3351
Sök

Hur fixar man shortshift?

14 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
#1
ja som fubriken kyder..är det svårt/lätt?
tar det långt tid ungefär?

Elektriker
1 138 Inlägg
28 april 2009
#3
vad jag har fattat det som så kortar du spaken som e "inne" i bilen och sen förlänger du den som är "under" bilen. sen hur de ser ut exakt på din golf vet inte jag.. men e nog lättare att köpa en färdig shortshift eller bara såga av toppen så knoppen hamnar längre ner o kalla de shortshift.

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]

564 Inlägg
28 april 2009
#4
Beroende på vad det är för bil så är det lite lättare/svårare med tanke på utrymme, konstruktion på spakställ osv.
Ofta brukar man förlänga växelspaken på undersidan av spakstället, iaf på bakhjulsdrivna bilar. Men jag kan tänka mig att det nog går till på ungefär samma sätt på en framhjulsdriven bil med tvärställd motor.
Vissa fuskar och kapar bara av växelspaken och kallar det för shortshift.

//Johan

14 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
#5
Babian skrev:
http://www.dli-teknik.se/index.php?section=products&subsection=7&cat=31&s1cat=340&s2cat=740&lang=sv

thanx:D

14 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
#6
tack grabzz ska inte kapa nått har inte tid hehe..
ska nog beställa från denna sidan.

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
28 april 2009
#7
Den undre delen är längre så att växlarna nås fortare.
Att kapa ovandelen hjälper inget.
Senast redigerat av maximus (28 april 2009)


551 Inlägg
30 april 2009
#9
maximus skrev:
Den undre delen är längre så att växlarna nås fortare.
Att kapa ovandelen hjälper inget.

gör det inte? testa o håll växelspaken längre ner när du växlar så ser du att det gör skillnad.

You can't B serious, oh K

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
30 april 2009
#10
marven skrev:
maximus skrev:
Den undre delen är längre så att växlarna nås fortare.
Att kapa ovandelen hjälper inget.

gör det inte? testa o håll växelspaken längre ner när du växlar så ser du att det gör skillnad.

nej..för guds skull,det är inte det som är shortshift..
bonnameck kan man alltid göra..
Senast redigerat av maximus (30 april 2009)


Lidhultare.
325 Inlägg
30 april 2009
#11
marven skrev:
maximus skrev:
Den undre delen är längre så att växlarna nås fortare.
Att kapa ovandelen hjälper inget.

gör det inte? testa o håll växelspaken längre ner när du växlar så ser du att det gör skillnad.

har bara en fråga. är det man håller handen längre ner på växelspaken, alltså på stången du menar? tongue

-Twiajävlen-

551 Inlägg
30 april 2009
#12
eclips3 skrev:
marven skrev:
maximus skrev:
Den undre delen är längre så att växlarna nås fortare.
Att kapa ovandelen hjälper inget.

gör det inte? testa o håll växelspaken längre ner när du växlar så ser du att det gör skillnad.

har bara en fråga. är det man håller handen längre ner på växelspaken, alltså på stången du menar? tongue

haha ja bara det inte spårar ur o tänker på nåt annat nu. ja på stången wink

You can't B serious, oh K

551 Inlägg
30 april 2009
#13
maximus skrev:
marven skrev:
maximus skrev:
Den undre delen är längre så att växlarna nås fortare.
Att kapa ovandelen hjälper inget.

gör det inte? testa o håll växelspaken längre ner när du växlar så ser du att det gör skillnad.

nej..för guds skull,det är inte det som är shortshift..
bonnameck kan man alltid göra..

nehe, trodde shortshift betydde kortare växlingslägen. gör det inte de då? o plus så kan vissa tycka det är bättre o köra med kortare spak. man ser inte så stor skillnad om man inte kapar den rejält så de andra inte vet tar dom ingen skada av? eller hur tänkte du

You can't B serious, oh K

Forummoderator
9 299 Inlägg
1 maj 2009
#14
Så här gör man en shortshifter till din CRX Marven. Eller så gör man som jag och köper en färdig i aluminium. tongue
Man svetsar på en liten distans mellan kulan och lagret så den biten blir längre. Till höger är den nya. En shortshifter sliter på lådan eftersom man tvingar in växeln fortare än det är tänkt. Men jag har kört shortshifter i 2 år utan problem. man behöver ju inte rycka jämt.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62494/642305_fen8js.jpg
Senast redigerat av caromania (1 maj 2009)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

187 Inlägg
1 maj 2009
#15
På taunusen har ja kapat spaken sisådär 10cm. Det är bra mycket skönare att växla nu enligt mig!  Så kapa era spakar allihoppa!  smile     

Och ja syftar inte på att jag har shortshift nu wink


551 Inlägg
1 maj 2009
#16
caromania skrev:
Så här gör man en shortshifter till din CRX Marven. Eller så gör man som jag och köper en färdig i aluminium. tongue
Man svetsar på en liten distans mellan kulan och lagret så den biten blir längre. Till höger är den nya. En shortshifter sliter på lådan eftersom man tvingar in växeln fortare än det är tänkt. Men jag har kört shortshifter i 2 år utan problem. man behöver ju inte rycka jämt.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/62494/642305_fen8js.jpg

jo jag vet, jag har shortshifter på min

You can't B serious, oh K


Sök