3058
Sök

Volvo 240/245 bakaxelbyte, skillnader?

13 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#1
Hej.

Nu är det såhär att min bakaxel har rasat, har även beställt en Aussie Locker.. Så ska ta axeln från 245an och montera i lockern och sedan sätta i 240in tänkte jag..

Volvo 240 GL - 1989
Volvo 245 GL - 1987

Om det skiljer i utväxling?

Lite högre gör inget bara H-mätarn stämmer..

Tacksam för svar!

Mvh Marcus

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
12 maj 2009
#2
Skiljer oftast lite på utväxlingen mellan 240 och 245 men inte alltid.
Borde inte bli någon stor skillnad.
Hastighetsmätaren sitter i växellådorna på 240 om jag inte minns fel så den borde väl inte ändas allt för mycket.

/Påsen
Senast redigerat av påsen (12 maj 2009)

PÅSEN RACING

13 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#3
Gör inget ifall den blir lite högre som sagt, lite roligare att köra.. Lättare att börna sedan! wink

Men imorn ska jag väl börja riva ner den då, hoppas aussien kommer imorn med..

Skiljer det något med drivaxlarna?

Tack för svar...
Senast redigerat av Marcs (12 maj 2009)

21 761 Inlägg
12 maj 2009
#4
Från -86 och framåt (enligt Haynes) så är hastighetsmätaren elektronisk och har givaren i bakaxeln. Min 86:a har elektronisk mätare. smile

Utväxlingarna vet jag dock inget om.

Produktspecialist HBA Fordonsteknik
1 248 Inlägg
12 maj 2009
#5
det ända du behöver ha koll på är att du tar bakaxeln ifrån en 245a med manuell v-låda om du har det i din.


13 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#6
Ja, det sitter M47 i båda två..

Produktspecialist HBA Fordonsteknik
1 248 Inlägg
12 maj 2009
#7
då är det bara byta rätt av.. det gör man på några timmar om man har en ordentlig lyft..


854 Inlägg
12 maj 2009
#8
Spelar väl ingen roll om den kommer från en automat eller inte?


1 562 Inlägg
12 maj 2009
#9
från 85 å framåt sitter givaren på bakaxeln, så hastighetsmästaren är inget problem smile

13 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#10
Tack för era svar!

Blir kul att provköra den sedan när aussien och den fräscha axeln är på.. big_smile

Produktspecialist HBA Fordonsteknik
1 248 Inlägg
13 maj 2009
#11
Smedhult skrev:
hoppas bromsnipplarna bak går att lossa? för måste väl dela kretsen när man byter bakaxel på 240?

det går ju att ta den jobbiga vägen.. eller så tar man loss bromsrör och ok utna att dela bromsrören. det är bara hänga upp allt i karossen när man släpper ner bakaxeln.


4 001 Inlägg
13 maj 2009
#12
Smedhult skrev:
sitter inte bromsrören ihopsatta med bromsslangarna på en grej på bakaxel? som är fastsvetsad?

den sitter inte svetsad, lite olika har det varit genom åren men vanligast är en 8:a skalle på skruven

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må


Sök