stora servicen på audin. skulle ta 8 timmar för en erfaren mekaniker men tar i princip en hel dag, som någon skrev tidigare så är det rätt så kostsamt, 32,000kr kostar det på audi
WOW!! Då har jag något att se fram emot, hur många mil är stora servicen?
Hehe gäller nog en RS6a på din 1.8T tar det en och en halvtimme o byta kamrem ungefär a 5-6tusen beroende på om man ska byta alla remmar och hjul.
Ja, 32 000 gäller en enormt dyr bil eller en extremt dyrt verkstad
Jag lämnade in en Audi A8 på fullservice hos Arver vilket kostade 12 400kr. De tar förövrigt 1600kr/h för den bilen i grundbelopp.
Sen att de skruvade i tändstiften snett en gång och en annan gång gjorde en service utan att myntet på hjulet rört sig är ju en helt annan historia...
Bytte tändkablar på omegan nyss. En V6-motor där fördelarlocket sitter så det inte ens syns. Skiten sitter monterat "bakom" motorn. Ca 2 cm tillgodo mellan motorn och torpedväggen + växellådan direkt under. Jätteroligt att ligga under och lossa/ montera på tändkablarna... En arm på varje sida om lådan och pilla med fingrarna. Men de gick ju bra tillslut efter några svordomar.
Tog mig och en kompis 4 timmar att inte byta mitt ena halvljus. Innan dess försökte jag och min lillebror i 2 timmar.
To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
detta är väl bara om man inte har tillgång till lyft/ramp/pallbockar. som i mitt fall. skulle byta packbox och tätning ovanpå styrväxeln på min 900. var tvungen att riva nästan hela instrimentpanelen plus rattstång för att komma åt genom hålet i torpedväggen. tog en hel dag.
detta är en signatur. det finns många olika, men detta är min.
Kopplingsbyte på 205:an 2 dagar ~ 16 timmar på verkstad
Generatorbyte på 205:an ~ 4 - 6 timmar då hela fronten inkl kylare och allt måste bort
Startmotorbyte 205:an ~ 5 timmar då kylare och front måste bort
Kamremsbyte på 205:an ~ 5 - 8 timmar då innerskärmen måste bort plus ena fälgen,
Kylarvätskebyte på 205:an ~ 2 timmar då först måste systemet fyllas SAKTA! sen ska det luftas varmköras kontrolleras fyllas luftas igen osv och alla luftskruvarna går av gängpaj osv pga plast och aluminum.
Bakaxelbyte på Omega A ~ 24 timmar fast det var för att vi fick en defekt axel osv går nog att göra på 8 timmar om man får rätt saker från början.
Kamremsbyte Micra K10 ~ 5 timmar då motorn måste lossas och hissas upp någon decimeter.
bromsbyte bak på en Golf 2:a ~ 2 timmar/sida bara för beläggen, 2 timmar är lång tid i 14 minus...
Iofs så är juh allt relativt då det igentligen handlar om kunskaper, skulle jag göra om alla sakerna som står ovanför så skulle jag säkert kunna halvera tiderna nu när man kan.
//Soderqvist
Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
Byta topplockspackning på en Saab 900 turbo. Lossa insug, grenrör och allt. Det va inte problemet, utan kedjespännaren! Tog mig typ 2 veckor Dock så va allt inte aktiv tid
Generator på Saab 9000. Framhjulet och innerskärmen måste av för att man ska komma åt den.
fel! måste inte, möjligen på Turbo modellen men en sugis kan du få ut den utan att ta bort nått av dom har sj gjort det
Ahmen, DET GÅR, har bytt kol utan att riva, men det hade nog gått fortare att ta både hjul och innerskärm. Såg ut som om jag slagits med en tiger efteråt, var helt jävla sönderriven. Trodde aldrig att något så simpelt kunde bli så omständigt...
skruva ur generator på en ford med v6 kommer inte ihåg vilken modell men på en måste man plocka loss drivaxeln för att få ut generatorn. Arbetstiden på ford för att montera drag på en mondeo 08 är åtta timmar då man måste plocka ur inredning och dra kablar genom hela bilen och sedan installera styrdon för draget montering av motorvärmare tar tid på nya fordar också
stora servicen på audin. skulle ta 8 timmar för en erfaren mekaniker men tar i princip en hel dag, som någon skrev tidigare så är det rätt så kostsamt, 32,000kr kostar det på audi
WOW!! Då har jag något att se fram emot, hur många mil är stora servicen?
det gäller ju audis v6 biturbo. a4 med 1,8 e inte alls svårt o jobbig
Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Blinkersrelä på Volvo 850. Skruva loss plasten bakom ratten (som sitter med sjukt försänka torxskruvar som man inte når med vanlig hylsnyckel för den är för bred och fastnar i hålet), och byta hela blinkersspaken med tillhörande kablar plus relä.