2849
Sök

MC-kort, kostnader?

712 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
#1
Har stora planer på att skaffa mig MC-kort. Bor själv i göteborg så om någon har någonstans att rekommendera tar jag gärna emot det.

Lite frågor jag har är:

-Pris? hur mkt ungefär går det på att ta MC-kort?
-Hur lång tid kan det ta? (nej jag är inte dum) :p

Bara o skriva på, men bara ni som vet vill inte ha massa andra svar eller folk som gissar o säger kontakta här kontakta där. Då hade jag inte frågat här!

http://techrate.se
Dagens och framtiden teknik! Välkomna in.
Finns även på twitter:
http://twitter.com/Techrateswe

Blyfot
829 Inlägg
5 maj 2009
#2
ca 5 000 två veckor när ja började vid kör skola. hade skrivit upp ca 6månader innan.

"bara en mor kan älska en sån son"

SQ
1 343 Inlägg
5 maj 2009
#3
De är en mkt bra fråga..

ja skrev iaf in mig häromdagen och kostnaden är skitsvår att säga..

Men 10pack körlektioner à 60min 5800kr
Teori 1000kr    (köper man bara boken 180kr)

och sen är de juh uppkörning och teori..
utlåning av hoj till uppkörning ca 550kr + vägverkets avgift..
teoriprov  180kr?

så tar du de på ca 10lektioner så kan du nog komma under 10k..

Ljudnörd!

712 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
#4
Ok, 10k låter rätt saftigt, teorin kan man ju göra själv hemma som man gjorde med körkortet big_smile hehe

http://techrate.se
Dagens och framtiden teknik! Välkomna in.
Finns även på twitter:
http://twitter.com/Techrateswe

Fisketokig
2 997 Inlägg
5 maj 2009
#5
Ja 10 papp är nog i överkant.

Teorin går att sälja väldigt enkelt så köp böckerna och plugga och skriv upp själv. Kostnader är värdeminskning på böckerna och uppskrivningen. Det är under 500:-

Tror att 5000-8000:- är rimligt att lägga på en körutbildning.

Edit: Det börjar smyga upp bra många mc-frågor här nu. Så synd att vi inte har en egen del i forumet rollrollrolltonguebig_smilecool
Senast redigerat av Martin 9-3 (5 maj 2009)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

712 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
#6
Martin 9-3 skrev:
Ja 10 papp är nog i överkant.

Teorin går att sälja väldigt enkelt så köp böckerna och plugga och skriv upp själv. Kostnader är värdeminskning på böckerna och uppskrivningen. Det är under 500:-

Tror att 5000-8000:- är rimligt att lägga på en körutbildning.

Edit: Det börjar smyga upp bra många mc-frågor här nu. Så synd att vi inte har en egen del i forumet rollrollrolltonguebig_smilecool

Hehe ja de är sant, men det finns nog ett eget forum ute på nätet.
Annars kan du ge de som förslag till Admins, kan vara ett bra tips.
Är sjukt sugen, aldrig kört MC men ska väl inte vara så svårt o lära sig.

http://techrate.se
Dagens och framtiden teknik! Välkomna in.
Finns även på twitter:
http://twitter.com/Techrateswe

654 Inlägg
5 maj 2009
#7
Crazyivan skrev:
Hehe ja de är sant, men det finns nog ett eget forum ute på nätet.
Annars kan du ge de som förslag till Admins, kan vara ett bra tips.
Är sjukt sugen, aldrig kört MC men ska väl inte vara så svårt o lära sig.

Tänker samma sak, ska göra slag i saken i sommar! big_smile

Fisketokig
2 997 Inlägg
5 maj 2009
#8
Fast sen beror det på vad man jämför med.

Du får en hel utbildning för 10.000:- eller kan försäkra en sporthoj i 2, kanske 3 månader som nybliven mc-åkare för samma summa. big_smile
Senast redigerat av Martin 9-3 (5 maj 2009)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

SQ
1 343 Inlägg
5 maj 2009
#9
ja men ja skrev juh ett prisförslag om man tog på 10 lektioner.. smile
ja har sparat bra bit över 10k om de skulle gå på mer... smile

Ljudnörd!

Fisketokig
2 997 Inlägg
5 maj 2009
#10
Se till att riktigt känna på att köra en MC liknande de som skolan kommer använda innan du tar lektioner om du har möjligheter.

Vet att några här har fått spendera ett par dubbellektioner till det grundläggande innan ens kommit ut på hinderbanan.

