som sagt bilen har börjat knacka sjukt låter som metal mot metal kan de va att de är för lite olja eller har ventilerna eller lyftarna gått och helvete ? tacksam för all hjälp mvh ralle
låter så om den stått ett tag försvinner efter typ 15-20min. låter det fortfarande kan du testa byta oljan o låter det fortfarande är det troligtvis lyftarna
började knacka efter jag körde en stund :S men lamelerna e helt slut men de kan ju inte ha me de och göra ska ta och spela in de sen vågar knappt starta han nu körde ner han i garaget drekt mvh
Lyftarna kan gärna knacka men de tystnar när motorn är varm. Med stor sannolikhet är det en krökt vevstake....(enligt din beskrivning) det brukar vara det. Och då har nåt vevlager gått hädan också. Det lär bli dyrt...
Beror helt på vad felet är. Men är det ett styggt metall vs metalljud då är det inte omöjligt att det är en krökt stake eller ett lager. Men att köpa en annan motor kostar lite det med och är ju ett lotteri, har man bara möjlighet så är det oftast bättre att plocka ur motorn man har och fixa till den.
Beror helt på vad felet är. Men är det ett styggt metall vs metalljud då är det inte omöjligt att det är en krökt stake eller ett lager. Men att köpa en annan motor kostar lite det med och är ju ett lotteri, har man bara möjlighet så är det oftast bättre att plocka ur motorn man har och fixa till den.
jo får fan ta och kolla och hoppas på de bästa bara men fattar inte hur en stake kunde gått för att jag körde ju inte hårt går inte köra hårt ens för lamellerna e så slut
Handlar om toleranser och miltal. Det behöver inte handla om att du gasade hårt vid just det tillfället, utan burkar man gasa så till slut ger grejerna vika.
MKIV TT JapSpec I support the US Marine Corps, Semper Fidelis
kollat oljan? använd sånt där stretoskop? eller vad de kallas om det är vevlager ljud brukar det "slamra" rejält vid 2500 o högre i början sen låter det hela tiden....
Lyftare brukar oftast höras vid ett vist varvtal och då i någon sekund
kollat oljan? använd sånt där stretoskop? eller vad de kallas om det är vevlager ljud brukar det "slamra" rejält vid 2500 o högre i början sen låter det hela tiden....
Lyftare brukar oftast höras vid ett vist varvtal och då i någon sekund
lite kast me olja ska byta den kanske hjälper me lite tur juste glömde säga de låter även om man står stilla mvh
varför lyssnar du aldrig på mig har ju haft rätt hitils om den biljävlen ^^ men tror inte det är någon vevstake då skulle det höras riktigt väl men jag har ett stetoskåp liggande jag kan ta me mig om jag kommer ihåg så kan vi kolla på skiten
tickande lyftarna knackande lager eller som någon sa stake men skulle märkas och väsnas mer
varför lyssnar du aldrig på mig har ju haft rätt hitils om den biljävlen ^^ men tror inte det är någon vevstake då skulle det höras riktigt väl men jag har ett stetoskåp liggande jag kan ta me mig om jag kommer ihåg så kan vi kolla på skiten
tickande lyftarna knackande lager eller som någon sa stake men skulle märkas och väsnas mer
dock så vet jag itne hur mkt den knackar men jag vet nog väl hur mkt den knackar när den går sönder HAHA skämde ut mig när jag kom till skolan.. dem ba: den e sönder motorn :S byt ut den nu iaf..
Du kan ju filma motorn med kamera -med ljud givetvis och lägga upp så vet säkert nån. Finns några sådana videos på youtube redan. Om motorn är chippad med orginalvevstakar och nån har modifierat för mer ladd så ligger man ju på gränsen. Orginalstakarna klarar högst 1,2 bar sägs det -det kan gå ett tag med mer men då är det rysk roulette. Min personliga teori om dålig smörjning pga igensatt vevhusventilation -nästan standard på dessa modeller kan också spela in. Men vad det beror på är oklart i många fall, även orginalbilar kan haverera.
Du kan ju filma motorn med kamera -med ljud givetvis och lägga upp så vet säkert nån. Finns några sådana videos på youtube redan. Om motorn är chippad med orginalvevstakar och nån har modifierat för mer ladd så ligger man ju på gränsen. Orginalstakarna klarar högst 1,2 bar sägs det -det kan gå ett tag med mer men då är det rysk roulette. Min personliga teori om dålig smörjning pga igensatt vevhusventilation -nästan standard på dessa modeller kan också spela in. Men vad det beror på är oklart i många fall, även orginalbilar kan haverera.
ok laddar 1 bar runt nu så igentligen fatta jag itne vrf stakarna borde gett sig nu går ju inte ens gasa me bilen kan spela in om någon dag mvh