4526
Sök

Bästa högtalarsetupen för metal/hårdrock?

7 100 Inlägg
2 maj 2009
ja körde 2 st 12" i saaben(vart stulna) och ja lyssnar på grindcore/Deathcore och de funkade perfekt.
annars en 8" kanske,polarn har de,och de låter jävligt bra de med smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

-utan 940
1 728 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
Nu har jag varit ute och mätt (och kopplat in kabelskon som lossnat från höger framhögtalare så nu är det problemet löst) och har kommit fram till att de enda rimliga alternativen är att sätta "4" i instrumentbrädan och 6,5 eller 6*9 istället för kartfacken, där får man plats med 2st i varje dörr om man vill.

Dessa galler är 10cm breda och det finns inte plats att kapa upp:
http://img9.imageshack.us/img9/4643/instrumentpanel.th.jpg

Denna plast kan man ersätta med en 22mm spånskiva och montera 6,5 och/eller 6*9:
http://img9.imageshack.us/img9/3320/kartfack.th.jpg

De bakre högtalarna sitter precis bakom framstolarna, borde märkas om man plockar bort dem:
http://img9.imageshack.us/img9/8646/bakdorr.th.jpg

Brains skrev:
Krångla inte till det med onödigt många högtalare i diverse storlekar.
Kan du få dit 6.5" i dörrarna fram?
Om ja, skippa 5.25" i dörrarna helt och kör enbart med 6.5". Gärna dubbla 6.5" om du gillar mycket midbas wink
Till 6.5" kan du antingen köra:
Enbart diskanter
Koaxialer på i-brädan/a-stolpen
Mellanregister + diskanter på i-brädan/a-stolpen

Alla 3 kombinationer har sina för och nackdelar.
Med enbart diskanten så blir det lite lurigt med placeringen då mycket ljud kommer nerifrån från 6.5" samt att dom kan bli lite skrikiga om dom placeras långt ifrån midden.

Koaxialerna kräver lite mer jobb, om du inte har uttag på brädan orginal. Men dom får upp mycket mer ljud ifrån golvet.

Skillnaden mellan koaxialer och mellanreg med separat diskant är väl att koaxer brukar väl inte låta riktigt lika bra samt att diskanten inte alltid kan vinklas så mycket som man skulle behöva.

Dom flesta blir nöjda med bara en diskant iaf wink

Måste du ha ljud i bak?
Om ja, så sätt dom i hatthyllan istället då du säger att dom sitter väldigt nära dig annars.
Behöver inte vara några värstingar eller drivas utav steg heller då dom bara sitter där som utfyllnad för dom i bak.
Detta är något du köper allra sist om du verkligen känner att det behövs.

Så ett rejält framsystem med ett BRA slutsteg kan du komma oerhört långt på om det monteras korrekt!
Sen kan du sätta en bas i handskfacket om du kan och det finns tillräckligt med utrymme att bygga på.
Annars så sätter du en eller två basar i bak. Om det är en sedan brukar det hjälpa mycket om man spelar in genom skidluckan och TÄTT bakåt.
Brukar kunna rekomendera 1kr bas till 2kr slutsteg.
Med ett bra slutsteg så får man dom flesta basar att kunna vakna till liv wink

Som sagt går det att sätta 6,5:or istället för kartfacken, sen skulle jag ju kunna strunta i 5,25:orna och istället låta stereon driva "4" i instrumentpanelen och bakdörrarna. Jag tror även att det skulle kännas tomt utan hatthyllehögtalare. Sen tänkte jag göra det enkelt för mig och köpa koaxialer så slipper jag montera diskanter löst, är som sagt ingen audiofil. smile

-utan 940
1 728 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
bmx skrev:
ja körde 2 st 12" i saaben(vart stulna) och ja lyssnar på grindcore/Deathcore och de funkade perfekt.

Jag hoppas du menar "18". smile

7 100 Inlägg
2 maj 2009
Andreas 940 skrev:
bmx skrev:

Jag hoppas du menar "18". smile

näepp,menar 8" smile
liten,men spelar jävligt bra!!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

-utan 940
1 728 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
bmx skrev:
näepp,menar 8" smile

Hehe ok, låter inte som en optimal bas för hårdrock men om du säger det så. smile

Team dBakuten
3 453 Inlägg
2 maj 2009
Andreas 940 skrev:
bmx skrev:
näepp,menar 8" smile

Hehe ok, låter inte som en optimal bas för hårdrock men om du säger det så. smile

DD´s 1508 säger bara jag.. Fungerar helt otroligt bra till hårdrock.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
2 maj 2009
Tokken skrev:
Andreas 940 skrev:
bmx skrev:
näepp,menar 8" smile

Z18 då? wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Hifi Freak
462 Inlägg
2 maj 2009
Beror lite på vad du vill ha för ljud? hur kräsen du är? sj så skulle ja vägra o sätta högtalare i dörrarna. Det är absolut sista utvägen. Om inget annat går... Men det är ja. Det viktigaste är att du blir nöjd. Så du ska givetvis göra så som du vill ha det. Ja ger bara tips på vad ja tycker.

Vill du ha finljud med bra tryck i? Eller fjortisdunkbil?

klart att du får plats med 5,25" i brädan. Men då måste du givetvis såga o plasta in bafflar.. Du kan kolla min projekttråd...

Ja har lyckas på min V70. Så det går på 940 också. Polarn gjorde likadant på sin 240. Med 5,25" i brädan. Desutom hade han dubbla 12" basar under panelen... Så jävla grymt ljud i den...

Så visst går det men du måste kapa plasta spackla. Du får en mycket högre o bättre ljudbild. iom att ljudet studsar mot rutan så förstärks det. 5,25" i brädan bra monterat låter 100 gånger bättre än 6,5" i dörren.

Vill du göra det enklare sätt 4" i brädan. Men sätt riktiga bafflar.... en 10" bas under handskfacket...

Om du inte vill såga. och vill behålla org locken.. Så går det o få platts med 6,5" i org hållen. Men du får såga upp dom lite.. Inget bra alternativ men det går..

Om du kör enligt mitt tips. Så kan ja lova att du inte behöver några högtalare bak. Om du inte har familj som åker där vill säga...

Har sj aldrig fattat poengen med o spela för fötterna.... Man vill ju ha ljudbilden så högt som möjligt....

Ett tips bara...

Andreas 940 skrev:
Nu har jag varit ute och mätt (och kopplat in kabelskon som lossnat från höger framhögtalare så nu är det problemet löst) och har kommit fram till att de enda rimliga alternativen är att sätta "4" i instrumentbrädan och 6,5 eller 6*9 istället för kartfacken, där får man plats med 2st i varje dörr om man vill.

Dessa galler är 10cm breda och det finns inte plats att kapa upp:
http://img9.imageshack.us/img9/4643/instrumentpanel.th.jpg

Denna plast kan man ersätta med en 22mm spånskiva och montera 6,5 och/eller 6*9:
http://img9.imageshack.us/img9/3320/kartfack.th.jpg

De bakre högtalarna sitter precis bakom framstolarna, borde märkas om man plockar bort dem:
http://img9.imageshack.us/img9/8646/bakdorr.th.jpg

Brains skrev:
Krångla inte till det med onödigt många högtalare i diverse storlekar.
Kan du få dit 6.5" i dörrarna fram?
Om ja, skippa 5.25" i dörrarna helt och kör enbart med 6.5". Gärna dubbla 6.5" om du gillar mycket midbas wink
Till 6.5" kan du antingen köra:
Enbart diskanter
Koaxialer på i-brädan/a-stolpen
Mellanregister + diskanter på i-brädan/a-stolpen

Alla 3 kombinationer har sina för och nackdelar.
Med enbart diskanten så blir det lite lurigt med placeringen då mycket ljud kommer nerifrån från 6.5" samt att dom kan bli lite skrikiga om dom placeras långt ifrån midden.

Koaxialerna kräver lite mer jobb, om du inte har uttag på brädan orginal. Men dom får upp mycket mer ljud ifrån golvet.

Skillnaden mellan koaxialer och mellanreg med separat diskant är väl att koaxer brukar väl inte låta riktigt lika bra samt att diskanten inte alltid kan vinklas så mycket som man skulle behöva.

Dom flesta blir nöjda med bara en diskant iaf wink

Måste du ha ljud i bak?
Om ja, så sätt dom i hatthyllan istället då du säger att dom sitter väldigt nära dig annars.
Behöver inte vara några värstingar eller drivas utav steg heller då dom bara sitter där som utfyllnad för dom i bak.
Detta är något du köper allra sist om du verkligen känner att det behövs.

Så ett rejält framsystem med ett BRA slutsteg kan du komma oerhört långt på om det monteras korrekt!
Sen kan du sätta en bas i handskfacket om du kan och det finns tillräckligt med utrymme att bygga på.
Annars så sätter du en eller två basar i bak. Om det är en sedan brukar det hjälpa mycket om man spelar in genom skidluckan och TÄTT bakåt.
Brukar kunna rekomendera 1kr bas till 2kr slutsteg.
Med ett bra slutsteg så får man dom flesta basar att kunna vakna till liv wink

Som sagt går det att sätta 6,5:or istället för kartfacken, sen skulle jag ju kunna strunta i 5,25:orna och istället låta stereon driva "4" i instrumentpanelen och bakdörrarna. Jag tror även att det skulle kännas tomt utan hatthyllehögtalare. Sen tänkte jag göra det enkelt för mig och köpa koaxialer så slipper jag montera diskanter löst, är som sagt ingen audiofil. smile

-utan 940
1 728 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
Tokken skrev:

Det verkar vara krut i dem ja: http://www.youtube.com/watch?v=npd9YV3d5pA smile

T-RÖD skrev:
Beror lite på vad du vill ha för ljud? hur kräsen du är? sj så skulle ja vägra o sätta högtalare i dörrarna. Det är absolut sista utvägen. Om inget annat går... Men det är ja. Det viktigaste är att du blir nöjd. Så du ska givetvis göra så som du vill ha det. Ja ger bara tips på vad ja tycker.