Det är ju den banan du ska träna på så mycket som möjligt.

Lägg fokus någon minut på säkerhetsgenomgång av hojen som start på första lektionerna tills det sitter, det kommer komma på uppkörningen. Sen kör banan så den sitter klockrent. Lägg en lektion ute i trafiken så du får råd ang placering och vad du ska tänka på.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

712 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
#11
Martin 9-3 skrev:
Se till att riktigt känna på att köra en MC liknande de som skolan kommer använda innan du tar lektioner om du har möjligheter.

Vet att några här har fått spendera ett par dubbellektioner till det grundläggande innan ens kommit ut på hinderbanan.

Det är ju den banan du ska träna på så mycket som möjligt.

Lägg fokus någon minut på säkerhetsgenomgång av hojen som start på första lektionerna tills det sitter, det kommer komma på uppkörningen. Sen kör banan så den sitter klockrent. Lägg en lektion ute i trafiken så du får råd ang placering och vad du ska tänka på.

tack för alla dessa bra tipsen!!
har en släkting som älskar MC så ska prata me honom, han har iofs en BMW glidare big_smile men bättre det än ingenting, får man iaf känna på!
teorin fixar jag nog själv, bara skaffa böcker o göra allt hemma big_smile

http://techrate.se
Dagens och framtiden teknik! Välkomna in.
Finns även på twitter:
http://twitter.com/Techrateswe

Trätekniker
387 Inlägg
5 maj 2009
#12
Jag betalade lite drygt 4000:- för mitt A kort för 3 år sedan.
Tog bara 3 lektioner.
Pluggade bara med boken.
Övningskörde aldrig privat, övade lite själv hemma på gatan det räcker, köra på lansväg kan alla

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

712 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
#13
Men kör man upp som man gör med bil i trafik o allt sånt också???

eller hur fungerar det? trafikreglerna kan man ju så borde inte vara så svårt, de man ska lära sig är väl växla, hålla uppsikt o veta var man ska hålla sig m.m

http://techrate.se
Dagens och framtiden teknik! Välkomna in.
Finns även på twitter:
http://twitter.com/Techrateswe

945 Inlägg
5 maj 2009
#14
Bra Tråd, Funderar med på att fixa mc kort nu i sommar. Men jag har tyvärr ingen info som kan hjälpa dig..

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________

Blyfot
829 Inlägg
5 maj 2009
#15
När ja körde upp var de ganska likt att köra upp för bil. Men provförrättaren satt på en mc bakom och gav direktiv till mig via intercom. Med riktigt dålig kvalité.

"bara en mor kan älska en sån son"

Trätekniker
387 Inlägg
5 maj 2009
#16
När du ska köra upp så sker följande:

Vi fick varsin fråga om motorcykeln, klarade du teorin så kan du den.

Du får Börja på konbanan med att:
Leda cykeln i ett kors typ.
Köra den långsamma konbanan med "inbyggd" garagevändning.
Köra den snabba konbanan.
Bromsa från 70 sedan från 90km/t utan att låsa bakhjulet (jag använde aldrig bakbromsen)

Allt detta utan att köra omkull eller välta någon kona. (jag välte en kona men fick köra snabba konbanan igen och visa att jag kunde utan att välta en kona)

Klarar du det så ska du ut i trafiken i ca 15-30 min.

Och om du klarar det gallant så får du lappen!

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

249 Inlägg
5 maj 2009
#17
VV är bra på att ta betalt dom jävlarna... har du giltigt körkortstillstånd? Det går ut efter 3-4 år, sen måste man ta nytt.. det fick jag göra (haft b-körkort i 4 år) och det tog en månad för dom sega jävlarna att öppna posten och ge mig mitt nya körkortstillstånd (länsstyrelsen)

avgifter:
synprov 50:- måste man skicka med körkortstilllståndet
körkortstillstånd 220:-
teoriprov 220:-
tillverkning av körkort 120:- (man får ta ny bild till det nya kortet)
uppkörning 1500:-
hyra av mc till uppkörning, billigaste jag sett 750:-

Sen om du vill ha egen utrustning och inte vill låna av körskolan, räkna med MINST 5000:-, om du inte kör det billigaste som finns, om du räknar med 5000:- har du nästan köpt det billigaste som finns, dvs kanske en hyfsad hjälm på rea och biltemas  mckläder och ryggskydd.

Du får väl tänka genom vad du har och sen räkna ut vad det kommer kosta genom att kolla på www.korkortsportalen.se , om du klarar att ta kortet utan privat övningskörning på sammanlagt under 10 000 är du duktig.

Muttley
5 maj 2009
#18
oleg skrev:
När du ska köra upp så sker följande:

Vi fick varsin fråga om motorcykeln, klarade du teorin så kan du den.

Du får Börja på konbanan med att:
Leda cykeln i ett kors typ.
Köra den långsamma konbanan med "inbyggd" garagevändning.
Köra den snabba konbanan.
Bromsa från 70 sedan från 90km/t utan att låsa bakhjulet (jag använde aldrig bakbromsen)

Allt detta utan att köra omkull eller välta någon kona. (jag välte en kona men fick köra snabba konbanan igen och visa att jag kunde utan att välta en kona)

Klarar du det så ska du ut i trafiken i ca 15-30 min.

Och om du klarar det gallant så får du lappen!

ungefär så.
Men vi fick inga frågor på uppkörningen när jag körde upp.
När vi skulle gå bredvid motorcykeln skulle vi leda den till startplats för den långsamma banan.
Låsa bakhjulet får man göra under uppkörningen OM du släpper direkt man får inte glida långt alls Så fick vi förklarat, men man ska inte låsa bakhjulet alls om man inte vill ramla=).


Jag gav runt 5 tusen för mitt kort. Billigt tycker jag.

712 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
#19
tkd_rille skrev:
oleg skrev:
När du ska köra upp så sker följande:

Vi fick varsin fråga om motorcykeln, klarade du teorin så kan du den.

Du får Börja på konbanan med att:
Leda cykeln i ett kors typ.
Köra den långsamma konbanan med "inbyggd" garagevändning.
Köra den snabba konbanan.
Bromsa från 70 sedan från 90km/t utan att låsa bakhjulet (jag använde aldrig bakbromsen)

Allt detta utan att köra omkull eller välta någon kona. (jag välte en kona men fick köra snabba konbanan igen och visa att jag kunde utan att välta en kona)

Klarar du det så ska du ut i trafiken i ca 15-30 min.

Och om du klarar det gallant så får du lappen!

ungefär så.
Men vi fick inga frågor på uppkörningen när jag körde upp.
När vi skulle gå bredvid motorcykeln skulle vi leda den till startplats för den långsamma banan.
Låsa bakhjulet får man göra under uppkörningen OM du släpper direkt man får inte glida långt alls Så fick vi förklarat, men man ska inte låsa bakhjulet alls om man inte vill ramla=).


Jag gav runt 5 tusen för mitt kort. Billigt tycker jag.

grymt billigt... men hyrde du all utrustning från dom då? hjälm,klädsel m.m ??

lite surt om man måste köpa allt sånt, roligare o köpa riktiga grejer efter man fått sig kortet.

http://techrate.se
Dagens och framtiden teknik! Välkomna in.
Finns även på twitter:
http://twitter.com/Techrateswe

Blyfot
829 Inlägg
5 maj 2009
#20
tkd_rille skrev:
oleg skrev:
När du ska köra upp så sker följande:

Vi fick varsin fråga om motorcykeln, klarade du teorin så kan du den.

Du får Börja på konbanan med att:
Leda cykeln i ett kors typ.
Köra den långsamma konbanan med "inbyggd" garagevändning.
Köra den snabba konbanan.
Bromsa från 70 sedan från 90km/t utan att låsa bakhjulet (jag använde aldrig bakbromsen)

Allt detta utan att köra omkull eller välta någon kona. (jag välte en kona men fick köra snabba konbanan igen och visa att jag kunde utan att välta en kona)

Klarar du det så ska du ut i trafiken i ca 15-30 min.

Och om du klarar det gallant så får du lappen!

ungefär så.
Men vi fick inga frågor på uppkörningen när jag körde upp.
När vi skulle gå bredvid motorcykeln skulle vi leda den till startplats för den långsamma banan.
Låsa bakhjulet får man göra under uppkörningen OM du släpper direkt man får inte glida långt alls Så fick vi förklarat, men man ska inte låsa bakhjulet alls om man inte vill ramla=).


Jag gav runt 5 tusen för mitt kort. Billigt tycker jag.

Dom säger inte så mycke om låsta hjul så länge det inte ser farligt ut. Låste framhjulet i 50 bromsningen.

"bara en mor kan älska en sån son"


Sök