3625
Sök

Återkonvertering Xenon Volvo 850 AKUT!!!

6 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#1
Köpte i höstas en Volvo 855 av en tjugoårig kille. Han hade lagt ner mycket pengar på bilen. Bl.a. xenonljus.

Var så och besiktade bilen för nån vecka sen och får en tvåa på "Strålkastare halvljus, båda sidor, otillåten ändring".

Dök så idag ner i motorhuven för att kolla läget men får inte riktigt grepp om hur det har sett ut från början.

Några frågor:

1 - Kan jag koppla ur xenon-lamporna  eller måste jag koppla bort ballasten (eller vad det nu heter) också?
2 - Vad ska det sitta för lampor i halvljusen?
3 - Finns det något sätt att kringgå besiktningens bedömning så att jag slipper gå igenom detta varje år?

OBS! Hyffsta bråttom! Bilen ska ombesiktas på fredag morgon
Senast redigerat av vojma (12 maj 2009)

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
12 maj 2009
#2
Montera bort xenon-lamporna.
Koppla ur den där dosan som är till dem lamporna.
Sätt dit originallampor, är väl h4 55w eller något liknande skulle jag tro.
Koppla in strömmen till dem, borde bara vara att trycka på kopplingsstycket sålänge inte någon kapat i sladdarna.

Om du vill använda xenon så måste du göra detta inför varje besiktning skulle jag tro, är ju inte mycket svårare än att byta glödlampor.
För jag tror inte att det går att regga om då jag har för mig att bilar med xenon måste ha automatiskt nivåreglering av lysen.

/Påsen

PÅSEN RACING

396 Inlägg
12 maj 2009
#3
ta bort dimljusknappen och åk in igen.

1 749 Inlägg
12 maj 2009
#4
Tommy_P skrev:
ta bort dimljusknappen och åk in igen.

Det hjälper nog inte med att ta bort dimljusknappen, det var halvljuet som det handlade om.


Det ska inte vara några problem att återställa efter xenonkonverteringen såvida inte sladdarna är klippta.
Ta en bild och sätt in här.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

6 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#5
Tack för tipsen... Har varit ute och kollat lite mer och det börjar klarna.

Var lite tveksam då det verkade som att det gick fyra trådar till lamporna men insåg efter ett tag att det var orginaltrådarna som kom innifrån lamphuset och gick ut till ballasten...

Återkommer om det är några fler frågor

Tack!

332 Inlägg
12 maj 2009
#6
Vad har du för årsmodell på bilen? på den nyare fronten med separat hel/halvljus sitter det H1 55w lampor.
På modellen innan sitter det H4 55/60w.
Tips sök antingen här på forumet eller på google om "xenonkonvertering" .. så gör du ju bara den processen fast tvärtom när du ska montera dit halogenlamporna smile
Angående det där med att låta ballasten sitta kvar, är det nog från gubbe till gubbe. Kan inte exakta regler.. men man kan ju tycka att dom borde få sitta kvar.
Senast redigerat av foborg (12 maj 2009)


396 Inlägg
12 maj 2009
#7
patrikke skrev:
Tommy_P skrev:
ta bort dimljusknappen och åk in igen.

Det hjälper nog inte med att ta bort dimljusknappen, det var halvljuet som det handlade om.


Det ska inte vara några problem att återställa efter xenonkonverteringen såvida inte sladdarna är klippta.
Ta en bild och sätt in här.

big_smile ibland går de fort!


Sök