Vill du ha finljud med bra tryck i? Eller fjortisdunkbil?

klart att du får plats med 5,25" i brädan. Men då måste du givetvis såga o plasta in bafflar.. Du kan kolla min projekttråd...

Ja har lyckas på min V70. Så det går på 940 också. Polarn gjorde likadant på sin 240. Med 5,25" i brädan. Desutom hade han dubbla 12" basar under panelen... Så jävla grymt ljud i den...

Så visst går det men du måste kapa plasta spackla. Du får en mycket högre o bättre ljudbild. iom att ljudet studsar mot rutan så förstärks det. 5,25" i brädan bra monterat låter 100 gånger bättre än 6,5" i dörren.

Vill du göra det enklare sätt 4" i brädan. Men sätt riktiga bafflar.... en 10" bas under handskfacket...

Om du inte vill såga. och vill behålla org locken.. Så går det o få platts med 6,5" i org hållen. Men du får såga upp dom lite.. Inget bra alternativ men det går..

Om du kör enligt mitt tips. Så kan ja lova att du inte behöver några högtalare bak. Om du inte har familj som åker där vill säga...

Har sj aldrig fattat poengen med o spela för fötterna.... Man vill ju ha ljudbilden så högt som möjligt....

Ett tips bara...

Jag hade inte tänkt göra nåt seriöst bygge med omplastning och sånt, bara göra mindre modifikationer för att få lite större högtalare att passa. För att få plats med 6,5 där 5,25:orna sitter måste jag kapa ganska mycket ja, men då hamnar de ju också så högt upp det går.

Är som sagt ingen ljudkännare, jag vet inte hur det ska låta för att räknas som bra, vill bara ha lite sjysstare ljud med högre bastryck även på lägre volym.

Jag ska först och främst testa att lägga 4:orna i hålen i instrumentbrädan.

Tack för alla tips.

-utan 940
1 728 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
Nu har jag tagit fyrorna från bakdörrarna och satt i instrumentbrädan istället samt dragit nya grövre kablar, det blev helt klart en trevligare ljudbild men det blir svårt att göra en snygg permanent montering. På högersidan tar magneten i luftkanalen så där skulle jag behöva bygga nån typ av spacer så den kommer upp en bit.

Jag är fortfarande sugen på att sätta 6,5:or i framdörrarna och kanske även i hatthyllan.
Är det nån som kan tipsa om 6,5:or med bra bastryck?

297 Inlägg
9 maj 2009
tänkte på de nån sa om 8 tums bas längre opp...

nu är det ju skillnad som dag och natt på bilar och hemljud, men här hemma sitter jag på en uppsättning med 8st 8or, 4 till mid och 4 till bas, sen på det har jag 1 st 15" och jag lyssnar nästan uteslutande på metal och till det funkar 8orna KANON verkligen. 15" går inte mkt alls då det låter sämmre med den tillkopplad än bara 8orna rent ljudmässigt... så jag skulle nog faktiskt försöka en omgång med 8or iaf smile ett alternativ vore ju å ha 2st 8" koaxialer nånstans som komplement till en låda på 10"-12"  smile så kunde man satsa lite mer på välljud i mid/diskant registren i framsystemen?   ett försök till ett förslag iaf tongue

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
9 maj 2009
Jag tycker tråden verkar helt upponer.
Visst fan ska det va snabb och snärtig bas till hårdrock....?
Hårdrock och disko är samma setup att bygga för.

Min åsikt är stoppa basarna i en liten sluten låda och ladda på med mycke effekt så ska du se att det händer grejer.
Storleken på basen har inte så stor betydelse.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

-utan 940
1 728 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
Jonathan_lindgren skrev:
tänkte på de nån sa om 8 tums bas längre opp...

nu är det ju skillnad som dag och natt på bilar och hemljud, men här hemma sitter jag på en uppsättning med 8st 8or, 4 till mid och 4 till bas, sen på det har jag 1 st 15" och jag lyssnar nästan uteslutande på metal och till det funkar 8orna KANON verkligen. 15" går inte mkt alls då det låter sämmre med den tillkopplad än bara 8orna rent ljudmässigt... så jag skulle nog faktiskt försöka en omgång med 8or iaf smile ett alternativ vore ju å ha 2st 8" koaxialer nånstans som komplement till en låda på 10"-12"  smile så kunde man satsa lite mer på välljud i mid/diskant registren i framsystemen?   ett försök till ett förslag iaf tongue

Just nu lutar det åt att byta ut högtalarna inne i bilen mot lite större för just mid-basen, tror jag klarar mig med tiorna som sub-bas tills vidare.

