Hejsan, Använder just nu inte min baslåda så jag tänkte om man kunde ställa den i rummet om man har en transformator(eller vad det heter) som gör om elen till 12volt ?
För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Detta är jag också intresserad av då jag inte har någon hel bil längre att spela i. Skulle vara tacksam för svar på denna fråga:D Man borde väl kunna koppla bil-stereon till slutsteget till baslådan, eller??? med hjälp av en transformator?
men igentligen då, om man säger så här. Hur ofta smäller ett batteri igentligen då, så många miljoner bilar som kör runt varje dag och inte är det många batteriet smäller. Sen så ställer man det ju i en batterilåda, finns ju på biltema eller så får man bygga en trälåda eller nått sånt då. Bor man i hu kan man ställa batteriet på utsidan i en låda som en kompis gjorde, hände aldrig nått.
Det finns två huvudorsaker till att batterier exploderar, dels att de kortsluts på något sätt och dels att en gnista uppstår i närheten när batteriet avger gas (oftast vid laddning). Batteriet exploderar inte bara för att man tex kopplar på ett slutsteg som drar mycket ström.
Ni kan ju labba lite med ett nätaggregat från en dator. Där har ni ju 12V.
/Markus
skulle tro dom inte orkar ge nog med ampere annars skulle det funka mer än bra om jag skulle köra med bilslutsteg skulle jag köra med batteri + laddare. har man inte det skulle jag lägga dem pengarna på ett inomhussteg istället men man kanske inte får lika bra inomhusslutsteg som bilslutsteg för dom pengarna så skulle det funka mkt mkt bra med batteri+laddare
kopplade min baslåda direkt till hemmabion, varför krångla ?
Precis, det är det enklaste, men också det dyraste alternativet, för de som inte har slutsteg, reciver osv. hehe
/Markus
går ju ha tur att päronen har ett "paket" med eq, förstärkare, radio och bandspelare i bra kvalla som dom ska skrota då säger man, nej den kan jag ta nej men seriöst, tror mäst på batteri + laddare. (alt. en generator som man sätter på en elmotor (typ 2500 RPM) och kopplar det till ett batteri) om man inte vill göra det lätt och sätta in en laddare