3610
Sök

Trimning av gammal bil

60 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#1
hej, jag har en 240 med b23e motor som gått 27000mil som ska trimmas, jag har räknat med att få ut drygt 200hk. Nu vill jag höra vad ni tror om det har stor betydelse att motorn har gått dom här milen, tänkte för lager mm om det har stor betydelse för om det ska hålla eller inte? motorn är fräch i övrigt

//mvh erik

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)

Random Hero
4 047 Inlägg
29 april 2009
#2
har du 116hk lr nåt original ? räkna me 100 nu kanske ? o hur ska du hitta 100 till utan turbo ?

Dog food lid. Backwards

60 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#3
136 orginal och det går utan turbo, jag har själv sett det, men nu hörde inte det till saken..

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)

Random Hero
4 047 Inlägg
29 april 2009
#4
volvo____ skrev:
136 orginal och det går utan turbo, jag har själv sett det, men nu hörde inte det till saken..

okej tänkte bara tar ner dej på jorden om du var en sån där "öhh får ja 30 hk me ett filter ? "


nej men har servicarna gjorts som dom ska så har du en motor som håller för allt !

Dog food lid. Backwards

▬▬▬▬▬▬▬
106 Inlägg
29 april 2009
#5
b23e är en bra motor och den har gått 27000, vilket inte är farligt. Men är det inte lika bra att göra det rätt och veta att det håller för 200+ hk?

▬▬▬▬▬ ᴺᴱᴹᴼᴿᴵᴬᴻ | ²ººᴳᴸᵀ ▬▬▬▬▬
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

60 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#6
okej, ne inge sånt svammel ; P ok, jo jag tror också att det ska hålla ganska bra

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)

60 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#7
problemet är bara att pengarna räcker inte till för både trimmning och renovering tongue

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)

▬▬▬▬▬▬▬
106 Inlägg
29 april 2009
#8
Då kör du på trimmning wink Det blir roligast så och är den servad och så är det inga problem.

▬▬▬▬▬ ᴺᴱᴹᴼᴿᴵᴬᴻ | ²ººᴳᴸᵀ ▬▬▬▬▬
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

130 Inlägg
29 april 2009
#9
men har inte 240glt 129 hästar orginal?

sen att då få ut 200 hästar kommer kräva mycket jobb. vad har du tänkt göra?

60 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#10
jo jag hade tänkt det ; ) men det borde ändå hålla ganska bra eftersom att det är 136 hk orginal och alla gammla volvo är ju kända för att allting är överdimenssionerat smile

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)

60 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#11
ska lämna in toppen på portning och planing samt passande ventiler, lämplig kam (har fått några tips av dom som har erfarenhet) extraktor rör och simons sport system 2,5tum och elfläkt istället för orginal

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)

60 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#12
orginal mekaniskt insprut räcker till ca 190hk så det ska jag porta upp lite

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)

130 Inlägg
29 april 2009
#13
okej, bilen har kanske 100kw, jag hade fått för mig att dom har 94kw eller nått?

vad har du tänkt göra? gissar på att porta ur toppen, då kan du lika gärna också ta upp bottendelen och byta ut alla lager samt packningarna. lager och packningarna kostar inte så himla stor summa.

EDIT: du han svara före jag skrev.
Senast redigerat av lillrackarn (29 april 2009)

Gödseldräng
4 529 Inlägg
29 april 2009
#14
säg att du ska ha 80-90hk till räkna då med minst 10000kr för det lilla
släng dit en turbo eller byt motor ?


130 Inlägg
29 april 2009
#15
jag tror också att 200 hästar är ett för stort mål om du är säker på att klara det, ca 160- 170 hästar är mer rimligt.

60 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#16
börjar man gorma med turbo så är risken genast mycket större att saker börjar rackla, speciellt när det inte är en turbomotor från början.

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)

60 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#17
jag ska göra exakt som en bekant har gjort i sin bil, enda skillnaden är att han har ett sprut för 15000 och han har 230hk

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)

Försöker iaf
1 998 Inlägg
29 april 2009
#18
Men då har han annan bränslepump. Elektroniska spridare. Allt styrs elektroniskt.
K-jet är rätt drygt ibland å den kommer dra MYYYYCKET soppa

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Forummoderator
26 361 Inlägg
29 april 2009
#19
lillrackarn skrev:
men har inte 240glt 129 hästar orginal?

sen att då få ut 200 hästar kommer kräva mycket jobb. vad har du tänkt göra?

B23e har 136hk
B230e har 129hk (740 hade annan kam om jag inte minns fel och därför hade 131hk)

Men några 200 ärliga hästkrafter blir det nog inte av det du har räknat upp.
En bekant hade balanserad och renoverad underdel med mera, planad topp och hela köret
och han hade nog 180-190 hästar enligt ryktet.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 april 2009
#20
volvo____ skrev:
börjar man gorma med turbo så är risken genast mycket större att saker börjar rackla, speciellt när det inte är en turbomotor från början.

Nu har du jättefel!

Med turbo har du 200hk vid 4000rpm.  Du tvingar in luft som blir effekt.   Sugmotorn har 130hk vid 4500rpm, skall du upp till 200hk behöver du varva nästan 7000rpm.  Det är en väldig skillnad.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök