Olje problem Volvo 940

Jonathan_A Volvo PV
28 april 2009 · 222 Inlägg

Hej, jag har en 940 turbo - 93 som går bra, men när den står på tomgång så börjar oljelampan lysa. Men när man varvar den över 1000 varv så slocknar den. Det verkar som att oljetrycket försvinner på tomgång för den börjar lnacka lite när lampan börjar lysa.
När bilen är kall tar det en stund innan oljelampan tänder sig.

Vad kan de vara? Jag har bytt oljefilter och olja och kollat oljenivån. Är det oljepumpen som är kass?

epapower
28 april 2009 · 593 Inlägg

första enkla är ju att utesluta oljetryckskontakten, så antingen köper du en ny oljetryckskontakt och monterar.. händer samma sak?, annars lånar du en mätare och kontrollera trycket..

Kan vara flera olika faktorer som påverkar men skulle problemet kvarstå att lampan lyser på tomgång så får du iallafall riva ner tråget och kontrollera, rengöra silen och byta pumpen, inte mkt annat och göra tyvärr..

OBS! har dock hänt att endast silen vart igensatt på ett fåtal 940 =låg oljetryck men de va extremfall.. (men de ser du ju när du får bort tråget).

lycka till..

Jonathan_A Volvo PV
28 april 2009 · 222 Inlägg

Tack för svar smile

Om man ska riva ner tråget på en 940 måste man lyfta upp motorn en bit? Eller har jag helt fel?

epapower
28 april 2009 · 593 Inlägg

jonte_is skrev:
Tack för svar smile

Om man ska riva ner tråget på en 940 måste man lyfta upp motorn en bit? Eller har jag helt fel?

bytte trågpkn min min 945 för någar månader sen, för mig räckte det inte riktigt att lyfta motorn, fick släppa ner framvagnsbalken lite också.. annars vart de inga problem..

mvh

volvo-780
28 april 2009 · 4 Inlägg

Tyvärr tror jag att du har en motor somm ramlagerna är slut på. Har du grym tur så kan silen vara täpt men det är nog ej troligt. tror inte det är givaren då skulle han inte knacka

Volvo 780 Bertone "Direktören" (1988)
Jonathan_A Volvo PV
28 april 2009 · 222 Inlägg

Ne, jag tror inte heller det är givaren faktiskt.
Men det är ju bara när motorn står på tomgång som den tappar tryck och börjar knacka (vet inte om det kommer uppe eller nerefrån) men den låter bra när man höjer varvtalet lite så att oljetrycket ökar.

_mattsson_
28 april 2009 · 140 Inlägg

Nu vet ja ju inte va du har för olje filter, men jag vet att det kan bli så som du beskriver om man har nå annat än volvo orginal filter...

Jonathan_A Volvo PV
2 maj 2009 · 222 Inlägg

Jag har precis bytt till ett biltema filter. Men innan så hade jag ett Bosch tror jag, å det var inga problem tills en dag då olje lampan började lysa på tomgång. Så jag bytte till ett biltema filter för att kolla om det blev bättre, men det blev ingen skillnad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang