Recept inför 2010:
Motor:
TD05H-BIG16G 8#
630cc Siemens DEKA
Stor Kina IC
Henko 275lph soppapump
3bar mapsensor
Matchportat insug
Matchportad topp med B230f ventilfjädrar
Nedsvarvade kolvar för T7 topplockspackning
Program för mycket effekt på E85
Drivlina:
4,05 utväxling.
Stum stålhylsa
SAABs uppdateringssats
Nya lager i hela lådan
Quiafe diffspärr
Hemmasnickrat stumt växellänkage
Eventuellt ny växelspak i lämpligt material.
Chassi:
H&R Coilover fram
Bilstein dämpare och H&R fjädrar bak
Delrin i motorfästen, länkarmar, och hela bakvagnen
Hemmabyggda fjäderbenstag fram och bak.
Eventuellt dubbla krängare bak.
Interiör:
Äldre Sparco sprint sätem
Fyrpunktsbälten till förare och passagerare
Realcar oljetrycks-, oljetemp-, och vattentemps mätare
Mindre Speedparts laddtrycksmätare och större på intrumentbrädan av annat märke
10" Laptop för att kunna livelogga värden från styrsystemet
Nedstående tect är från tidigare bygge.
Sammanfattar mitt lilla vinterbygge i en ny projekttråd.
Bilen köptes under våren -08.
Fick den billigt från en firma då den såldes med lysande CE-lampa.
Detta visade sig senare vara en felande lambdasond.
Efter detta har den körts under sommaren -08 med en
H&R 40mm sänkning och maptun steg2 program.
I slutet av sommaren påbörjade jag en "lättare" motorrenovering
med bytt topplockspackning och kamkedja.
Då detta var första gången jag plockade ur och isär en motor så gick
det inte så bra. Bilen blev ståendes i ett par månader och jag skaffade mig
en annan bruksbil.
Då resulterade detta i att projektet blev lite mer omfattande.
Receptet för 2009
Motor och styrsystem:
Bortplockad balansaxelkedja med pluggad sträckare
Ny kamkedja och topplockspackning
SIEMENS DEKA 630cc spridare
Henko 275lph soppapump från EXD
Stor KINA IC från Ridetech
Mitsubishi TD04HL-19T med 7ans vinklade (T25 fläns) från Turbomeck
Matchportad topp med T5 kammar
Program från en STCS kille (Mackan)
Chassi:
H&R coilovers fram
Bilsteindämpare bak
Egensvarvade delrinbussningar till motor, låda och länkarmar
Transmissioni:
KEP 6-puckad sinter koppling från Dalhems
Original låda med DYR olja
Interiör:
Två sparco stolar fram
Skålat ALFA ROMEO skinnsäte bak
MOMO ratt med träinslag.
Exertiör:
AERO paket
17" fälgar (märke?) med 215/40- 17"
Nymålad subframe, länkarmar mm..
Pulverlackade motordetaljer i skogsgrönt
I vintras hittade jag en gammal 9000 CC banbil ute på blocket.
På denna satt den H&R coilovers och bilsteindämpare.
Gjorde en bra affär där och fick bilen för 4500:-
Plockade av allt godis och körde den till skroten.
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/59737/336565_8cvu4a.jpg]()
Nyss inköpt..
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/59737/448796_3gh18w.jpg]()
Första isärplockning påbörjad..
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/59737/507324_9ai7v3.jpg]()
Bilen inkörd i garaget jag hyrt under vintern.
![https://www1.garaget.org/archive/60/59737/85837/85837-1283218.jpg]()
Godis från banbilen jag köpte
![https://www1.garaget.org/archive/60/59737/85837/85837-1283214.jpg]()
Nymålade framvagnsdetaljer
![https://www1.garaget.org/archive/60/59737/85837/85837-1283224.jpg]()
Pulverlackade delar från motorrummet
![https://www1.garaget.org/archive/60/59737/85837/85837-1283213.jpg]()
Motor målad (DI-kassett skall också få samma färg som blocket).
![https://www1.garaget.org/archive/60/59737/85837/85837-1283215.jpg]()
Stol och ratt provonterat.
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/59737/645565_6z0der.jpg]()
Snabba steg här! Men här en allt i hjulupphängning monterat och bilen skall transporteras till
ett nytt garage.
Just nu har bilen flyttats till nya garaget.
Delar plats med en 9000 till, Opel Ascona turbo och fyra Nissan Skyline.
Satsa på att bli garagets snabbaste på banan kanske?![wink](img/smilies/wink.png)
Fler uppdateringar kommer!
Motor:
TD05H-BIG16G 8#
630cc Siemens DEKA
Stor Kina IC
Henko 275lph soppapump
3bar mapsensor
Matchportat insug
Matchportad topp med B230f ventilfjädrar
Nedsvarvade kolvar för T7 topplockspackning
Program för mycket effekt på E85
Drivlina:
4,05 utväxling.
Stum stålhylsa
SAABs uppdateringssats
Nya lager i hela lådan
Quiafe diffspärr
Hemmasnickrat stumt växellänkage
Eventuellt ny växelspak i lämpligt material.
Chassi:
H&R Coilover fram
Bilstein dämpare och H&R fjädrar bak
Delrin i motorfästen, länkarmar, och hela bakvagnen
Hemmabyggda fjäderbenstag fram och bak.
Eventuellt dubbla krängare bak.
Interiör:
Äldre Sparco sprint sätem
Fyrpunktsbälten till förare och passagerare
Realcar oljetrycks-, oljetemp-, och vattentemps mätare
Mindre Speedparts laddtrycksmätare och större på intrumentbrädan av annat märke
10" Laptop för att kunna livelogga värden från styrsystemet
Nedstående tect är från tidigare bygge.
Sammanfattar mitt lilla vinterbygge i en ny projekttråd.
Bilen köptes under våren -08.
Fick den billigt från en firma då den såldes med lysande CE-lampa.
Detta visade sig senare vara en felande lambdasond.
Efter detta har den körts under sommaren -08 med en
H&R 40mm sänkning och maptun steg2 program.
I slutet av sommaren påbörjade jag en "lättare" motorrenovering
med bytt topplockspackning och kamkedja.
Då detta var första gången jag plockade ur och isär en motor så gick
det inte så bra. Bilen blev ståendes i ett par månader och jag skaffade mig
en annan bruksbil.
Då resulterade detta i att projektet blev lite mer omfattande.
Receptet för 2009
Motor och styrsystem:
Bortplockad balansaxelkedja med pluggad sträckare
Ny kamkedja och topplockspackning
SIEMENS DEKA 630cc spridare
Henko 275lph soppapump från EXD
Stor KINA IC från Ridetech
Mitsubishi TD04HL-19T med 7ans vinklade (T25 fläns) från Turbomeck
Matchportad topp med T5 kammar
Program från en STCS kille (Mackan)
Chassi:
H&R coilovers fram
Bilsteindämpare bak
Egensvarvade delrinbussningar till motor, låda och länkarmar
Transmissioni:
KEP 6-puckad sinter koppling från Dalhems
Original låda med DYR olja
Interiör:
Två sparco stolar fram
Skålat ALFA ROMEO skinnsäte bak
MOMO ratt med träinslag.
Exertiör:
AERO paket
17" fälgar (märke?) med 215/40- 17"
Nymålad subframe, länkarmar mm..
Pulverlackade motordetaljer i skogsgrönt
I vintras hittade jag en gammal 9000 CC banbil ute på blocket.
På denna satt den H&R coilovers och bilsteindämpare.
Gjorde en bra affär där och fick bilen för 4500:-
Plockade av allt godis och körde den till skroten.
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/59737/336565_8cvu4a.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/archive/59737/336565_8cvu4a.jpg)
Nyss inköpt..
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/59737/448796_3gh18w.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/archive/59737/448796_3gh18w.jpg)
Första isärplockning påbörjad..
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/59737/507324_9ai7v3.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/archive/59737/507324_9ai7v3.jpg)
Bilen inkörd i garaget jag hyrt under vintern.
![https://www1.garaget.org/archive/60/59737/85837/85837-1283218.jpg](https://www1.garaget.org/archive/60/59737/85837/85837-1283218.jpg)
Godis från banbilen jag köpte
![https://www1.garaget.org/archive/60/59737/85837/85837-1283214.jpg](https://www1.garaget.org/archive/60/59737/85837/85837-1283214.jpg)
Nymålade framvagnsdetaljer
![https://www1.garaget.org/archive/60/59737/85837/85837-1283224.jpg](https://www1.garaget.org/archive/60/59737/85837/85837-1283224.jpg)
Pulverlackade delar från motorrummet
![https://www1.garaget.org/archive/60/59737/85837/85837-1283213.jpg](https://www1.garaget.org/archive/60/59737/85837/85837-1283213.jpg)
Motor målad (DI-kassett skall också få samma färg som blocket).
![https://www1.garaget.org/archive/60/59737/85837/85837-1283215.jpg](https://www1.garaget.org/archive/60/59737/85837/85837-1283215.jpg)
Stol och ratt provonterat.
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/59737/645565_6z0der.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/archive/59737/645565_6z0der.jpg)
Snabba steg här! Men här en allt i hjulupphängning monterat och bilen skall transporteras till
ett nytt garage.
Just nu har bilen flyttats till nya garaget.
Delar plats med en 9000 till, Opel Ascona turbo och fyra Nissan Skyline.
Satsa på att bli garagets snabbaste på banan kanske?
![wink](img/smilies/wink.png)
Fler uppdateringar kommer!
Senast redigerat av AxlSam (23 mars 2010)
0
0
0
0