3952
Sök

Vad för slutsteg och hur kopplar jag in det?

43 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
Hej! Har vart och köpt mig ett par 12" basar, som ska ner i låda, ett par 5" diskanter och en stereo, men nu fattas ju slutsteg och kablar! Så vad ska jag köpa för slutsteg och kablar till dessa högtalare och stereo?

Basarna är ett par:
GAS WC1220.2
Info från brl`s hemsida:
Bas: 12-tums bashögtalare med cellulosamembran och foamupphängning. Svartlackerad plåtkorg. Aluminium talspole 1,5". Impedans 4ohm. Känslighet 89dB. Magnet 20oz. Frekvensomfång 35Hz-4kHz. Effekttålighet 250W max 125W RMS. Monteringshål 281mm. Monteringsdjup 112mm. Vas 116liter. Fs 36Hz. Qts 0,94. Lådförslag: Bil slutenlåda på 50 liter. Hemhifi sluten låda på 74 liter.

Diskanterna:
Bilhögtalare 5", 2-vägs - biltema
Info från biltemas hemsida:
För infälld montering. Max. effekt: 120 W (20 W RMS). Baselement: 5" med 5,4 oz magnet. Mellanregister: 1" ASV. Diskant: 1/2" PEI. Impedans: 4 W. Frekvensomfång: 80 Hz–20 kHz. Ljudtryck: 86 dB 1 W/1 m. Monteringsdjup: 52 mm. Ø 134 mm. Frontgaller: Ø 160 mm. Levereras i par med 2 x 3 m högtalarkabel.

Stereon:
JVC KD-R201
Info från brl`s hemsida:
Bilstereo med ingång för en digital audiospelare eller annan extern musikspelare (AUX-ingång på framsidan) för att kunna spela dina favoritlåtar. 4x50 W MOS-FET-effektförstärkare och 24-bitars D/A-omvandlare ger intensivare musikupplevelse. Du kan även justera inställningarna med förinställda cEQ.

Radio: HS-IVi FM RDS-tuner. SSM. Förstärkare: Uteffekt 4x50W MOSFET. 2-kanals lågnivåutgång på 2,5V. AUX-ingång (minitele). cEQ. Loudness. CD-R, CD-RW, 24-bits D/A-omvandlare. Tel mute. CD-text. ISO-anslutning. Compu play. Övrigt: LCD-display. Löstagbar front. Dimmer.

Jag söker nu ett slutsteg som pallar dessa högtalare och som funkar med stereon för under 1500kr om det nu går...och kablar till allt detta!
Har aldrig tidigare hållt på med billjud eller liknande, så hjälp från ruta ett med att koppla in det är tacksamt!
Om det nu hjälper så ska allt ner i en golf gl -89 tills vidare man själv har köpt sig en riktigt bil.

Kan komma med bilder på kablarna från stereon så kanske det underlättar att beskriva vart de ska kopplas.
Senast redigerat av Holma_ (7 maj 2009)

17 Inlägg
7 maj 2009
Kablar kan du ju köpa på biltema eller nått och vad du ska ha för steg e ju lite svårt i vilken prisklass har du tänkt dig?

43 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
calibramarkuz skrev:
Kablar kan du ju köpa på biltema eller nått och vad du ska ha för steg e ju lite svårt i vilken prisklass har du tänkt dig?

Som sagt: kring 1500kr

Designer.
1 260 Inlägg
7 maj 2009
http://www.carbonize.se/shop/product_in … cts_id=476
Kostar 1200kr och ska klara av jobbet. Kollar du på carbonize så har dom nog även kabelkitt. 16mm2 för ström och jord bör funka.

Alt. art-nr: 84-548 på biltema. 399kr för kablar.

Ang. inkoppling så finns det nog många trådar om detta.
http://www.garaget.org/forum/search.php

Edit: Du kör då basen på slutsteget och dörrhögtalarna på Stereon.
Senast redigerat av MIKK0 (7 maj 2009)

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

2 914 Inlägg
7 maj 2009
vänta och köp ett riktigt steg istället.

och hur du kopplar in det... ja 
finns trådar ang det tongue (mkt och förklara om jag skulle skriva ordagrant men jag kan försöka iaf) (om jag missar något vore det bra om någon påpeka det smile )

