Kör aldrig (och har i princip aldrig gjort heller) för fort när det är skymd sikt, mycket trafik eller någon annan osäker situation. Rent sunt förnuft enligt mig, men många verkar se det hela på ett annat sätt.
Jag kan hålla 50 på en 30-väg ibland. Det finns många vägar som är goda för 50-70 med bra sikt, bred väg med öppna gräsytor mellan väg och gångbana som blivit 30-område bara eftersom det är i anknytning till ett villaområde.
Likadant finns det många landsvägar som är dugliga för bra mycket högre fart än vad det står på skyltarna, och ligger man i laglig hastighet=90 (säger vi som ex) så blir man omkörd av allt utom lastbilar och fordon med släp. Snitthastigheten närmar sig gärna körkortsgränsen på dessa vägar.
Att köra med "moms" på hastigheten gör väl i princip varenda körkortsinnehavare sig skyldig till. Det är närmast allmänt accepterat, bortsett från vissa moralkärringar som enbart kör bil till kyrkan varje söndag... Du känner igen dem på alltid 10 under, keps, gammal bil vanligtvis i bra skick och gärna en kudde bakom ratten som stöd...

Efter en liten incident där jag kände mig jätteduktig med farthållaren på 90 prick men missade att det blev 70-väg så har jag för tillfället ändrat mig. Numera ligger jag på vad skyltarna säger, motorbromsar ner till rätt fart innan skylten (från 70-50 tex) osv.
Så tidigare:
8/10
Numera:
4-5/10
Så får vi se hur länge det håller