2562
Sök

Vad tar löjligt lång tid att byta på diverse bilar?

Bilmekaniker
3 Inlägg
14 maj 2009
#81
Ang att ta bort hjul vid kamrems byten så är ju det på varannan bil nästan. Men det är ju inte
det som tar tid.

Kamremmar på vissa franska bilar kan ta lite tid, om det är flytande drev osv.

På många VAG så är det ju lös med hela kofångarn och sedan tilta fram kylarramen
som gäller när man byter kamrem.

Att byta en ynka termostat på Audi halvnya v6or, sugisar och turbo.  På min biturbo är
ackord tiden 4.2 timmar för att byta termostat.

Kopplingar på vissa bilar sticker iväg i tid med, nån pegga 605 från mitten av 90talet
med v6 har ackord tid på 15.1 timmar.

Byta toppackningar på många nyare bilar är inte heller så roligt.


1 059 Inlägg
14 maj 2009
#82
MickeMys skrev:
Vad jag hört är att Kopplingen på Mitsubishi EVO tar en jäkla tid att fixa,någon EVO ägare som kan styrka eller dementera detta jag hört.

Mvh.Micke

Nja tog ca 9 tim första gången jag gjorde det.
är ju en del bök kan man säga men går ju när man vet vad som ska bort o hur saker ska isär.
går nog betydligt fortare andra gången o med en lyft till hands.Evo 6 jag pratar om

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

OEM <3
6 957 Inlägg
14 maj 2009
#83
chrille_ skrev:
Bjork skrev:
P.ljus på 9-3 SS är rätt jävligt.. tongue

Skoja inte med mig nu smile  några minuter smile

För en mekaniker som gör detta var och varannan dag så..

Tog drygt 20-25 min för min del tongue en massa plast skulle rivas bort och sen har ja inte
så smidiga fingrar tongue

OEM <3

Operatör
346 Inlägg
14 maj 2009
#84
Byta lampa på en Cirtoën C5 -07.
Måste bort med Hydraultanken till dämparna för att komma åt hmm

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)

38 Inlägg
14 maj 2009
#85
kupefilter på nye fordar, bort mä gaspedal å trångt som fan, finns ju bättre ställe å sätte ett sånt på

Servicerådgivare
715 Inlägg
15 maj 2009
#86
Bjork skrev:
chrille_ skrev:
Bjork skrev:
P.ljus på 9-3 SS är rätt jävligt.. tongue

Skoja inte med mig nu smile  några minuter smile

För en mekaniker som gör detta var och varannan dag så..

Tog drygt 20-25 min för min del tongue en massa plast skulle rivas bort och sen har ja inte
så smidiga fingrar tongue

okey okey ente helt lätt att komma till men aboslut lättare för mig som brukar så o pilla med sånt!

Tog bara bort batterikåpan sen trixa jag in mina fingrar smile

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

3 714 Inlägg
15 maj 2009
#87
Tog mig ca 6 timmar att byta kamrem på en Audi 100
Hela stötfångaren var man tvungen att ta bort bland annat....
men då hade jag rast på nästan 2 timmar (gick i skolan)

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Medlem 5280
552 Inlägg
15 maj 2009
#88
Bjork skrev:
chrille_ skrev:
Bjork skrev:
P.ljus på 9-3 SS är rätt jävligt.. tongue

Skoja inte med mig nu smile  några minuter smile

För en mekaniker som gör detta var och varannan dag så..

Tog drygt 20-25 min för min del tongue en massa plast skulle rivas bort och sen har ja inte
så smidiga fingrar tongue

Men björk!
Läser du inte hur man ska göra? Står ju klart o tydligt att man ska ta bort påfyllningsröret och flytta säkringsboxen. Allt står ju i service boken.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 maj 2009
#89
bollen1986 skrev:
Tog mig ca 6 timmar att byta kamrem på en Audi 100
Hela stötfångaren var man tvungen att ta bort bland annat....
men då hade jag rast på nästan 2 timmar (gick i skolan)

Sån som jag har?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Almännt tokig
481 Inlägg
15 maj 2009
#90
pars skrev:
Byta lampa på en Cirtoën C5 -07.
Måste bort med Hydraultanken till dämparna för att komma åt hmm

Hehe du tar bort kofångarn och tar ur strålkastarn istället smile tar 25 minuter, men ja det är bökigt. eller också kan man byta dem utan att ta bort stålkastaren 8ggr av 10 men då får man ont i händerna.

Byta kamrem Citroen C5 V6 4 kamaxlar samt att man skall lossa dreven för det är förspänning på dem.
Tog 8 timmar hmm trångt så in i h*lv*t* gjort det på 2 bilar och vill aldrig mer göra om det mad

Byta tändstift C5 V6, de 3 bakre cylindrarna får man ta bort insuget..... tar 40 min. C8 v6 är det en mardröm för där får du knappt ut insuget för torpeden som går ut över motorn är ivägen tar typ 1,5timmar lol

Byta kupefilter Citroen C5 första gången tog det över en timme..... stitter in i mitt konsollen och pedalerna är ivägen när det skall ur.... Fast när man bytt 50+ st så gick det på 10minuter. forfarande jobbigt dock.

Byta generator MB A klass. släppa ner subframen, tömma ur kylarvattnet, släppa remmarna och ta bort spänn/löprullar och trixa ut den tar ca 3 timmar.......

Byta tändstift MB A klass sitter fram på motorn långt ner jätte trångt och man bränner sig på grenröret hela tiden tog typ en timme att byta sad

Faktiskt så är det mesta jobbigt att byta på första gen MB A klass.
Senast redigerat av LoFET (15 maj 2009)

Inline sixes ist sie scheisse.......

95 Inlägg
15 maj 2009
#91
jovisst man måste riva hela fronten för att byta kamremen gjorde det på 2 timmar medan audi skulle göra det på 5..
John87 skrev:
Är inte kamrem på vissa Audi otroligt både tids- och kostsamma?
Vet att det är ofantliga priser på dessa byten iaf.


1 517 Inlägg
15 maj 2009
#92
mazda 323 koppling flytta motorn för få ut kopplingen...

&#9602; &#9603; &#9605; &#9606; &#9607; &#9609; 100%

OEM <3
6 957 Inlägg
15 maj 2009
#93
ScottaN skrev:
Bjork skrev:
chrille_ skrev:

Skoja inte med mig nu smile  några minuter smile

För en mekaniker som gör detta var och varannan dag så..

Tog drygt 20-25 min för min del tongue en massa plast skulle rivas bort och sen har ja inte
så smidiga fingrar tongue

Men björk!
Läser du inte hur man ska göra? Står ju klart o tydligt att man ska ta bort påfyllningsröret och flytta säkringsboxen. Allt står ju i service boken.

Jo tack du..de låter rätt enkelt när man läser, men sen då? dom kan ju skriva att du ska ha händer i samma strl. som en 10åring tongue

Sen skulle man ta bort ett rör som ja inte ens hade under huven tongue klia mig i huvudet en stund tills jag insåg att det saknas inget big_smile (sitter bara på 03:or)

OEM <3

756 Inlägg
15 maj 2009
#94
byte av vannpumpe på saab 90, då måste man ha ut hela motoren :S

kimsern
saab 90 aero t16 "kruttvogna"
projekt tråd

3 714 Inlägg
15 maj 2009
#95
saabgutten skrev:
byte av vannpumpe på saab 90, då måste man ha ut hela motoren :S

Ja eller växellåda på 99/OG900 så måste man lyfta ur motorn

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

358 Inlägg
15 maj 2009
#96
chrille_ skrev:
bmx skrev:
MrErlandsson skrev:
För att byta tändstift på en äldre 911 turbo måste man lyfta ur hela motorn.

har för mej att man måste göra så på en toyota previa ochså

De kan vi nog säga att de behövs det inte..  Du menar på den äldre modellen previan va?

På äldre modellen måste passagerarstolen och golvmattan väck för att kunna lyfta en lucka i golvet, och därefter försöka komma åt stiften.

139 Inlägg
15 maj 2009
#97
Ska Byta koppling satsen på S2000,

kommer väl vidare med bilder samt info hur lågt tid det tog wink

23 Inlägg
27 november 2017
#98
von_blad skrev:
Byta grenrör på bmw 330 e46 är bra bökigt... Ännu jobbigare när man ska på med extraktorgrenröret, som gör det ännu svårare att komma åt.

Ännu jobbigare igen, när man fått på det och inser att det måste svetsas om, och för att göra det måste grenröret ur, igen!!

Har gjort detta själv när jag bytte till schmiedmanns sport grenrör, och jag kan intyga att det tar länge, först av med det gamla och på med det nya, trodde det skulle bli lättare med sport grenröret men var princip lika trångt och jävligt.


Gorgilus addictus
4 757 Inlägg
27 november 2017
#99
Märks att man inte är van att meka när man läser vad alla skriver här haha big_smile
När jag skulle byta halvljuset på Golf IV VR5 jag hade innan så fick jag ett sammanbrott efter 30 min eller så.
Nej det var bättre att bara köra inom lokala verkstaden där dom bara tog betalt för lampan istället och fixade bytet åt mig. Sparade mitt psyke iaf. (Och antagligen handleder)

Allt för den där jävla hatten!

Evildan
27 november 2017
#100
Ägare på en BMW 750ia.


Sök