BMTech skrev:
Jag tycker tråden verkar helt upponer.
Visst fan ska det va snabb och snärtig bas till hårdrock....?
Hårdrock och disko är samma setup att bygga för.

Min åsikt är stoppa basarna i en liten sluten låda och ladda på med mycke effekt så ska du se att det händer grejer.
Storleken på basen har inte så stor betydelse.

Nu har jag inte provlyssnat olika högtalaruppsättningar men jag har fått för mig att hårdrock ska ha lite djupare bas än technon man lyssnade på under 90-talet. Ta Metallica - Whiskey in the jar t ex, lär ju låta bättre med lite grövre basar än små snärtiga.

Min baslåda har ett basreflexrör som är riktat in i kupén genom skidluckan, de basarna är inte gjorda för en helt sluten låda.

297 Inlägg
9 maj 2009
hm just nu kan jag inte pröva de stora systemet men lyssnade igenom whiskey in the jar på data systemet som har portad låda, den spelar jävligt djupt för sin storlek. min personliga uppfattning var då iaf att basen "smälte samman" ung så de blev svårt att få basen från kaggen att urskilja sej mer än ett enkelt dunk ljud emot basen... blev inte så uppdelat å fint som jag vill ha det... men alla tycker olika å allas öron är olika... det var ju vad jag tyckte...

om hårdrock ska ha djup bas lr snärtig bas är ju inte dirket nån fråga nån kan ge svar på... utan det är helt personligt vad man tycker om den saken tongue  du skulle ju kunna skaffa en eq? (om det finns specialt till bil) så kan du ju ställa in å testa dej fram smile

Edit: drog ner en fil med högre kvalitet nu.. då vart de betydligt bättre med basen från kaggen wink
Senast redigerat av Jonathan_lindgren (9 maj 2009)

-utan 940
1 728 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
Jonathan_lindgren skrev:
hm just nu kan jag inte pröva de stora systemet men lyssnade igenom whiskey in the jar på data systemet som har portad låda, den spelar jävligt djupt för sin storlek. min personliga uppfattning var då iaf att basen "smälte samman" ung så de blev svårt att få basen från kaggen att urskilja sej mer än ett enkelt dunk ljud emot basen...

Det var ungefär så jag menade, jag tycker att det ofta brukar vara mer utdraget, djupt basljud i rocklåtar och då borde det vara bättre med lite större basar.

297 Inlägg
9 maj 2009
hmm ja venne jag :S personligen tycker jag det är härligare när man kan urskilja varje instrument klart och tydligt för sej. andra tycker helt tvärtemot mej där... att dom hellre vill (i princip) ha ett nästan konstant bas ljud som byter toner alltefter att låten går... du kör helt enkelt på det du tycker bäst om smile du har ingen kompis som sitter på en sluten låda med 10"are i? så du kunde jämföra?

-utan 940
1 728 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
Jag tycker helt enkelt att det passar bättre med djup bas till rock, jag ska damma av mina gamla 12-tummare som står i förrådet och lyssna med här inne. Både min far och syster har enkla 10-tummare i sina 940 men det är inga kraftiga grejer, syrran får mer bas ur sina 6*9:or i hatthyllan än från baslådan.

297 Inlägg
9 maj 2009
ok smile då kan vi ju iaf sluta diskutera det med bas då^^ hmm, har inget å gå efter just nu... vad är det för 12or? kan kanske amatörräkna en låda om jag får qts vas å fs på dom wink själv funderar ja på å bygga en så liten låda som möjligt med 2 6,5" subbar wink bara för å va udda^^

-utan 940
1 728 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
Det är gamla GAS, har haft dem i över tio år så jag har ingen info om dem. De sitter iaf i slutna lådor. Skulle jag få för mig att skaffa tolvor till bilen skulle jag hellre köpa nya.

Nu är det dags att sova, tack för visat intresse. smile

Europamästare i Billjud.
186 Inlägg
9 maj 2009
Lyssna på Instrumenten LIVE! Det finns inga Hängiga Baskaggar som kommer en sekund efter anslaget.
Tycker alla som inte gjort det ska gå in i närmaste musikaffär och banka loss på ett trumset för att höra hur det ska låta. Bättre referens än verkligheten kan man inte ha. :-) Och har man ett bra system så låter all musik bra inte bara en viss typ, då har man stora fel i systemet. Och jaaa man kan spela grymt högt och det ska låta grymt bra med, det är väl det vi vill med våra byggen.

Sök