3599
Sök

Vad för svets är bäst och hur vet man det

715 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
jo om man ska köpa svets och är nybörjare vad är det enklast att använda för svets, vilken typ och var är rekomonderat att köpa de mest användarvänliga och billiga svetsarna?

ps det gäller då vid svetsning av bil såsom chassi, kaross m.m

956 Inlägg
3 maj 2009
jag tycker att en mig är lättast. Men oavsett vilken modell av svets , man köper så kostar det lite om man vill ha en bra. Men med en bra svets är man redan 10ggr bättre än vad du skulle vara om du börjar med en dålig. Märkte själv en sån skillnad när vi byte upp ifrån en svets i 1000:- klassen till en misab för runt 8k. Var hur värt det som helst. Den gamla bara spottade och man fick stå och bränna i evigheter, så satsa på en bra direkt.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

Personlig servicetekniker på Volvo
91 Inlägg
3 maj 2009
Håller med, svetsen gör mer än halv jobbet, att gå och köpe en svets för 2000 kr är ingen höjdare. Ska du ha en ordentlig svets som gärna sammarbetar med din vilja så får du vara berädd på att ge runt 5000 kr iaf.

715 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
ok tack tack

Smålänning
7 887 Inlägg
3 maj 2009
Det sägs att MIG/MAG är enklast att börja med. MAG är allra enklast, då det är vanligast, MIG är lite värre då den svetsar i Alu och RF.

Det som är enklast i slutändan är det du lär dig först.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Pan
3 maj 2009
Jag har en Esabs billigaste mig c141 har inte testat den ordentligt på bilplåt men bränner fint på avgasssytem iaf osv. Kostar 3500-4000+Misongas 2000kr. Men det beror väl på helt vad du ska svetsa. Men den är 1 fasare också vilket är rätt smidigt i ett hobbygarage för jag tyvärr inte tillgång till 3fas.

MVH

715 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
Pan skrev:
Jag har en Esabs billigaste mig c141 har inte testat den ordentligt på bilplåt men bränner fint på avgasssytem iaf osv. Kostar 3500-4000+Misongas 2000kr. Men det beror väl på helt vad du ska svetsa. Men den är 1 fasare också vilket är rätt smidigt i ett hobbygarage för jag tyvärr inte tillgång till 3fas.

MVH

ja 3699 på jula, trevligt pris
Senast redigerat av mulleina (3 maj 2009)

Sök