillbaks slangen men det visa sig att på den plastburken eller vad man ska säga som slangarna är kopplade till på torpedväggen har gått sönder. Ena utgången som man ska fästa en av slangarna på har gått av så den stumpen sitter kvar i slangen. Så min fråga är går det att byta hela "burken" som sitter där? Sitter den bara där för att koppla samman slangarna från motorrummet till kupen eller gör den nån annan nytta? Finns det nått namn på den så man kan få tag på en på skroten eller så?

Hoppas nån fattar vad jag menar.... Bilen är 17 mil från mig så lite svårt att ta nån bild på problemet...
Tacksam för svar å syrrans vägnar smile

[Turbolover]

1 313 Inlägg
26 april 2009
du måste ur med hela värmepaketet...och byta element....inte kul....slangarna går till elementet som gör så att du får värme i bilen...och ja du kan koppla ihop dom men då har du ingen värme sedan...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

3 235 Inlägg
26 april 2009
Sätt in ett lite mindre rör i hålet. Lite epoxy eller annat lim, så håller det säkert.

744 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
Volvofarfar: Det är alltså inte värmepaketet i sig som har pajat utan en av rören ut från torpedväggen i kupen som plasten gått av på... Plastbiten som gått av sitter kvar i slangen därav den inte ville gå på när jag försökte tongue

engolf: Jo det är ju också en lösning....

Förresten kan det vara en värmeventil? Sitter den på torpedväggen i kupen?
Tycker jag känner igen den när jag såg en bild...

http://www.bildelsbasen.se/?index=defau … d=17218078
Senast redigerat av Jonnybcool (26 april 2009)

[Turbolover]

403 Inlägg
Performance meck
342 Inlägg
26 december 2010
värme kran ja

behövs ej jag ersatte min med en rör bit 19mm utvändigt funkar kanon
(har du en fasad flagga på huset så passar skaftet till den kanon;))

403 Inlägg
26 december 2010
Ok, för mitt läcker också, droppar från utblåset vid förarsidan, upptill. Funderar på om de kan va kranen lr om man måste byta hela.

Sök