3727
Sök

Köpråd Volvo Turbobil

31 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Så här dags på fredagsnatten sitter man o tittar på blocket och lite andra bil annons sajter och försöker hitta min så kallade drömbil nämligen en Volvo S70R. Efter kollat igenom massor av annonser inser jag att många skriver S70R för att antingen har de stylat sin S70 som en R eller så har de chippat och trimmat den så att den går som en R eller rent utsagt bara har R fälgarna. Men jag är ju ute efter en "äkta" R!

Nu har jag ju hittat några stycken men nu undrar jag lite hur så kallat farligt tror ni det är att köpa bilen som rullat mellan 21 - 24.000 mil? i annonserna verkar det ju lovande med fullservad bok och liknande och bilarna ser i stort sett orörda ut. hur stryktåliga är de här S70R? några erkänt svaga problem de brukar ha? något man ska tänka på när man kollar på bilen?

Hade varit kul om man fått lite tips av er som är lite mer motorkunniga.

Blev visst lite mycket R av det hela tongue

Tacksam för lite feedback och hjälp smile
MVH Conny

En snygg bil behöver inte vara snabb, men e fan så fin att titta på =)

819 Inlägg
2 maj 2009
#2
Sålänge bilen är fullservad genom alla år tycker jag inte du behöver oroa dig all om den gått exempelvis 22 000 mil. Tror nog att dom flesta kommer hålla med mig där. Mvh Andreas

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

-utan 940
1 728 Inlägg
2 maj 2009
#3
Jag hade hellre köpt en färdigtrimmad vanlig turbo-modell som är förstärkt med eftermarknads-grejer (kraftigare stakar, kolvar, IC mm.) istället. Då kör man ifrån allt det står R, M och säkert andra bokstäver på. smile

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
2 maj 2009
#4
Andreas 940 skrev:
Då kör man ifrån allt det står R, M och säkert andra bokstäver på. smile

Säg inte för mycket nu..

andreasgustavsson skrev:
Sålänge bilen är fullservad genom alla år tycker jag inte du behöver oroa dig all om den gått exempelvis 22 000 mil. Tror nog att dom flesta kommer hålla med mig där.

Absolut.
Man får titta lite extra på hur turbon mår bara, om den inte redan är bytt.
Om det är automatlåda så bör man känna lite extra så den är okej. Tyvärr många misshandlade objekt där ute.

Annars håller bilen tills man tröttnar på den smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
2 maj 2009
#5
varför skulle man oroa sig över miltalet? en volvo är ju inte inkörd föräns 50 tusen;) sägs de ju;)

skulle jag vart du skulle jag mig mer över hur de går i de skick de är missljud läcker de olja är turbon fräch osv... finns ju trots allt bra många bilar som gått över 30 tusen mil och är så mkt frächare och går bättre än de som precis slagit om till 20..... för att de vart välskötta hela tiden


8 252 Inlägg
2 maj 2009
#6
De lider ju av samma bekymmer som alla andra 850 / X70

Läckage mellan motorn och lådan = bakre vevaxeltätningen, kan man inte skruva själv spå kan det bli en dyr historia. Sen är det ofta läckage vid turbon oljereturrör. Enkelt att fixa och pckningen + o-ringen kostar inte mycket.

Automatlåda bör undvikas, de är rätt klena och har milen rullat iväg så kan det bli dyrt. Manuella lådan (M59) håller dock inte lika bra som den vanliga (M56H) odiffade lådan som sitter i T5 med flera

Oljud från framvagnen, sällan dyrt att fixa, men vanligt, speciellt kränghämmarstagen som kostar 139 på biltema, eller så betalar man det fyrdubbla hos volvo som inte är ett dugg bättre än biltemas.

Handbromsen tar dåligt, standardfel.

Det som gäller är väl ovanstånde och kolla så att det är en äkta R


★★★★★
455 Inlägg
2 maj 2009
#7
som du skriver att en R just är så s´peciell så e det fel angående att den går mycket bättre, kolla mitt galleri ägde en s70r 9.000mil sv-såld "äkta" o nu har jag en vanlig s70 t5. R'en har ju endån "bara" 10hk mer än en vanlig t5'a plus att R'en är sånt enormt överpris på med om man ska ha en fin. skillnaden mellan t5 o r är att R'en har en 18t snurra och alcantra inredning. men köpr du en t5a från 99 o uppåt får du ju även annan kam på avgassidan och vinklat avgashus som ska va bättre o lite skillnader i framvagnen, så jag hade satsat på en vanlig t5a 99a eller 00a
pga av att dom ligger så pass mycket bättre i pris

EDIT: tycker du det finns några s70r så är det inte konstigt då dom bara gjordes i sammanlagt 533ex så endel finns säkert inte i sverige o endel är sannolikt skrotade också.

mvh
Senast redigerat av ozzy (2 maj 2009)

-utan 940
1 728 Inlägg
2 maj 2009
#8
John87 skrev:
Andreas 940 skrev:
Då kör man ifrån allt det står R, M och säkert andra bokstäver på. smile

Säg inte för mycket nu..

Ok, man kör ifrån otrimmade R-bilar då. smile

31 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
#9
Tack för alla svar. Jag försökte nå ägaren idag men kommer upp direkt "numret du slagit kan inte nås för tillfället". har även skickat mail men inget svar så får väl se hur det blir med det. Såg även idag att det var ingen R utan hade 176kw alltså en T5a. Men men den färgen så kan det få vara T5 vill ju ha den! sad

Hitta åter en S70R men när jag söker på reg numret så står det att det är en personlig skylt som inte är knuten till något fordon än så länge. Sen när jag söker på trygghansa visar det sig att den är import och inte alls 98 utan 97 alltså troligtvis inte heller en R! varför skriver man att det är en R om det inte är det?

hur farligt är det att köpa direktimport? är där inte mindre motor på dem? sämre? bättre? någon som är kunnig i detta? smile


Jag sökte på S70 T5 men hittar knappt några mest hittar den 2.5T och det känns inte som jag vill ha en sådan.
Senast redigerat av Aikol (2 maj 2009)

En snygg bil behöver inte vara snabb, men e fan så fin att titta på =)


Sök