3143
Sök

Bilen bluddrar när man gasar och vill lägga av.

360 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
#1
Det är en saab 900 2.0t -95.
Märkte att bilen började bluddra lite för några dagar sen. Men var dock inte lika allvarligt som det är nu. Då när bilen började bluddra för första gången kändes bilen som att den var kall. Igår märkte jag att jag inte ens kunde dra på med bilen utan att den börjar bluddra, och den bluddrade så mycket att den ville lägga av. Idag så är det ännu värre. Skulle ut och starta bilen, men bilen ville knappt hoppa igång. När jag väl fick igång bilen så blöddrade den jätte mycket. Gick inte ens att gasa utan att bilen började bluddra och ville lägga av. Ett fel som redan finns på bilen är kontakten till tomgångsmotorn som jag ej kan ha i kopplad. För då lever bilen sitt egna lilla liv med gaspådrag. Beskrivning på felet finns här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=129135
Bilen är trimmad av nordic med steg 2 mjukvara

Någon som kan ge lite heta tips på vad det kan vara för fel? smile

MVH
Senast redigerat av Fritzeen (28 april 2009)

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
28 april 2009
#2
inte så att de är nått med tändingen som håller på ge upp tex dåligt tändstift  tändkasset som inte vill va med längre? osv?


8 Inlägg
28 april 2009
#3
lmm ?

360 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
#4
Jag vet faktiskt inte hur det är med tändkassetet eller stiften. Någon luftmasse mätare har jag inte. Har haft öppet luftfilter på bilen sen jag köpte den för ca 1 år sedan. Och den har gått hur bra som helst

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

360 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#5
Nu har jag testat att byta tändkassettet. Men det har inte gjort någon skillnad. Någon som har fler tips? Tänkte på att det kanske kunde vara startmotorn, men då skulle väl inte bilen bluddra när man körde med den?

MVH

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
29 april 2009
#6
Startmotorn har inget med bilens gång att göra. Den har ingen som helst funktion när bilen väl är igång.

Kolla alla slangar till och från insuget är mitt tips. Även Lambdasonden kan du mäta.


Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (29 april 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 878 Inlägg
29 april 2009
#7
lyft ur stifen och titta på dem.
nu kan jag inte saab nåt vidare, men du har ingen diagnos box? som du kan checka felkoderna?


360 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#8
te_wik skrev:
Startmotorn har inget med bilens gång att göra. Den har ingen som helst funktion när bilen väl är igång.

Kolla alla slangar till och från insuget är mitt tips. Även Lambdasonden kan du mäta.


Mvh Tommy

Har letat efter några bristningar i vacum slangar åså. Men har inte hittat något. Hur mäter man lambdasonden?

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

360 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#9
Frozen1985 skrev:
lyft ur stifen och titta på dem.
nu kan jag inte saab nåt vidare, men du har ingen diagnos box? som du kan checka felkoderna?

En sådan box ska jag ha så jag kan se felkoderna. Men bilen startar inte så jag får inte iväg bilen. Annars vore det rätt bra för jag har lite vänner som går på fordon som kan hjälpa mig med det. Btw, hur ser man att ett stift är dåligt?

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
29 april 2009
#10
Fritzeen skrev:
te_wik skrev:
Startmotorn har inget med bilens gång att göra. Den har ingen som helst funktion när bilen väl är igång.

Kolla alla slangar till och från insuget är mitt tips. Även Lambdasonden kan du mäta.


Mvh Tommy

Har letat efter några bristningar i vacum slangar åså. Men har inte hittat något. Hur mäter man lambdasonden?

Okay, kollat med startgas eller bara "slängt ett öga" ?


Den kollar du med en multimeter, den ska ge ett pendlande värde i spänning.
Står den still eller pendlar för mycket är den trasig.

Redigerat! Nytt inlägg lägre ner.


Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (29 april 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

360 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#11
te_wik skrev:
Fritzeen skrev:
te_wik skrev:
Startmotorn har inget med bilens gång att göra. Den har ingen som helst funktion när bilen väl är igång.

Kolla alla slangar till och från insuget är mitt tips. Även Lambdasonden kan du mäta.


Mvh Tommy

Har letat efter några bristningar i vacum slangar åså. Men har inte hittat något. Hur mäter man lambdasonden?

Okay, kollat med startgas eller bara "slängt ett öga" ?


Den kollar du med en multimeter, den ska ge ett pendlande värde i spänning.
Står den still eller pendlar för mycket är den trasig.

Jag skulle tro att det vanligaste värdet ligger på 0.9-1.4 V, men det är olika på olika bilar så jag vågar inte säga något till 100 %.


