ang b206 blocket så blir inte skillnaden så stor om man tar ett vanligt block och tar ur balansaxlarna ur det gör inte mer en typ 4-5 kg då. så då blir ju frågan om det är värt besväret med att fixa till ett sådant block då det saknar oljemustyckena för kylningen av kolvarna. och att det blocket är svårare att få tag på.
ang b206 blocket så blir inte skillnaden så stor om man tar ett vanligt block och tar ur balansaxlarna ur det gör inte mer en typ 4-5 kg då. så då blir ju frågan om det är värt besväret med att fixa till ett sådant block då det saknar oljemustyckena för kylningen av kolvarna. och att det blocket är svårare att få tag på.
lycka till med ditt härliga bygge
Det är verkligen värt besväret då motorn man köpt är färdigbyggd Sparade många tusenlappar genom att köpa en motor som gått 300mil istället för en helt ny.
Dessutom blir det mer plats bakom turbon nu. Det är väldigt tajt för WG-klockan nu då balansaxlarna är i vägen.
Motorn inlämnad på bussgods och på väg hem När den kommit hem så plockas den ner, hornas upp, nya vevlager samt liten genomkoll.
Subframe, vattenpump samt alla motorfästem är inlämnade för blästring. Pulverlack efter detta. 630cc spridarna är strax sålda till förmån för sin storebror, 875cc.
får man fråga hur f*n du tänkte när du lacka motorfästen, tryckrör osv i grönt?
blir skitbra detta keepup the good work!
det va ju snyggt förmodligen så han tänkte, sen ändrade han sig. bra att någon har provat iaf. om alla kör samma koncept så skulle bilhobbyn va rätt lam.
jo, jag förstår det. men IMO är det inte särskillt snyggt. indeed skulle inte alls va kul om alla körde polerade ventilkåpor och bli silikonslangar
får man fråga hur f*n du tänkte när du lacka motorfästen, tryckrör osv i grönt?
blir skitbra detta keepup the good work!
det va ju snyggt förmodligen så han tänkte, sen ändrade han sig. bra att någon har provat iaf. om alla kör samma koncept så skulle bilhobbyn va rätt lam.
jo, jag förstår det. men IMO är det inte särskillt snyggt. indeed skulle inte alls va kul om alla körde polerade ventilkåpor och bli silikonslangar
Anledning till grönt var att kompisen skulle skicka iväg delar på pulverlack. Mina hängde med i farten. Nu vlir det nog svart eller något annat diskret.
Tjena. grymt bygge du har gjort!! och mycket lärorikt och roligt att läsa i denna tråd! läste om knappen till apc,n och det gillas mycket. en liten fråga om det bara, kan bilen ta skada av att man kör på glt (utan apc) under längre tid? annars skulle det va väldigt skönt att kunna sänka effekten med en enkel knapp tex nu under vinter då jag kör året runt med min saab 9000 cs 2,3 turbo med nordic steg 3. finns det risk för att magnetventilen börjar kärva om den inte används hela tiden. eller kan motorstyrningar ta skada?
Tjena. grymt bygge du har gjort!! och mycket lärorikt och roligt att läsa i denna tråd! läste om knappen till apc,n och det gillas mycket. en liten fråga om det bara, kan bilen ta skada av att man kör på glt (utan apc) under längre tid? annars skulle det va väldigt skönt att kunna sänka effekten med en enkel knapp tex nu under vinter då jag kör året runt med min saab 9000 cs 2,3 turbo med nordic steg 3. finns det risk för att magnetventilen börjar kärva om den inte används hela tiden. eller kan motorstyrningar ta skada?
Så länge GLT i verkligheten stämmer överens med GLT i styrenheten så är det ingen fara att köra på det under än längre tid.
Okej tusen tack för svar! vet inte riktigt vad GLT ska ligga på men det är vell typ runt 0,45 bar eller är jag helt ute och cyklar? sen när jag ändå är igång att fråga. du som verkar kunna ett och annat, när jag varvar ur bilen rejält ibland ända från 4000 till 6500 varv och sen lägger i nästa växel och gasar på så får den inte upp laddtrycket igen som den ska... typ lite mer än GLT bara. men väntar jag typ 1 till 2 sek så laddar den på som den ska. vet inte omd et ska vara så men det är störande ibland:P om inte vad kan det va som jävlas?
Har blivit ett par garagekvällar i veckan. Först och främst var vi och hämtade lite helsyntetolja i helgen. Är ni intresserade så säljer vi till förmånliga priser.
Motorn är bara att lyfta ur nu. Dock är ett hjul kass på motorliften så jag har fått vänta med lyftet ett par dagar. Kom iväg till biltema efter jobbet idag och köpte ett nytt hjul.
Lyftarna är urplockade och lagda i oljebad. Toppen från min gamla 2,3i. Ventilfjädrar från genuinesaab är på väg hem. Skall klara runt 9000rpm enligt dem. T16 kammar skall också in. Härnäst mekaniska tryckare samt riktiga kamdrev. Det får dock vänta lite
Komplett kyl-/tryckslang kit från do88 säljes. Tvättas givetvis av innan försäljning
Komplett mätarhållare med mätare, givare och färdigdragna kablar skall också säljas.
Imorgon hämtar jag motorn inne i göteborg. Väntar även in växellådan från JohanH.
62kg! Tungt men roligt lyft Motorn ligger numera i bagaget på Mercan.. Vilken nu är väldigt överstyrd
Hehe, tog du de själv e du fan duktig? Ska bli spännande och se bilder i fortsättningen
Men en sak! Du menar väl ändå understyrd?? Eller är det jag som är dum i huvet såhär på fredagskvällen?
Dålig koll på begreppen.. Givetvis menar jag understyrd Lyftet tog jag själv. Är det något man vill väldigt mycket så går det
Imorgon åker jag tidigt till garaget. Nya motorn skall plockas isär, gamla motorn skall lyftas ur, tryckplatta och svänghjul skall plockas av och lämnas in på balansering tillsammas med vev och remhjul från nya motorn.
62kg! Tungt men roligt lyft Motorn ligger numera i bagaget på Mercan.. Vilken nu är väldigt överstyrd
Hehe, tog du de själv e du fan duktig? Ska bli spännande och se bilder i fortsättningen
Men en sak! Du menar väl ändå understyrd?? Eller är det jag som är dum i huvet såhär på fredagskvällen?
Dålig koll på begreppen.. Givetvis menar jag understyrd Lyftet tog jag själv. Är det något man vill väldigt mycket så går det
Imorgon åker jag tidigt till garaget. Nya motorn skall plockas isär, gamla motorn skall lyftas ur, tryckplatta och svänghjul skall plockas av och lämnas in på balansering tillsammas med vev och remhjul från nya motorn.
Jag me egentligen Mycket sant, dock är ju 62kg på en sån otymplig sak en hel del. Så de va starkt jobbat!! Vad kör du för Merca btw?
Det där sista lät trevligt, hoppas på lite bilder då också
M_Broberg: Mer tyngd i bak brukar innebära mindre tryck på framhjulen vilket nu i vintertid på bakhjulsdrivna bilar blir förbaskat understyrt (nu när jag har koll på begreppen igen ).