4067
Sök

Motorstörningslampan lyser(orange) 9-3 aero

38 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
#1
Hej!

jag har en saab 9-3 aero årsmodell 01

igår när jag starta bilen börja den oranga motorstörningslampan lysa . motorn går ju på nödsystemet och det märks för den är mycket slöare

det är steg 3 BSR på bilen.har kört 100mil med trimmet.)

i instruktionsboken står det att det är fel på antingen tändningssystemet eller bränslesystemet

iaf Någon som vet vad det är för fel?

Mvh Erik


Filkörning?
852 Inlägg
17 maj 2009
#2
Har du kvar så kan stoppa i orginalboxen?

Annars får du nog åka till BSR och kika med dem


38 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
#3
okey nja tror inte de är trimmet för det har ju gått problemfritt i över 100 mil. men ska in så fort som möjligt o kolla felkoder.

tror inte de är trimmet som sagt.


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
17 maj 2009
#4
Lmm.....

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

38 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
#5
Lmm? vad menar du med de?smile


Filkörning?
852 Inlägg
17 maj 2009
#6
Han menar att luftmasse mätaren kan ha gått sönder. dem är ju ganska känsliga


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
17 maj 2009
#7
LuftMasseMätare.

Den silvriga saken som sitter vid högra hjulhuset/skärmen, stor klump.


Eftersom du har steg 3 antar jag att du har ett open air-kit också och det brukar kunna sabba LMM om man öser på för mycket olja på filtret.


Så mest sannolikt är det LMM men det kan även vara magnetventilen vilken sitter på kobran (röret som går in i turbon). Kolla så att alla kontakter sitter som dom ska, ibland hoppar tex kontakten till magnetventilen av och då tänds motorlampan.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

38 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
#8
OKey tror inte att det är luftmassemätaren. för jag har ett insatsfilter som renar väldigt bra=)

var exakt sitter magnetventilen?


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
17 maj 2009
#9
även JR's insatsfilter ska oljas in var tusende mil så bara för att det ser likadant ut som originalet betyder det inte att det är ofarligt. Oljan sugs av filtret och hamnar på LMM-trådarna varpå oljan börjar brinna och bränner av trådarna = kass LMM.

Men hursomhelst, magnetventilen sitter på det gråaktiga röret som går in i turbon, från luftmassemätaren går det en gummislang och i andra änden av den gummislangen sitter kobran så det är lätt att hitta.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

38 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
#10
okey. så om man byter luftmassemätaren ska man ha ett vanligt orginalfilter då eftersom dessa tillomed insatsfiltrerna förstör lmm?


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
17 maj 2009
#11
Alltså nu ska jag förklara det riktigt nogrannt tongue

Det är inte filtrena i sig som förstör LMM, tvärtom så renar många eftermarknadsfilter bättre än originalet, utan det är filteroljan som man sprutar på filtrena som riskerar att åka med luften in i LMM och bränna upp trådarna som finns där. Sköter man sitt filter som man ska och inte använder för mycket olja ska det inte vara några problem men den allmänna rekommendationen för att helt undvika problem är att skippa öppet filter på saabar med LMM (nästan alla bilar med LMM egentligen) just för att många kladdar ner hela filtret med olja så det dryper olja ifrån det och då kommer en sabbad LMM som ett brev på posten.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

38 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
#12
ok Men mitt insatsfilter är bara 1 månad gammalt och jag har alldrig oljat in det så tror inte att det är för mkt olja på de:)


214 Inlägg
17 maj 2009
#13
Lmm? Nja.. borde inte bilen gå riktigt dåligt då? Får ju fel blandning av luft/bränsle. Går sämre på vilket sätt nu? Dålig gång på motor eller bara mindre ladd?

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan...

38 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
#14
Hej!
joo det är så att den g¨år ju på nödsystemet så han går ju aut slöare . tror inte det är Lmm heller eftersom den går jämt och så borde ju rycka då tycker man ju eller hur?


214 Inlägg
17 maj 2009
#15
Kollat magnetventil? om den är dålig minskar ju laddet då borde väll motorlampa lysa om ja inte minns fel. ingen vakum slang som gått av eller liknande? nej lmm borde det inte vara. då borde bilen gå riktigt dåligt.

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan...

680 Inlägg
17 maj 2009
#16
är nog troligen magnetventilen,,den gick sönder på min för 6 månader sen,,kostar inte mycket å byta på saab


214 Inlägg
17 maj 2009
#17
Klassiker..

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan...

82 Inlägg
17 maj 2009
#18
Kan ju vara att spjällhuset har löst ut. Det gjorde det på min 9-5 efter jag hade chippat den. Den kan du återställa manuellt men det är ju tyvärr omöjligt att förklara hur du gör så här i skrift.....

82 Inlägg
17 maj 2009
#19
En fråga till men det kanske inte nåt du tänkt på men är gasen trögare än vanligt????

7 277 Inlägg
17 maj 2009
#20
Ta bort minuspolen en stund och se om felkoden försvinner.
Annars åk in till saab och be dom ta ut felkoden så vet du vad den varnar för.
Varför sitta och chansa?



Sök