2235
Sök

Krånglande instrumentering BMW 518i - 90

Försöker iaf
12 819 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
#1
Bilen är en BMW 518i - 90.

Hastighetsmätare samt varvräknare krånglar, de funkar ibland men oftast inte.
Inte heller ekonomimätaren fungerar (om den ska det, denna är snikutrustad)

Sedan lyser de gröna serviceindikerings dioderna när man sätter i instrumenteringen igen efter att man haft borta den, alla gröna lyser för att sedan släckas en efter en tills endast en av dom lyser, ska det vara så?

Som jag förstod det av instruktionsboken så ska alla gröna lysa och släckas en efter ju närmare service dags man kommer?


Öppnade instrumenteringen idag och kollade genom lödningarna. Mätte batterierna som inte gav utslag alls på multimetern, de ska ju bara vara 1.2V i dom så multimetern kanske inte klarar av så låg spänning.
Men hur som helst så fanns det någon typ av lödningar som någon tidigare ägare varit och härjat med.
De sitter som under batterierna och det ser ut som att det varit någon typ av bygel där som är borttagna.

Någon som har en bild på hur det ska se ut??

Edit: Hittade en bild på hur det ska se ut. Det är dessa bågar som fattas, dom är fastlödade.
De har väl ingen elektronisk betydelse?
http://www.allvind.se/instrumentering/Bild%20264.jpg


Hurdana batterier ska det vara? Går det med vilkensom helst som är uppladdningsbar och 1.2V ?


Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (13 maj 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

210 Inlägg
13 maj 2009
#2
Om batterierna i instrumentet är dåliga kan det gör att instrumenten inte fungerar. Hade detta problemet på min E30 efter en vinter utan startbatteriet urkopplat.

Tog bort batterierna så fungerade det igen, men serviceindikatorn slutade att fungera då, men den går ju att leva utan.     

Lycka till!

RWD forever & ever!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
#3
Okay, jaa jag hittade en bra tråd nu som jag läser i och det verkar vara vanligt att batterierna blir gamla med massor av fel som följd.

Ska se om jag (eller rättare sagt polaren) får tag på nya batterier till att börja med.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök