2450
Sök

SAAB 9000 2,3T - Goes banräser

1 945 Inlägg
16 januari 2011
#341
B206 har jag fått info om att de fanns bara i 900 1994. Sen försvann de.

Men det är gött att du satsar iaf! Hoppas man får se bilen på någon träff i år.

Mvh

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

SRD
16 januari 2011
#342
ang b206 blocket  så blir inte skillnaden så stor om man tar ett vanligt block och tar ur balansaxlarna ur det
gör inte mer en typ 4-5 kg då. så då blir ju frågan om det är värt besväret med att fixa till ett sådant block då det saknar oljemustyckena för kylningen av kolvarna. och att det blocket är svårare att få tag på.

lycka till med ditt härliga bygge big_smile

1 497 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#343
SRD skrev:
ang b206 blocket  så blir inte skillnaden så stor om man tar ett vanligt block och tar ur balansaxlarna ur det
gör inte mer en typ 4-5 kg då. så då blir ju frågan om det är värt besväret med att fixa till ett sådant block då det saknar oljemustyckena för kylningen av kolvarna. och att det blocket är svårare att få tag på.

lycka till med ditt härliga bygge big_smile

Det är verkligen värt besväret då motorn man köpt är färdigbyggd wink
Sparade många tusenlappar genom att köpa en motor som gått 300mil istället för en helt ny.

Dessutom blir det mer plats bakom turbon nu. Det är väldigt tajt för WG-klockan nu då balansaxlarna är i vägen. smile

SRD
17 januari 2011
#344
ja då blir det ju en annan sak. men bygga helt nytt så är det inte värt det.

1 497 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
#345
Motorn inlämnad på bussgods och på väg hem smile
När den kommit hem så plockas den ner, hornas upp, nya vevlager samt liten genomkoll.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/59737/1044415_4uirgj.jpg

Subframe, vattenpump samt alla motorfästem är inlämnade för blästring. Pulverlack efter detta.
630cc spridarna är strax sålda till förmån för sin storebror, 875cc. smile

4 663 Inlägg
21 januari 2011
#346
låter skit bra big_smile

4 299 Inlägg
1 497 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
#348
Rallyhalle skrev:
Härligt!

Men de blir väl inga gröna motorfästen igen? roll

Jag lovar! Inget grönt smile

394 Inlägg
22 januari 2011
#349
AxlSam skrev:
Rallyhalle skrev:
Härligt!

Men de blir väl inga gröna motorfästen igen? roll

Jag lovar! Inget grönt smile

tack godegud! smile

får man fråga hur f*n du tänkte när du lacka motorfästen, tryckrör osv i grönt? roll

blir skitbra detta keepup the good work!

vem fan är maptun?

394 Inlägg
22 januari 2011
#350
M_Broberg skrev:
Von-Aron skrev:
AxlSam skrev:

Jag lovar! Inget grönt smile

tack godegud! smile

får man fråga hur f*n du tänkte när du lacka motorfästen, tryckrör osv i grönt? roll

blir skitbra detta keepup the good work!

det va ju snyggt smile förmodligen så han tänkte, sen ändrade han sig. bra att någon har provat iaf. om alla kör samma koncept så skulle bilhobbyn va rätt lam.

jo, jag förstår det. smile men IMO är det inte särskillt snyggt. indeed skulle inte alls va kul om alla körde polerade ventilkåpor och bli silikonslangar wink

vem fan är maptun?

1 497 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
#351
Von-Aron skrev:
M_Broberg skrev:
Von-Aron skrev:

tack godegud! smile

får man fråga hur f*n du tänkte när du lacka motorfästen, tryckrör osv i grönt? roll

blir skitbra detta keepup the good work!

det va ju snyggt smile förmodligen så han tänkte, sen ändrade han sig. bra att någon har provat iaf. om alla kör samma koncept så skulle bilhobbyn va rätt lam.

jo, jag förstår det. smile men IMO är det inte särskillt snyggt. indeed skulle inte alls va kul om alla körde polerade ventilkåpor och bli silikonslangar wink

Anledning till grönt var att kompisen skulle skicka iväg delar på pulverlack.
Mina hängde med i farten. Nu vlir det nog svart eller något annat diskret.

1 497 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#352
"KÖP" knappen på ebay är farlig.. Råkade just klicka hem en 20G kompressor och tillhörande hjul.
Resulterar väl i +30hp roll

4 Inlägg
26 januari 2011
#353
Tjena. grymt bygge du har gjort!! och mycket lärorikt och roligt att läsa i denna tråd! läste om knappen till apc,n och det gillas mycket. en liten fråga om det bara, kan bilen ta skada av att man kör på glt (utan apc) under längre tid?
annars skulle det va väldigt skönt att kunna sänka effekten med en enkel knapp tex nu under vinter då jag kör året runt med min saab 9000 cs 2,3 turbo med nordic steg 3. finns det risk för att magnetventilen börjar kärva om den inte används hela tiden. eller kan motorstyrningar ta skada?

Saab 9000

1 497 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#354
_BACKMAN_ skrev:
Tjena. grymt bygge du har gjort!! och mycket lärorikt och roligt att läsa i denna tråd! läste om knappen till apc,n och det gillas mycket. en liten fråga om det bara, kan bilen ta skada av att man kör på glt (utan apc) under längre tid?
annars skulle det va väldigt skönt att kunna sänka effekten med en enkel knapp tex nu under vinter då jag kör året runt med min saab 9000 cs 2,3 turbo med nordic steg 3. finns det risk för att magnetventilen börjar kärva om den inte används hela tiden. eller kan motorstyrningar ta skada?

