Leopard79 skrev:
np, delar gärna med mig info medan jag själv felsöker..
har läst igenom ett gäng inlägg inatt från folk med liknande prob så jag tänkte göra en ny summering..
1. Ramlager/Axiallager,, Vevlager..
Knacket uppstår vanligtvis inte omedelbart utan med förvarning, börjar knacka lite och med tiden ökar. Det är inget konstant knack utan hörs olika vid belastning, brukar höras lite på tomgång och när man varvar upp motorn och släpper på gasen så uppstår ett kraftigare knack som inte är konstant, låter mer som ett rassel.
Du kan se detta genom att tömma oljan och leta efter järnspån, alternativt köpa en packning på tub och riva tråget där du kan både se skador på metallen och dra lite i lagren.
Undantag: kröker du en Vevstake,, då knäcker du lagren mycket snabbt.. resultatet är att du får järnspån i oljan och på så vis knäcker du oftast Alla lager i motorn inom kort tid.
2. Kolvbult..
Knacket kan uppstå antingen med tiden pga förslitning på många många mil,,
Eller av att du får laddtrycks pikar där motorn får en "spikningar/knackningar", självantänder cylindern när kolven fortfarande är på väg upp och enorm belastning uppstår på kolven.
Detta pga hemma trim där justering soppa/laddtryck inte är korrekt eller att din trim fima helt enkelt chippat bilen fel.
Man kan även få detta av att ladda på förmycket och att kolvlagret helt enkelt inte tål belastningen, tex när man får fullt laddtryck på låga varv så uppstår ett enormt tryck i cylindern.
STP tillsatser i oljan kan tydligen dämpa detta knack något och missförstånd att det är ventilstyrning kan uppstå.
Detta knack brukar vara mycket högt och tydligt! däremot så skall det knacka mer vid kallstart och minska vid varm motor.
Vad jag förstått så är det ett oregelbundet knack som kommer och går, och skall minska när man varvar upp motorn.
3. Lyftare,, Ventiler/Ventilstyrning..
Dessa kan lägga ner verksamheten och ett konstant knack uppstår, i vanliga fall ett skarpare klingande knack som inte knackar så fort. men det är ett konstant knack som följer varvtalet.
Det låter mest på tomgång och minskar oftast eller försvinner helt vid gaspådrag, lägger man bilen på varv ett tag så skall knacket oftast minska eftersom du bygger upp trycket i lyftarna.
STP tillsatser eller Olje byte kan i vissa fall få bort/minska detta knack.
4. Vevstake..
Detta är ett konstant metalliskt knack,, har inte hittat allt förmycket information om själva knacket. men att staken tydligen skall kunna slå mot kolven.
Men det som är säkert är att en krökt Vevstake äter upp dina lager i motorn, och ett total motorras har man att vänta med tiden.
Man kan kolla på motvikterna på veven om du har några slit märken, då staken kroknar så tar underdelen på kolven i där.