3612
Sök

Motorolja från biltema funkar bra?

1 854 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
Motoroljan från biltema har jag hört är lika bra som annan olja.

Så enbart ni som vet att den är bra kan svara.

Inge klagomål bara för att det är biltema.

Även vilken kan man använda till en 850 Turbo med ca 270-280 hk 5W-40?

Har Volvos longlife olja i nu och den är inte bra tar ett dygn innan man kan kolla mängden på stickan.

Tips på andra oljor är välkommet oxå.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
11 maj 2009
Jag kör biltemas vanliga del-syntet i min 850 T5.
Har inte hört något klagomål om den än så länge.

Tillverkas på samma ställe, hälls upp i samma kranar och förpackas på samma plats som dyrare oljor tydligen smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

2 230 Inlägg
11 maj 2009
har sj kört på Biltemas en hel sommar utan några problem alls å det var 5W-40 funka kanon.
just nu har jag OK-Q8s 5w-40 olja funkar också bra.
det dyraste är inte alltid bäst för det priset wink

så kan det vara då det inte blev som det skulle

4 682 Inlägg
11 maj 2009
inget fel på biltema oljor.

Snål gnällspik
402 Inlägg
11 maj 2009
Mina erfarenheter säger att det spelar ingen roll vad man kör på, bara det är någorlunda klassat.  API SL eller SM , då vet man att det är testat av branchen och det funkar.
Vid klassificerigen kör de ju motorer i laboratorie och mäter med stor noggrannhet slitage mm.
Om man inte kan lita på klassificeringen , då är det kört , varje Svensson kan ju inte ha ett eget testlabb!
ACEA (europeisk klassificering ) är jag dålig på ... vet bara att B4 är bra.

Mobil 1 sägs dock vara i en klass för sig, men den är ju dyr som flytande guld också.
Senast redigerat av perzy (11 maj 2009)

Volvo S80 2,9.

Makaronborrare
993 Inlägg
11 maj 2009
Har kört med Biltemas delsyntet i flera av mina bilar och det har aldrig varit några problem

1 854 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
Okej då låter det som att biltemas funkar bra.

Och 5W-40 antar jag

Olika
907 Inlägg
11 maj 2009
Här finns en bra tråd om olja för den som orkar läsa:
http://www.nordicaudi.com/php/forum/sho … Post945680
Senast redigerat av fredriq (11 maj 2009)

Mvh
Fredrik

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
11 maj 2009
5W-40 är inte det mineraloljan?
Den rekommenderar jag inte i en turbobil.
Min 4 månader gamla turbo skar lagrena i troligtvis p.g.a. att jag körde med för tjock olja.
Jag körde den alltid på tomgång innan jag stängde av den.

MVH. Alex

Har alltid rätt!
689 Inlägg
11 maj 2009
Ja köpte den billigaste oljan på Biltema o drutta i de i min Ford.. Funkar hur bra som helst. Fast den bilen funka bra även om de inte finns nån olja ( på stickan iaf)  lr om man kör på hydraulolja. big_smile

Livet är ett helvete, du är bjuden!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
11 maj 2009
inge fel på deras olja.. dock har jag bar kört deras vlåds olja nästa oljebyte blire motor olja därifrån med gäller bara köpa rätt typ av olja till rätt typ av motor ... står ju i instruktionsboken vilken olja som är bäst sen lallar man in på feltema och köper den oljan man ska ha varför paya mer än man behöver ?

1 749 Inlägg
11 maj 2009
Min bmw530 som jag hade förut började ticka med biltemaolja efter ca 5 minuters körning, bytte till annan olja och då blev det bra igen.
Så var det för mig...

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Aktiv Medlem
1 303 Inlägg
11 maj 2009
Ingn racing olja direkt..tål ju inga temperaturer tongue kör lugnt o fint så ska det vara lugnt.

Mvh Christian

1 024 Inlägg
11 maj 2009
biltemas olja är ren skit. den håller inte i längden köp riktigt olja! så mår bara bilen bättre!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
11 maj 2009
Rand skrev:
biltemas olja är ren skit. den håller inte i längden köp riktigt olja! så mår bara bilen bättre!

Det vet du av erfarenhet eller tror du det för att du vägrar inse att du betalat groteskt överpris för en olja som bara är lite bättre?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 854 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
alexbenhard skrev:
5W-40 är inte det mineraloljan?
Den rekommenderar jag inte i en turbobil.
Min 4 månader gamla turbo skar lagrena i troligtvis p.g.a. att jag körde med för tjock olja.
Jag körde den alltid på tomgång innan jag stängde av den.

MVH. Alex

Nej det är helsyntet om jag inte läst fel :p

1 024 Inlägg
11 maj 2009
John87 skrev:
Rand skrev:

Det vet du av erfarenhet eller tror du det för att du vägrar inse att du betalat groteskt överpris för en olja som bara är lite bättre?

jasså har haft den oljan å den tål inte hård köring. många som jag känner sagt samma sak. det funkar inte sen även mobil1 olja som är dyrast. är inte heller så jättebra för föredrar castrols olja för den håller mycket bättre i längden en mobil1.

Turbo lover
555 Inlägg
11 maj 2009
Jag kör med Biltema 5w50 i Subban faktiskt. Hällde i den innan avställning men har inte orkat byta till nåt "bra" märke än. MEN den funkar fanimej utmärkt. Finfint oljetryck och motorn går tyst och fint. Och jag drar min motor till närmare 8000 varv så det är ju rent skitsnack att den inte skulle hålla i längden.

Men jag kommer ändå gå på Mobil 1 eller Castrol nu när det är dags att byta. Mest för att det låter bättre, inte för att jag tror det är nån avgörande skillnad...
Senast redigerat av Turbovin (11 maj 2009)

1 854 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
Rand skrev:
John87 skrev:
Rand skrev:

jasså har haft den oljan å den tål inte hård köring. många som jag känner sagt samma sak. det funkar inte sen även mobil1 olja som är dyrast. är inte heller så jättebra för föredrar castrols olja för den håller mycket bättre i längden en mobil1.

Men byter man ofta /500mil så borde väl oljan funka även vid lite hårdare körning?

Sök