2559
Sök

Volvo 855R, lambdasond lampan lyser, men alla värden är ok, vad?

Imorgon är det en ny dag..
2 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
Bytte lambdasond för en och en halv månad sen då lampan lös.
Körde sen min syster till en hästtävling med trailer bak och på hemvägen lös lampan igen.
Körde in och besiktade bilen trots att den lös och alla värden var ok.

Förstår ju att en felsökning i systemet är enda lösningen nu, men finns det ngt generellt fel?
Motorn går som den ska, inga konstigheter alls.

Finns det några kunniga som skulle kunna hjälpa mig med lite idéer?

Marlene

8 248 Inlägg
8 maj 2009
Det är bara att läsa ut koderna, att gissa sig fram till varför lampan tänts ger ganska dåliga odds. Det finns för många alternativ eftersom lampan tänds pga nåt fel i bränse eller tändsystemet. Skulle jag tippa på nånting så är det tjuvluft.

243 Inlägg
8 maj 2009
precis som Marlboroman skriver - det är en motorstyrningslampa, inte enbart en lamdasondslampa. enda att göra är ett diagonstiktest.

Imorgon är det en ny dag..
2 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
tack så jätte mycket, jag förstod nästan det..

62 Inlägg
12 maj 2009
En vild gissning då jag nyligen hade ett liknande problem själv på min 850 från 1996: Har du luftpump på bilen skulle jag gissa på relät till denna. Lambdalampan håller sig släckt även om pumpen går sönder (vilket är extremt vanligt att dom gör), men det är först när relät lägger av som lambdalampan tänds. Dock gör det ingen skillnad på avgasvärdena. Annars är det som Marlboroman säger, bäst att börja med att läsa av felkoderna...

4 822 Inlägg
13 maj 2009
Ullebubbe skrev:
En vild gissning då jag nyligen hade ett liknande problem själv på min 850 från 1996: Har du luftpump på bilen skulle jag gissa på relät till denna. Lambdalampan håller sig släckt även om pumpen går sönder (vilket är extremt vanligt att dom gör), men det är först när relät lägger av som lambdalampan tänds. Dock gör det ingen skillnad på avgasvärdena. Annars är det som Marlboroman säger, bäst att börja med att läsa av felkoderna...

det finns ingen luftpump på turbomotorerna, har inte det på min GLT heller wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

62 Inlägg
13 maj 2009
Aha, det visste jag faktiskt inte. Det är alltså bara vissa modeller som har detta knasiga påfund?

351 Inlägg
14 maj 2009
förlåt att ja hoppar in här lite,men min lyser också fortfarande och då fick ja höra av en komis att de finns en ventil man öppnar för att släppa ut tjuvluft ur motorn.För ja har ju bytt vevhusventilations filter plus slangar,samt stift och skall nu imorn köpa fördela lock o rotor.
Men ja bara gissar mig fram,för ja kan inte mycke om motorer,men ja hör mig fram om olika lösningar=)

Dansken

Sök