3501
Sök

Vad är lagligt och inte?? (val av vinge)

60 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
Tjena jag tänkte fråga hur det är med lagar och regler och så när det gäller val av vinge och så.
Jag har nämnligen hört ngnting om att vingen inte får vara mer än typ 30-35 mm ovanför bakageluckan.
Syftar på sånn där vinge i kolfiber, vad är egentligen dom godkända måtten och så på vingar??

3 714 Inlägg
16 maj 2009
Endast orginalvingar är godkända är va jag hört

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

75 Inlägg
16 maj 2009
Alla bilar är idag "helbilsgodkända" så man få ju inte ändra ett dugg på dom, jag har till och med blivit stoppad för snorkel på Landrovern men polisen fick ett rånlarm så dom orkade inte skriva något.

64 Inlägg
16 maj 2009
fyfan vad dåligt man ska ha en bil med vinge för fan

R1 driver!
5 128 Inlägg
16 maj 2009
Jag har fått höra att vingen får va typ hur stor som helst, men måste va i splittermaterial.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
16 maj 2009
_DamnIt skrev:
Jag har fått höra att vingen får va typ hur stor som helst, men måste va i splittermaterial.

Nope, det senaste är att den får max vara en meter hög och *måste* vara i skumgummi.

lol

Nej men allvarligt, helbilsgodkänd bil = allting är förbjudet så det tänker jag inte ens säga något om men om man nu har en äldre bil utan den skiten så gäller det att vingen inte sticker utanför på sidorna eller uppåt och att den inte är gjord på ett sätt så att någon man eventuellt kör på skulle kunna fastna i den. Och sen det med att den inte får vara i något hårdare material än typ plast eftersom vingen måste ge vika för den man kör på och inte tvärt om.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

R1 driver!
5 128 Inlägg
16 maj 2009
TBOC_Razor skrev:
_DamnIt skrev:

Nope, det senaste är att den får max vara en meter hög och *måste* vara i skumgummi.
lol

Nej men allvarligt, helbilsgodkänd bil = allting är förbjudet så det tänker jag inte ens säga något om men om man nu har en äldre bil utan den skiten så gäller det att vingen inte sticker utanför på sidorna eller uppåt och att den inte är gjord på ett sätt så att någon man eventuellt kör på skulle kunna fastna i den. Och sen det med att den inte får vara i något hårdare material än typ plast eftersom vingen måste ge vika för den man kör på och inte tvärt om.

Alltså hade jag lite rätt med att materialet måste gå sönder! Den får inte va i t.ex. aluminium som möjligtvis böjs bak 2-3cm när man delar någon tongue

Möbelutkörare
358 Inlägg
16 maj 2009
bygg en vinge i bubbel plast och silvertape. då kan ingen skada sej =0P

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
16 maj 2009
det som polisen framför allt tittar på är hurvida någon kan fastna i vingen

om man tex kör på en människa så ska dom inte riskeras att halshuggas i vingen
sen om något fyllo vinglar runt så ska han inte kunna fastna i vingen

sen kan man jhu fundera vad det spelar för roll om en människa kan fastna i vingen eller inte när dom först måste slagit i fronten och framrutan först smile)

Kör fort så hinner inget hända...

518 Inlägg
16 maj 2009
ville23 skrev:
Vad är lagligt och inte??

2 exempel...
Att skjuta folk är inte lagligt.
Att köpa en påse godis är lagligt.

Hoppas det hjälpte

tack för tipset , då avbokar jag det avkapade hagelgeväret och köper en Tom & Jerry påse istället då...

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

24 Inlägg
17 maj 2009
ville23 skrev:

2 exempel...

Hoppas det hjälpte

Problemet löst! Nu vet vi alla vad som gäller med vingaro inte! Eller? Nähä, njä detta inlägget tillförde ju faktiskt inte diskussionene så väldigt mycke kanske...

Trafikpolisen sa till mig att du får ha vinge men den får inte vara bredare än vad bilen är, dom sa de för kanske ett år sedan, skulle tro att de gäller fortfarande.

//S

Den som ingen turbo har, han får åka utan bar!

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
17 maj 2009
Förbjudna anordningar sad

7 §     Personbil får inte förses med följande delar eller tillbehör. Detta förbud gäller inte punkterna 1, 2, 4 och 6 om bilen är typgodkänd enligt direktiv 74/483/EEG eller ECE-reglemente 26 och vid typgodkännandet varit försedd med sådan anordning.

1.       Anordning, vars höjd över omgivande karosseriyta över­stiger 30 mm och som har en mindre bredd än höjd och som inte är nödvändig för fordonets användning. Förbudet gäller dock inte sådan anordning som är av mjukt material eller så fjädrande att dess höjd inte överstiger 30 mm då den utsätts för en lätt kraft. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A och med lätt kraft avses en kraft av högst 100 N.

2.       Spoiler bestående av vinge uppbyggd på konsoler och som inte ansluter till karosseriet med sin främre kant. Förbudet omfattar dock inte s.k. husvagnsspoiler och spoiler avsedd som smutsavvisare för bakruta. Förbudet omfattar inte heller spoiler av mjukt material. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A.

3.       Skärmar av metall eller annat hårt material som i efterhand monterats över strålkastare.

4.       Vingmuttrar och vingmutterliknande anordningar på hjul och nav­kapslar på fordon av 1968 eller senare års modell. Förbudet gäller dock inte vingmuttrar och vingmutterliknande anord­ningar som befinner sig innanför ett vertikalt plan som tangerar däckets sida, eller befinner sig innanför den yta som bildas av horisontella räta linjer och som tangerar fordonets karosseri närmast hjulet.

5.       Taklastbärare, t ex skidställ och takräcke, som skjuter mer än 50 mm utanför ett vertikalplan genom takets sidobegränsning vid platsen för den utskjutande delen av taklastbäraren.

6.       Anordning som utgör skydd för fordonsfronten vid kollision med djur, vanligtvis bestående av en gles rörkonstruktion så kallad vilt­fångare (bullbar).

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
17 maj 2009
Tråd löst å låst tongue

Audis in Scandinavia Crew

3 Inlägg
21 maj 2009
60 Shore A och vilket matrial är mjukare än det då? smile

876 Inlägg
21 maj 2009
ville23 skrev:

2 exempel...

Hoppas det hjälpte

Beror väl på vad man sjuter med! Vatten pistol? hmmm...

I brist på annat :)
526 Inlägg
31 maj 2009
Någon får gärna rätta mig men vad jag hört så finns det ingen gräns på hur mycket man får packa på taket (takräcke) så länge som man inte stör flygtrafiken?

Med det vill jag säga att det är sjukt att man får packa högt på taket men inte ha en vinge som är 31mm hög?

Jag kan ju ha ganska fel också men vinge är ju självklarhet!

140 Inlägg
31 maj 2009
jo det finns regler för last på takräcke också , olika för olika bilar , står oftast i handboken hur mycket man får lasta på räcket , men jag har för mig att de fleast får lasta 75 kg max smile

7 Inlägg
15 juli 2009
Nu skall vi se om jag läser regelverket som fan läser biblen smile

enl 7 §  ovan så får man sätta fast en vinge om den uppfyller följande villkor
1) Vingen är bredare än vad den är hög (stämmer väl för de flesta vingar).
2) Vingen är ej uppbyggd av konsoller eller är ansluten till karossen med sin främre kant.

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 juli 2009
mikeett skrev:
Nu skall vi se om jag läser regelverket som fan läser biblen smile

enl 7 §  ovan så får man sätta fast en vinge om den uppfyller följande villkor
1) Vingen är bredare än vad den är hög (stämmer väl för de flesta vingar).
2) Vingen är ej uppbyggd av konsoller eller är ansluten till karossen med sin främre kant.

och att din bil inte är helbilsgodkänd...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök