3950
Sök

Knack problem volvo 855 t5 95

bara för jag hamnar över dig ;D
846 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
#1
som sagt bilen har börjat knacka sjukt låter som metal mot metal kan de va att de är för lite olja eller har ventilerna eller lyftarna gått och helvete ? tacksam för all hjälp mvh ralle
Senast redigerat av ralle_boyen (10 maj 2009)


Japs :)
775 Inlägg
10 maj 2009
#2
låter så om den stått ett tag försvinner efter typ 15-20min.
låter det fortfarande kan du testa byta oljan o låter det fortfarande är det troligtvis lyftarna

4 670 Inlägg
10 maj 2009
#3
Inget lager som börjar ge sig då? Spela in ljudet och lägg upp det.


bara för jag hamnar över dig ;D
846 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
#4
började knacka efter jag körde en stund :S men lamelerna  e helt slut men de kan ju inte ha me de och göra smile ska ta och spela in de sen vågar knappt starta han nu körde ner han i garaget drekt mvh


bara för jag hamnar över dig ;D
846 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
#5
obs de låter som metal ljud så alla vet mvh


189 Inlägg
10 maj 2009
#6
Det står på din sida "vid 1.4 lr 1.5 lad = 360 hk enligt förra ägaren", stakarna tål väl bara runt 1.2 i ladd? kanske är någon som är krökt?


bara för jag hamnar över dig ;D
846 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
#7
jocket4 skrev:
Det står på din sida "vid 1.4 lr 1.5 lad = 360 hk enligt förra ägaren", stakarna tål väl bara runt 1.2 i ladd? kanske är någon som är krökt?

han ladda knappt runt 1 bar nu och lamelerna e slut så går ändå inte gasa så mkt ;P och enligt förra ägaren va de mkt snack smile


Snål gnällspik
402 Inlägg
10 maj 2009
#8
Lyftarna kan gärna knacka men de tystnar när motorn är varm.
Med stor sannolikhet är det en krökt vevstake....(enligt din beskrivning) det brukar vara det. Och då har nåt vevlager gått hädan också. Det lär bli dyrt...

Volvo S80 2,9.

bara för jag hamnar över dig ;D
846 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
#9
bättre köpa ny motor ?


8 252 Inlägg
10 maj 2009
#10
ralle_boyen skrev:
bättre köpa ny motor ?

Beror helt på vad felet är. Men är det ett styggt metall vs metalljud då är det inte omöjligt att det är en krökt stake eller ett lager. Men att köpa en annan motor kostar lite det med och är ju ett lotteri, har man bara möjlighet så är det oftast bättre att plocka ur motorn man har och fixa till den.


bara för jag hamnar över dig ;D
846 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
#11
Marlboroman skrev:
ralle_boyen skrev:
bättre köpa ny motor ?

Beror helt på vad felet är. Men är det ett styggt metall vs metalljud då är det inte omöjligt att det är en krökt stake eller ett lager. Men att köpa en annan motor kostar lite det med och är ju ett lotteri, har man bara möjlighet så är det oftast bättre att plocka ur motorn man har och fixa till den.

jo hmm får fan ta och kolla och hoppas på de bästa bara men fattar inte hur en stake kunde gått för att jag körde ju inte hårt går inte köra hårt ens för lamellerna e så slut


Fartygsingenjör
550 Inlägg
10 maj 2009
#12
Handlar om toleranser och miltal. Det behöver inte handla om att du gasade hårt vid just det tillfället, utan burkar man gasa så till slut ger grejerna vika.

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

bara för jag hamnar över dig ;D
846 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
#13
mätaren står på 17.800 mil


677 Inlägg
10 maj 2009
#14
kollat oljan? använd sånt där stretoskop? eller vad de kallas om det är vevlager ljud brukar det "slamra" rejält vid 2500 o högre i början sen låter det hela tiden....

Lyftare brukar oftast höras vid ett vist varvtal och då i någon sekund

bara för jag hamnar över dig ;D
846 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
#15
Bergkuist skrev:
kollat oljan? använd sånt där stretoskop? eller vad de kallas om det är vevlager ljud brukar det "slamra" rejält vid 2500 o högre i början sen låter det hela tiden....

Lyftare brukar oftast höras vid ett vist varvtal och då i någon sekund

lite kast me olja ska byta den smile kanske hjälper me lite tur juste glömde säga de låter även om man står stilla mvh
Senast redigerat av ralle_boyen (10 maj 2009)


496 Inlägg
11 maj 2009
#16
Hej hände likadant med mig, vevlagret gick och ramlagret. .sedan gick till vevaxeln menar jag tongue smile Good luck smile change motor smile
Senast redigerat av haggen90 (11 maj 2009)


Gödseldräng
4 529 Inlägg
11 maj 2009
#17
varför lyssnar du aldrig på mig tongue
har ju haft rätt hitils om den biljävlen ^^
men tror inte det är någon vevstake då skulle det höras riktigt väl
men jag har ett stetoskåp liggande jag kan ta me mig om jag kommer ihåg så kan vi kolla på skiten

tickande lyftarna
knackande lager eller som någon sa stake men skulle märkas och väsnas mer
Senast redigerat av Team-Adolfsson (11 maj 2009)


496 Inlägg
11 maj 2009
#18
Team-Adolfsson skrev:
varför lyssnar du aldrig på mig tongue
har ju haft rätt hitils om den biljävlen ^^
men tror inte det är någon vevstake då skulle det höras riktigt väl
men jag har ett stetoskåp liggande jag kan ta me mig om jag kommer ihåg så kan vi kolla på skiten

tickande lyftarna
knackande lager eller som någon sa stake men skulle märkas och väsnas mer

dock så vet jag itne hur mkt den knackar tongue men jag vet nog väl hur mkt den knackar när den går sönder tongue HAHA smile skämde ut mig när jag kom till skolan.. dem ba: den e sönder motorn :S tongue byt ut den nu iaf..


Snål gnällspik
402 Inlägg
11 maj 2009
#19
Du kan ju filma motorn med kamera -med ljud givetvis och lägga upp så vet säkert nån. Finns några sådana videos på youtube redan.
Om motorn är chippad med orginalvevstakar och nån har modifierat för mer ladd så ligger man ju på gränsen. Orginalstakarna klarar högst 1,2 bar sägs det -det kan gå ett tag med mer men då är det rysk roulette.
Min personliga teori om dålig smörjning pga igensatt vevhusventilation -nästan standard på dessa modeller kan också spela in.
Men vad det beror på är oklart i många fall, även orginalbilar kan haverera.

Volvo S80 2,9.

bara för jag hamnar över dig ;D
846 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
#20
perzy skrev:
Du kan ju filma motorn med kamera -med ljud givetvis och lägga upp så vet säkert nån. Finns några sådana videos på youtube redan.
Om motorn är chippad med orginalvevstakar och nån har modifierat för mer ladd så ligger man ju på gränsen. Orginalstakarna klarar högst 1,2 bar sägs det -det kan gå ett tag med mer men då är det rysk roulette.
Min personliga teori om dålig smörjning pga igensatt vevhusventilation -nästan standard på dessa modeller kan också spela in.
Men vad det beror på är oklart i många fall, även orginalbilar kan haverera.

ok laddar 1 bar runt nu så igentligen fatta jag itne vrf stakarna borde gett sig nu går ju inte ens gasa me bilen tongue kan spela in om någon dag smile mvh



Sök