Så länge GLT i verkligheten stämmer överens med GLT i styrenheten så är det ingen fara att köra på det under än längre tid.

4 Inlägg
26 januari 2011
#355
Okej tusen tack för svar! smile vet inte riktigt vad GLT ska ligga på men det är vell typ runt 0,45 bar eller är jag helt ute och cyklar?tongue sen när jag ändå är igång att fråga. du som verkar kunna ett och annat, när jag varvar ur bilen rejält ibland ända från 4000 till 6500 varv och sen lägger i nästa växel och gasar på så får den inte upp laddtrycket igen som den ska...  typ lite mer än GLT bara. men väntar jag typ 1 till 2 sek så laddar den på som den ska. vet inte omd et ska vara så men det är störande ibland:P om inte vad kan det va som jävlas?tongue
Senast redigerat av _BACKMAN_ (26 januari 2011)

Saab 9000

1 497 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
#356
Har blivit ett par garagekvällar i veckan. Först och främst var vi och hämtade lite helsyntetolja i helgen. wink
Är ni intresserade så säljer vi till förmånliga priser.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/59737/1047295_ltwg4t.jpg

Motorn är bara att lyfta ur nu. Dock är ett hjul kass på motorliften så jag har fått vänta med lyftet ett par dagar. Kom iväg till biltema efter jobbet idag och köpte ett nytt hjul.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/59737/1047297_k82o0x.jpg

Lyftarna är urplockade och lagda i oljebad. Toppen från min gamla 2,3i.
Ventilfjädrar från genuinesaab är på väg hem. Skall klara runt 9000rpm enligt dem. T16 kammar skall också in. Härnäst mekaniska tryckare samt riktiga kamdrev. Det får dock vänta lite wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/59737/1047293_4o6p24.jpg

Komplett kyl-/tryckslang kit från do88 säljes. Tvättas givetvis av innan försäljning wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/59737/1047298_kjiw6y.jpg

Komplett mätarhållare med mätare, givare och färdigdragna kablar skall också säljas.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/59737/1047301_srpb1n.jpg

Imorgon hämtar jag motorn inne i göteborg. Väntar även in växellådan från JohanH.

1 497 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
#357
62kg! Tungt men roligt lyft wink
Motorn ligger numera i bagaget på Mercan.. Vilken nu är väldigt överstyrd wink

4 299 Inlägg
28 januari 2011
#358
AxlSam skrev:
62kg! Tungt men roligt lyft wink
Motorn ligger numera i bagaget på Mercan.. Vilken nu är väldigt överstyrd wink

Hehe, tog du de själv e du fan duktig? tongue
Ska bli spännande och se bilder i fortsättningen smile

Men en sak! Du menar väl ändå understyrd?? Eller är det jag som är dum i huvet såhär på fredagskvällen? roll


1 497 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
#359
Rallyhalle skrev:
AxlSam skrev:
62kg! Tungt men roligt lyft wink
Motorn ligger numera i bagaget på Mercan.. Vilken nu är väldigt överstyrd wink

Hehe, tog du de själv e du fan duktig? tongue
Ska bli spännande och se bilder i fortsättningen smile

Men en sak! Du menar väl ändå understyrd?? Eller är det jag som är dum i huvet såhär på fredagskvällen? roll

Dålig koll på begreppen.. Givetvis menar jag understyrd roll
Lyftet tog jag själv. Är det något man vill väldigt mycket så går det wink

Imorgon åker jag tidigt till garaget. Nya motorn skall plockas isär, gamla motorn skall lyftas ur, tryckplatta och svänghjul skall plockas av och lämnas in på balansering tillsammas med vev och remhjul från nya motorn.
Senast redigerat av AxlSam (28 januari 2011)

4 299 Inlägg
28 januari 2011
#360
AxlSam skrev:
Rallyhalle skrev:
AxlSam skrev:
62kg! Tungt men roligt lyft wink
Motorn ligger numera i bagaget på Mercan.. Vilken nu är väldigt överstyrd wink

Hehe, tog du de själv e du fan duktig? tongue
Ska bli spännande och se bilder i fortsättningen smile

Men en sak! Du menar väl ändå understyrd?? Eller är det jag som är dum i huvet såhär på fredagskvällen? roll

Dålig koll på begreppen.. Givetvis menar jag understyrd roll
Lyftet tog jag själv. Är det något man vill väldigt mycket så går det wink

Imorgon åker jag tidigt till garaget. Nya motorn skall plockas isär, gamla motorn skall lyftas ur, tryckplatta och svänghjul skall plockas av och lämnas in på balansering tillsammas med vev och remhjul från nya motorn.

Jag me egentligen tongue
Mycket sant, dock är ju 62kg på en sån otymplig sak en hel del. Så de va starkt jobbat!!
Vad kör du för Merca btw?

Det där sista lät trevligt, hoppas på lite bilder då också wink

M_Broberg: Mer tyngd i bak brukar innebära mindre tryck på framhjulen vilket nu i vintertid på bakhjulsdrivna bilar blir förbaskat understyrt (nu när jag har koll på begreppen igen tongue).



Sök