Mvh Tommy

Okej. Har bara slängt ett öga faktiskt. Men får ta och testa med startgas. Ska försöka fixa fram en multimeter och mäta på lambdasonden också smile

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
29 april 2009
#12
OBS! Hittade denna:


Test av lambdasond
Test av lambdasond.
A)
En lamdasond ger ifrån sig ström.
Om sonden är hel ska värdet pendla mellan 0.3 - 0.7 V.
Om sonden är hel & motorn går fett så kan värdet stå still på 0.9V
Och går den magert 0.1V
Står värdet still på 0.5V så är troligen sonden trasig.
B)
Det finns olika många kablar på olika lamdasonder:
1 kabel = mät mellan den & jord
3 Kablar = 2st går till för värmningen (oftast samma färg på dessa) & den tredje ska
du mäta på
4 Kablar = 2st till förvärmning & en +&- till sonden mät på dessa.
C)
Gör så här:
Med sonden monterad i bilen:
Koppla in en hög-ohmig (digital) voltmeter mellan jord och svart sladd på sonden.
Observera, koppla inte bort den svarta sladden från sin anslutning för då fungerar
inte mätningen.
Varmkör bilen och håll varvtalet på ca 2000 rpm för att "tända" sonden,
m a o över 350 grader C.
Titta på voltmetern att den svänger över och under idealvärdet 0.5V.
Den ska passera detta värde minst 8 ggr under en 10 sekunders period.
(Svänger normalt mellan 0.3 till 0.7 V)
# Om spänningen står stilla eller reagerar för långsamt ska den bytas !


Så nu är jag inte längre säker på om det vanligaste är mellan 0.9-1.4 V wink


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

360 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#13
te_wik skrev:
OBS! Hittade denna:


Test av lambdasond
Test av lambdasond.
A)
En lamdasond ger ifrån sig ström.
Om sonden är hel ska värdet pendla mellan 0.3 - 0.7 V.
Om sonden är hel & motorn går fett så kan värdet stå still på 0.9V
Och går den magert 0.1V
Står värdet still på 0.5V så är troligen sonden trasig.
B)
Det finns olika många kablar på olika lamdasonder:
1 kabel = mät mellan den & jord
3 Kablar = 2st går till för värmningen (oftast samma färg på dessa) & den tredje ska
du mäta på
4 Kablar = 2st till förvärmning & en +&- till sonden mät på dessa.
C)
Gör så här:
Med sonden monterad i bilen:
Koppla in en hög-ohmig (digital) voltmeter mellan jord och svart sladd på sonden.
Observera, koppla inte bort den svarta sladden från sin anslutning för då fungerar
inte mätningen.
Varmkör bilen och håll varvtalet på ca 2000 rpm för att "tända" sonden,
m a o över 350 grader C.
Titta på voltmetern att den svänger över och under idealvärdet 0.5V.
Den ska passera detta värde minst 8 ggr under en 10 sekunders period.
(Svänger normalt mellan 0.3 till 0.7 V)
# Om spänningen står stilla eller reagerar för långsamt ska den bytas !


Så nu är jag inte längre säker på om det vanligaste är mellan 0.9-1.4 V wink


Mvh Tommy

Hehe tack Tommy.
Men bilen går ju inte igång, måste jag inte varmköra den först innan jag mäter som den står ovan?

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
29 april 2009
#14
Jaha den startar inte alls. Ja då blir det svårare, då kan du ju inte kolla lambdan ej heller läckage i slangar med startgas.

Hur är det, går soppapumpen? Hör du den när du slår på tändningen?



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

584 Inlägg
29 april 2009
#15
Fan detta är ju nästan precis som min bil! (också en 900 2,0t -95) Kolla min tråd! Har inte hittat felet än men jag jobbar på det..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 8#p1638618

Saab 4 Life!

360 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#16
te_wik skrev:
Jaha den startar inte alls. Ja då blir det svårare, då kan du ju inte kolla lambdan ej heller läckage i slangar med startgas.

Hur är det, går soppapumpen? Hör du den när du slår på tändningen?



Mvh Tommy

Bilen låter som vanligt när jag försöker starta upp den. Bara det att den inte vill igång. Svårt att höra men allt låter normalt.

Mvh

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

360 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#17
Aaaaaaalm skrev:
Fan detta är ju nästan precis som min bil! (också en 900 2,0t -95) Kolla min tråd! Har inte hittat felet än men jag jobbar på det..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 8#p1638618

Ska följa den tråden. Tack så mycket. Jag hojtar till om jag hittar felet på min bil. Kanske är samma på din då smile
Såg din film nu och kan säga att typ sådär beter sig min bil också.
Något filter som är igensatt kanske?
Har fått tips om att det kan vara LMM men någon sådan har inte jag på min bil. Och den har gått klockrent innan
Senast redigerat av Fritzeen (29 april 2009)

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

888 Inlägg
29 april 2009
#18
Låter som du har luftläckage eftersom din tomgångsmotor inte kan reglera tomgången.

Mvh

360 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#19
HenkeTIC skrev:
Låter som du har luftläckage eftersom din tomgångsmotor inte kan reglera tomgången.

Mvh

Sant. För min laddtrycks mätare reagerar sent och visar inte fullt ladd som bilen ska ladda enligt nordic. Har misstänkt luftläckage också men inte hittat något.
Kan det vara det som gör att bilen inte startar och bluddrar också?

MVH

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

888 Inlägg
29 april 2009
#20
Såg det med laddtrycket och trimmet nu precis. Japp det kan göra det men då är det ett rejält läckage. Kolla intercoolern så den inte är spräckt eller någon slang som sitter snett. Byt även tillbaks dumpen till en orginal då den kan läcka.

Mvh


Sök