3218
Sök

Vad tar löjligt lång tid att byta på diverse bilar?

12 086 Inlägg
14 maj 2009
#41
Några exelmpel jag har,

Sierra har tex inget lock för tankarmaturen, så man måste demontera tanken för att kunna byta pump.
Bmw 540 E34 har så trångt bakom strålkastaren på förarsidan så man måste ha tång och minihänder för att kunna byta glödlampa.

74 Inlägg
14 maj 2009
#42
Att byta automatlådan på min 530 var la sådär kul tongue

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
14 maj 2009
#43
Hjulinställning på min Audi -.-
Överliggande styrstag! Gissa om det är trångt? Hade jag haft en sänksats på bilen så hade det nog inte gått att genomföra neutral

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

3 235 Inlägg
14 maj 2009
#44
Luft och vevhusfilter på BMW X-5 3.0 diesel 2004...för att komma åt måste man demontera ALLA plastkåpor som sitter på motorn, plus hela plastpanelet med kupefilterhållaren och luftkanalerna. Fick tips av en BMW mekaniker, men ändå tog det 1.5 timme.
Samma tid tar de betalt för på BMW, och med tanke på att det kostar ca 1200 kr timmen (plus delar) lönar det sig att göra det själv.Bökigt och trångt, men betydligt billigare.


Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
14 maj 2009
#45
JapMax skrev:
Bmw 540 E34 har så trångt bakom strålkastaren på förarsidan så man måste ha tång och minihänder för att kunna byta glödlampa.

Kommer ihåg det där från min BMW 530 E34.
Försökte ett jäkla tag men gav upp och lät någon med mindre händer göra det.

Att det ska vara så svårt att byta glödlampa.. Eller svårt och svårt. Trångt är det i alla fall.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

461 Inlägg
14 maj 2009
#46
Byta grenrör på bmw 330 e46 är bra bökigt... Ännu jobbigare när man ska på med extraktorgrenröret, som gör det ännu svårare att komma åt.

Ännu jobbigare igen, när man fått på det och inser att det måste svetsas om, och för att göra det måste grenröret ur, igen!!

BMW - Better Make Way

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
14 maj 2009
#47
rickylicious skrev:
Detta kanske inte är något man brukar byta. Men jag och en kompis skulle plocka bort torkarmotorerna till framlamporna på hans V70N. Vi läste lite i Haynes och kom fram till att man måste plocka bort fronten och allting för att komma åt det. Vi la ner det projektet.

jo tydligen då dom började bygga 850 så byggde dom bilen runt torkarmotorerna och tydligen fortsatte dom med det på dom nyare modellerna med
Senast redigerat av azid (14 maj 2009)

2slow

Med lem
164 Inlägg
14 maj 2009
#48
Har en rolig en , En audi 80 -88.

Värmepaketet på denna "underbara" bil sitter riktigt illa till, Om man sätter sig på förarplatsen och tittar på det man har framför sig så vet man ungefär vad som skall demonteras = allt du ser. Man få plocka ut hela instrumentbrädan och sen får man plocka isär fläckpaketet. Det är trångt, bökigt och nej jag gör inte om det jobbet. tidsåtgång  ca 10 timmar + några öl för psykets skull.

Assumtion is the mother of all fuckupps
Assume =ASS/U/ME = assume makes an ASS of U and ME.
Den enes Antagande blir lätt någon annans Sanning.

164 Inlägg
14 maj 2009
#49
Termostat på en 2,5 tdi.. sad

Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
14 maj 2009
#50
För att byta tändstift på en äldre 911 turbo måste man lyfta ur hela motorn.

1 661 Inlägg
14 maj 2009
#51
Mitsubishi i Kalmar skulle ha 24000:- för att byta lyfare på GTn. Jobbet skulle kosta 18 000:- och lyftarna 6000:-

Fick hjälp av en på klubben, Det tog 5h och kostade mig ca 4000:- med material.

1 915 Inlägg
14 maj 2009
#52
Ingår det en vilotid på 3-4timmar då eller ?
Tar det 6timmar för dig att demontera och montera värmepaketet på en 240 så är det dags att lära sig skruva bil! smile

Sist jag bytte  på min tog det ett par timmar totalt för allt inkl lite rast!..


bollen1986 skrev:
Värmepaketet på en 240 är ju inte direkt kul att byta då det tar 3 timmar att få ner och sen 3 för att montera tillbaka  allt....

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
14 maj 2009
#53
bollen1986 skrev:
Värmepaketet på en 240 är ju inte direkt kul att byta då det tar 3 timmar att få ner och sen 3 för att montera tillbaka  allt....

det där var aningen överdrivet inte tar det 3timmar att demontera och 3timmar att montera

sist jag gjorde det tog det 1.5timme allt som allt
visst hade jag bytt värmepaketet för 3:e gången då
eftersom dom där förbannade beg fläktarna gick sönder oxå sad

allt hänger på att man vet vad man behöver ta bort och vad man inte behöver ta bort

det viktigaste är att hålla reda på alla jordsladdar som man släpper när man river mitten konsollen

lättaste bilen man byter fläkt på är nog mk2 golf
tar 30sec smile

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
14 maj 2009
#54
MarcusL skrev:
snoddas skrev:
skulle byta kamkedja på min saab 9000 men insåg att motorn måste ur vilket tar tid så ja skrota den och köpte ny bil istället;)

Va? Bara lossa transmissionskåpan och gå den vägen, det gjorde jag? wink

ska ge dig ett ännu bättre och smidigare sätt

man tar och skarvar på den nya kedjan på den gamla vrider runt skiten tills den nya kedjan är snurrat ett varv sen är det färdigt ;-)

har nu inte gjort detta själv eftersom jag förstår bättre än att meka saab
men har en polare som gör så när han byter kedja på saabar på sin firma

Kör fort så hinner inget hända...

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
14 maj 2009
#55
tändstift på corvette är inget kul det är trång som fan..

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

7 100 Inlägg
14 maj 2009
#56
MrErlandsson skrev:
För att byta tändstift på en äldre 911 turbo måste man lyfta ur hela motorn.

har för mej att man måste göra så på en toyota previa ochså

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

OEM <3
6 957 Inlägg
14 maj 2009
#57
P.ljus på 9-3 SS är rätt jävligt.. tongue

OEM <3

(none)
1 725 Inlägg
14 maj 2009
#58
Bjork skrev:
P.ljus på 9-3 SS är rätt jävligt.. tongue

Jaa, framförallt på den högra sidan, där ett batteri sitter i vägen sad

--Lev i går som det vore i morgon--

730 Inlägg
14 maj 2009
#59
Daaze skrev:
stora servicen på audin. skulle ta 8 timmar för en erfaren mekaniker men tar i princip en hel dag, som någon skrev tidigare så är det rätt så kostsamt, 32,000kr kostar det på audi smile

Ska göra den servicen själv imöra..

Bara delarna kostar 15000kr..

&#3585;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657; &#3585;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655; &#3585;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;
Audi <3

246 Inlägg
14 maj 2009
#60
Tändstift på Chrysler Voyager med V6. Tvärställd motor i skitlitet motorrum, de "främre" stiften går bra men lite värre med de som sitter in mot kupé. Allra helst om det är en 4WD också tongue

Tändstift på Merca C-klass, V6 med dubbla tändstift, ganska trångt vid de bakre cylindrarna.



Sök