ja vars ska man börja, ja du har ju dina kablar, ja men vi börjar med strömkabeln. plus alltså. börja t.ex. framme vid batteriet. kläm fast ordentliga guld planerade kabelskor (eller hur fan det stavas) löns inte tjollra med sånna småsummor. ett skruvstäd fungerar utmärkt dra åt som SATAN så dom verkligen sitter!!!!!!!!!!!!! sen när du gjort det, ja men då kör vi med säkringen. ta en rekomenderad säkring (t.ex. till min 16mm2 kabel är det max 60A har du en likadan kabel får du inte ta större än 60A!!! OBS DET ÄR KABELN DU SÄKRAR INTE STEGET (kan bli problem med försäkringen och skit då)) MEN koppla in den sist och placeringen på den MÅSTE vara inom 30 cm batteriet. max 30 cm från batteriet! sen drar du den genom hela vägen bak till skuffen, (skydda vid vassa kanter gärna mjuka till kanterna så det inte skäver hål på kabeln, flyger så mkt säkringar då, värsta fall blir det kabelbrand om du har riktigt otur,,, där fäster du nästa kabelsko. iaf så är det så på mitt att jag måste skruva ihop det utanför steget. (om du inte har ett steg som du bara trycker in kabeln i och skruvar fast det där,) sen då har du löst det MEN skruva för guds skull inte fast plus först.
först letar du åt en ORDENTLIG jord. det är den viktigaste kabeln på hela ljudet (annars blir du utan stereo, signaljorden far, inte roligt.) när du letat åt en bra jord. ja men då är det dags att sätta fast en återigen riktig kabelsko iaf i ena ändan (vet återigen inte vilket steg du har) och ta och dra åt som SATAN! den ska sitta jävlar!!! ska det ha en kabelsko i andra ändan också så har du chansen att sätta dit en ordentligt när du ändå har kabeln utanför bilens trånga utrymmen. åter igen en bra jord måste finnas!!

ja men då kör vi med signalkabeln (lågnivå, RCA kalla den vad du vill) den ska sitta från stereon fram till slutsteget, går som inte koppla in den på ett ställe i steget, kolla så att rött och blått hamnar på rätt ställe om du har 2 kanal,, har du mono spelar det ingen roll. eller 4 kanal då är det bara ta och passa på och dra på samma gång. MEN VIKTIGT!!!! dra plus på en sida och lågnivån på andra för annars ligger strömkabeln och stör signalkabeln och då blir det inte bra, brända spolar på basar och gud vet vad, (oren signal, samma som att stressa steget) det är åt h*vete sagt på ren svenska. har du remoten på signalkabeln (den som slår på steget och slår av det då du slår av stereon och slår på det igen när du startar den). brukar vara orange om jag inte missminner mig
fråga någon som vet. jag är dålig på färger. (pillar inte så  mkt där bak i stereon då jag är rätt så ny inom billjud och det, men koppla in steg vet jag hur man gör).
tillbaka till koppleriet. ja vars var jag, remote, ja den kopplas in där det står REM oftast.

orningen som du kopplar in dom olika grejjerna har betydelse. minus ALLTID först. alltså till den bra och stadiga jorden!!!!! viktigt att den är bra!!! du kan senare koppla in plus.  sen kan du koppla in remoten (den lilla jävla kabeln som sitter ofta på lågnivåkabeln) där det står REM på steget (beroende på steg) sen sist är alltid signalkablarna... varför är det viktigt? jo pga att om du kopplar lågnivå kan det ligga lite ström i steget som vill ut och ser möjligheten genom lågnivåkabeln och då blir man lessen, då är det ingen signaljord kvar, har man tur har man säkring på den. (sällan det händer man kan ha tur ibland)
sist men inte minst (ha det som en oskriven regel. ha alltid pluskabelns säkring framme vid batteriet urkopplad när du skruvar där bak. behövs bara en tappad skruvmejsel och allt h*vete bryter lös) kopplar du in den och om du har en glassäkring så kan du dutta försiktigt så den får ström en kort liten liten sekund så då om det slår världens jävla gnista vet du,,, någonting är galet. då är det bara börja felsöka.

lycka till med bygget och kom ihåg!! installationen är det viktigaste i hela ljudbygget!!
Senast redigerat av kalle_kalle (7 maj 2009)

43 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
vänta och köp ett riktigt steg istället.

**TEXT**

Tack så mkt! Men vad skulle du rekomendera för slutsteg till detta?

Är någon utav dessa något för mig:
http://www.blocket.se/vi/21576822.htm?ca=1_9&w=0
http://www.blocket.se/vi/21168996.htm?ca=1_9&w=0
http://www.blocket.se/vi/21183808.htm?ca=1_9&w=0
http://www.blocket.se/vi/19061557.htm?ca=1_9&w=0

303 Inlägg
7 maj 2009
hade körp på DLS:en tror jag

43 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
_blitz_ skrev:
hade körp på DLS:en tror jag

okej, det är ju inom min budget nu och finns här i luleå!
Men vad tycker ni andra?

956 Inlägg
8 maj 2009
Ska du bara köra basarna eller även 5" på steget??

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

43 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
luunggan skrev:
Ska du bara köra basarna eller även 5" på steget??

Det har jag ingen aning om! jag kör väl på det som funkar bäst...så då undrar jag vad som är bäst?

Sök