3580
Sök

Tillläggs försäkra ? (om man lagt mycket pengar på bilen)

Inläggskritiker
990 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
Finns det möjlighet till det ?
Jag har lagt ca 150,000kr nu på saaben, och vill ju ogärna få ut kanske 40,000kr om man skulle smälla den.
Men man vill ju inte gärna ringa försäkringsbolaget och säga, "hej jag har en 500hk saab som jag vill försäkra"
Nån som har erfarenhet av hur det funkar om man nu krockar sin älskling ?
Har kvitton kvar på det mesta, mycket av jobben är tyvärr gjort svart men kvitton på de flesta delar finns kvar, så som diff /drevsats ca 40000kr, motor 25000 m.m
Men vissa grejer är ju köpt beggat som kammar osv.

Tips så man kan känna sig något säker på att få tillbaka något.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
9 maj 2009
är den reggad och godkänd för 500hk? annars kan du glömma det

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Inläggskritiker
990 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
AcesHigh666 skrev:

Det går inte att regga den med 500hk.
Men man måste ju få ersättning för det man har kvitton på, ja menar köpa en fabriksny låda tex kostar ju iaf en 30 lax, och en ny ren motor ifrån firma är ju inte heller billigt, sen att det är vråltrimmade saker behöver de ju inte veta.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

508 Inlägg
9 maj 2009
AcesHigh666 skrev:

håller med föregående talare, det blir svårt, vet att inget bolag vill pröjsa om bilen är olaglig, det är ingen bra reklam för dem..

///R-Rated
519 Inlägg
9 maj 2009
Hammarslag skrev:
Men man måste ju få ersättning för det man har kvitton på, ja menar köpa en fabriksny låda tex kostar ju iaf en 30 lax, och en ny ren motor ifrån firma är ju inte heller billigt, sen att det är vråltrimmade saker behöver de ju inte veta.

Anses inte dessa saker som "reservdelar"? tongue
Om du t.ex. har en uppsättning dyra fälgar osv. funkar det väl annorlunda...

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

2 924 Inlägg
9 maj 2009
Försäkringen gäller bara för den bil som står i regbeviset.

Skulle försäkringsbolaget vid en ev trafikskada få vetskap om att bilen är trimmad och du är vållande så kan de neka dig all ersättning för skadorna eftersom försäkringen då är ogiltig pga att det inte är tillåtet att trimma en bil så mycket utan att godkänd regbesiktning.

Så enkelt sammanfattat, Försäkringsbolag försäkrar inte olagliga bilar.

~ Life is short, have FUN! ~

Fisketokig
2 997 Inlägg
9 maj 2009
Det är ju inte direkt blygsamt med 500hk.
Skulle den smälla så kommer det garanterat att komma fram sanningen att den är allt annat än original och du har nog tur om du ens får ut värdering efter listan efter förhöjd självrisk.

Första måste ju garanterat vara att få riktiga papper och kunna visa svart på vitt vad du vill försäkra.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Fisketokig
2 997 Inlägg
9 maj 2009
Jag kanske ska höra med IF imorgon om de kan värdera upp bilen 10ggr om jag lägger på en tusenlapp i månaden på försäkringen. Lovar och svär att bilen är påkostad så mycket, men att de aldrig kommer få veta eller se vad det är som är gjort med bilen. Bara jag får ut 10ggr så mycket ifall den krockas... wink

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

2 982 Inlägg
9 maj 2009
jag måste tyvärr hålla med martin 9-3.
försäkringsbolaget kommer varken betala ut pengar.
du kommer få problem redan när du nämner antingen personnummer eller regnummer samtidigt som 500hk nämns.
det kommer tyvärr bli knas.
du kanske år ut lite mer pga styling+stereo, ny motor , ny växellåda.
däremot inget för hårdvara som förbättrar bilens prestanda.

214 Inlägg
9 maj 2009
När jag krockade med min bil eller rättare sagt när älgen sprang över vägen utan tillåtelse så värderade försäkringsbolaget bara antal mil, vad för motor (2,0 t.ex) och skicket på bilen i övrigt. fick inget för fälgarna eller kjolarna:( iof tog jag inte upp diskussion ordentligt om det.

håller med de andra tror inte du får ut något på försäkringen om du krockar ifall du säger något om 500 hk eller om du ens försöker försäkra den sådan

VW Beach Buggy 1300 projekt.
Snälla alla jävla 740 med japsdämare som tror bilen går lika bra som den låter lägg ner!

8 885 Inlägg
10 maj 2009
Martin 9-3 skrev:
Jag kanske ska höra med IF imorgon om de kan värdera upp bilen 10ggr om jag lägger på en tusenlapp i månaden på försäkringen. Lovar och svär att bilen är påkostad så mycket, men att de aldrig kommer få veta eller se vad det är som är gjort med bilen. Bara jag får ut 10ggr så mycket ifall den krockas... wink

Har man kvitton och har fått bilen värderad så är det absolut inga problem.
Övrig dokumentation som tex bilder hjälper också.

Fotograf på tierpidag.se

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
10 maj 2009
Hamilton skrev:
Martin 9-3 skrev:

Men de försäkrar inte olagliga bilar?

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Inläggskritiker
990 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
Givetvis kommer jag INTE säga att det är 500hk i den. är inte dum i huvudet.
Men jag tänkte vid en ev olycka, och hela fronten smäller ink motor o låda.
Så borde man ju få ersättning om man har kvitton på alla delar, ja menar köp en ny motor och låda + jobb osv på firma så är man ju snabbt uppe i många många tusen.
Sen att det sitter en jätteturbo på, gör inget. Bilen är ju inte helbilstypad lr vad heter det, på nyare får man ju inte byta turbo osv mot annat.
Men min är en 95a, på den får man ju ha vilken turbo man vill osv, men effekten får ju inte vara mer än org.
Sen att jag fick grenrör o turbo billigare än org o kör på 0.1 i ladd är ju en annan femma.

Men hur funkar det, jag är ju knappast den ända med 500hk som ev skulle få ut nåt på försäkringen.
Alla krockade supror man ser här, gissar starkt på att ingen av dom var direkt orginal elelr att ägarna inte fick några pengar.

Inläggskritiker
990 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
Hamilton skrev:
Martin 9-3 skrev:

Ja jag tycker det med, kan man påvisa att detta är gjort osv osv så borde det ju vara lugnt, iaf få mer än vad en 15k mil saab 9000 aero är värd idag. 45-50 ?

Schwarz Funf
222 Inlägg
10 maj 2009
Vad jag vet och kan är : försäkringen försäkrar endast "laglig" fordon , men om bilen är trimmad eller ej spelar ingen roll så länge den är "laglig" .
Plusförsäkring är bra att ha när man vill ha hyr bil,självrisk elim. Osv .
För min x5 har jag bmw original försäkring med alla tänkbara plusförsäkringar då jag har lag ner pengar på bilen och ifall det skulle ske en skada på bilen så får jag en enskild ersättning då jaguar kvitto och Bilder på bilen som bevis på att den inte är som vilken x5 som helst smile

Bmw X5 4.4iA
4.6 Kit, Front och Bak skärm Breddar, Bakljus Black,Angel Eyes

Inläggskritiker
990 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
mah88 skrev:
Vad jag vet och kan är : försäkringen försäkrar endast "laglig" fordon , men om bilen är trimmad eller ej spelar ingen roll så länge den är "laglig" .
Plusförsäkring är bra att ha när man vill ha hyr bil,självrisk elim. Osv .
För min x5 har jag bmw original försäkring med alla tänkbara plusförsäkringar då jag har lag ner pengar på bilen och ifall det skulle ske en skada på bilen så får jag en enskild ersättning då jaguar kvitto och Bilder på bilen som bevis på att den inte är som vilken x5 som helst smile

Jo det fattar jag med att dom bara vill casha lagliga fordon, men nu är det ju nästan omöjligt att se att bilen är trimmad förutom på extraktorgrenröret o turbon, allt annat ser ju orginal ut.
Inte som supra motorrummen med blänkande 3" rör osv smile

2 924 Inlägg
10 maj 2009
Vänta lite nu, vad är det för tilläggsförsäkring du pratar om egentligen?
En tilläggsförsäkring till en vanlig traditionell vagnskadeförsäkring eller? 

Det finns specialförsäkringar för entusiastfordon men dit klassas nog inte en Saab 9000, skulle den däremot vara regbesiktigad som Ombyggt fordon så kan man värdera och försäkra den därefter med noggrann dokumentation om hela bilens innehåll.

Hur har du tänkt motivera din "tilläggsförsäkring" / specialförsäkring egentligen?
Med bilder och kvitton som inte avslöjar vad det är för detaljer?

~ Life is short, have FUN! ~

Inläggskritiker
990 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
peegee skrev:
Vänta lite nu, vad är det för tilläggsförsäkring du pratar om egentligen?
En tilläggsförsäkring till en vanlig traditionell vagnskadeförsäkring eller? 

Det finns specialförsäkringar för entusiastfordon men dit klassas nog inte en Saab 9000, skulle den däremot vara regbesiktigad som Ombyggt fordon så kan man värdera och försäkra den därefter med noggrann dokumentation om hela bilens innehåll.

Hur har du tänkt motivera din "tilläggsförsäkring" / specialförsäkring egentligen?
Med bilder och kvitton som inte avslöjar vad det är för detaljer?

Jag formulera mig lite fel, men nån form av tilläggsförsäkring för dom som lagt mycket pengar på bilen.
Tex motor, kanske stereo, eller styling ?

1 581 Inlägg
10 maj 2009
Finns sportbilsförsäkring som täcker sånt här med genomgående dokumentation. Men då tror jag det är 700 mil per år sen får du inte köra mer.

Sök